Tér és Társadalom 15. évf. 2001/3-4. 231-252. p.


Tér és Társadalom                                               XV. évf. 20011 3-4: 231-252



                              VERSENYKÉPESSÉG

 REGIONÁLIS VERSENYKÉPESSÉG ÉS KOHÉZIÓ
          AZ EURÓPAI UNIÓBAN'
                   (Regional Competitiveness and Cohesion
                             in the European Union)
                    FARKAS BEÁTA — LENGYEL IMRE
Kulcsszavak:
versenyképesség kohézió regionális versenyképesség fenntartható gazdasági növekedés

Tanulmányunkban azt a folyamatot mutatjuk be, amelynek során az elmúlt évtizedben a versenyképesség
az EU regionális politikájának egyik kulcsfogalmává, a kohézió alapvet ő eszközévé vált. Úgy véljük,
hogy a versenyképesség felértékel ődése jól érzékelteti az EU regionális politikájának bizonyos szemlélet-
váltását. A területi kohézióban a méltányosság helyett inkább a hatékonyságra helyez ődik a hangsúly, a
homogénnek feltételezett régiók támogatását felváltja a térbeli koncentrációk (városok) preferálása, a
területi különbségek korábbi sematikus megítélése egyre árnyaltabbá válik stb., amely változások a
magyar regionális politikára is dönt hatással lesznek.
                                     ő


                                             Bevezetés

  Az Európai Unióban (EU) a harmonikus, kiegyensúlyozott területi fejl ődés meg-
valósítását célzó regionális politika évek óta a régiók versenyképességének javítását
tartja a kohézió egyik leghatékonyabb eszközének. Már az els ő kohéziós jelentés a
Strukturális Alapok legfontosabb feladatának tekintette a kevésbé fejlett régiók
versenyképességének növelését (CEC 1996, 122), a második kohéziós jelentés
pedig a valós konvergencia alapvető tényez őjének tartja a versenyképességet (CEC
2001, 37). A régiókkal célirányosan foglalkozó dokumentumok méginkább kieme-
lik a versenyképesség jelent őségét, többek között az 1994-ben elfogadott, a régiók-
ról szóló ötödik, valamint az 1999 februárjában megtárgyalt hatodik (egyben utol-
só) periodikus regionális jelentés központi fogalma a versenyképesség, részletesen
tárgyalva javításának eszköztárát (CEC 1994; CEC 1999b). Továbbá a Strukturális
Alapok és a Kohéziós Alap 2000-2006 közötti koordinált felhasználására vonatko-
zó irányelvek is a versenyképességet határozzák meg alapvet ő eszközként a régiók
gazdasági növekedésének és a foglalkoztatottságnak a javítására (CEC 1999c).
   Az EU dokumentumaiban a versenyképesség kifejezésnek háromféle alkalmazása
figyelhető meg: egyrészt az ún. „hétköznapi", amikor a piaci versenyben való
helytállás, a sikeresség szinonimájaként fordul el ő mind a vállalatok, mind az or-
 szágok és régiók esetében. Másrészt az iparpolitikával (industrial policy) kapcsolat-
 ban, amely alatt egyre inkább ipari/ágazati versenyképességi politikát (industrial
 competitiveness policy2) értenek. Harmadrészt közgazdasági tartalommal, amikor a
                          Farkas Beáta - Lengyel Imre :
           Regionális versenyképesség és kohézió az Európai Unióban.
                Tér és Társadalom 15. évf. 2001/3-4. 231-252. p.
232    Versenyképesség                                   TÉT XV. évf. 2001    s 3-4

versenyképesség a globális verseny feltételei közötti fenntartható endogén gazdasá-
gi növekedést és meghatározó tényez őit jelenti.
  Tanulmányunkban azt a folyamatot mutatjuk be, amelynek során az elmúlt évti-
zedben a versenyképesség az EU regionális politikájának egyik kulcsfogalmává, a
kohézió alapvető eszközévé vált. El őször a fontosabb dokumentumokat áttekintve a
fogalom „fejl ődését", definíciójának tartalmi kérdéseit és kialakulását elemezzük,
majd a régiókkal foglalkozó hatodik periodikus jelentést, az ott megadott definíciót
és versenyképességi tényez őket vesszük sorra, amelyek egyaránt beépültek a máso-
dik kohéziós jelentés megállapításaiba, valamint a Strukturális Alapokra vonatkozó,
2000-től érvényes rendeletekbe. Úgy véljük, hogy a versenyképesség felértékel ődé-
se jól érzékelteti az EU regionális politikájának bizonyos szemléletváltását. A terü-
leti kohézióban a méltányosság helyett inkább a hatékonyságra helyez ődik a hang-
súly, a homogénnek feltételezett régiók támogatását felváltja a térbeli koncentrációk
(városok) preferálása, a területi különbségek korábbi sematikus megítélése egyre
árnyaltabbá válik stb., amely változások a magyar regionális politikára is dönt ő
hatással lesznek.

   A regionális versenyképesség fogalmának kialakulása az EU-ban

  A versenyképesség régóta használatos fogalom, el őtérbe kerülése a globalizáció
megerősödésétől figyelhető meg. Általánosan elfogadott, hogy a globalizáció alap-
vetően átalakította a gazdaság és társadalom térbeli m űködését (Enyedi 2000). A
globalizáció két alapvet ő folyamata, a dereguláció kibontakozása és a kommuniká-
ciós-informatikai technológiák, technikák elterjedése egyre kevésbé tették lehet ővé
a nemzeti kormányok számára, hogy közvetlenül befolyásolják a nemzetközi ver-
senyt hagyományosnak tekinthet ő módon (pl. exporttámogatások, vámok és illeté-
kek stb.), ezért kerültek el őtérbe a közvetett módszerek és eszközök. Ezek a közve-
tett módszerek a vállalatok versenyel őnyeit meghatározó háttérfeltételekre, üzleti és
intézményi környezetre, azaz els ősorban a versenyképességet befolyásoló feltéte-
lekre irányulnak. A versenyképesség egy gy űjtőfogalom, els ő megközelítésben a
piaci pozíció szerzésére, megtartására és javítására való hajlamot, a piaci verseny-
ben való helytállás képességét, az üzleti sikerességet jelenti, egyaránt használatos a
vállalatok, régiók és országok esetében (Török 1999).
  Először a nyolcvanas évek elején az USA-ban jött létre Reagan elnök tanácsadó
testületeként a Versenyképességi Tanács (President's Commission on
Competitiveness), amely m űködése során nyilvánvalóan megpróbálta a versenyké-
pesség fogalmát is értelmezni. Mind az OECD-ben, mind az EU-ban szintén er őfe-
szítések történtek a fogalom pontosítására, értelmezési körének tisztázására. A
kilencvenes évek végére kikristályosodtak az egyes eltér ő felfogások, és kialakult
egy konszenzus arról, mit értünk a versenyképesség sztenderd, másképpen egysé-
ges, kiterjesztett fogalmán (Lengyel 2000a). A vita döntően arról szólt, hogy orszá-
gok és régiók esetében egyáltalán beszélhetünk-e „versenyr ől" és így versenyképes-
ségről, ha igen, akkor napjaink globális viszonyai között milyen közgazdasági
                                Farkas Beáta - Lengyel Imre :
                 Regionális versenyképesség és kohézió az Európai Unióban.
                      Tér és Társadalom 15. évf. 2001/3-4. 231-252. p.

TÉT XV. évf. 2001   s 3-4                                Versenyképesség        233

kategóriákkal írható le? Az EU-ban is szerteágazó vita folyt a versenyképességgel
kapcsolatban, a gondolatok és vélemények formálódását a legfontosabb dokumen-
tumok alapján tekintjük át.

                                A Delor's jelentés

  A versenyképesség EU n belüli felfogásának alakulására dönt ő, napjainkig meg-
                         -



figyelhető hatást gyakorolt a növekedés, foglalkoztatottság és versenyképesség
alapkérdéseit áttekint ő Fehér Könyv, a 21. század kihívásait rendszerez ő jelentés
(CEC 1993). Ez a dokumentum abból az alapfeltevésb ől indult ki, hogy a három
fejlődési pólus, a „triád" (Észak-Amerika, EU, Távol-Kelet) versenyét hosszú távon
a gazdaság versenyképessége dönti el.
  A jelentés leszögezi, hogy az EU gazdasága a jólét és a versenyképesség hagyo-
mányos bázisait tekintve meg őrizte esélyeit, és létrehozható a célok egy olyan új
szintézise, amely a társadalmi elvárásokból 3 (munka, mint a társadalmi integráció
tényezője és az esélyegyenl őség) és a gazdaság szükségleteib ől (versenyképesség és
munkahelyteremtés) áll össze. Ez egy új kihívás, mivel ellentétes tendenciák, gaz-
dasági és társadalmi érdekek összeegyeztetésér ől van szó. A gazdaság versenyké-
pességének javítása, vagy fenntartása nem öncélú, hanem a társadalom jólétének,
mindegyik állampolgár életszínvonalának növekedését kell szolgálnia. Az állam-
polgárok jóléte pedig a foglalkoztatottságtól és a munkahelyekt ől függ, így egy
régió, ország tartósan akkor versenyképes, ha magas gazdasági növekedés mellett
elegendő munkahelyet is tud teremteni.
  A globális versenyképesség megfogalmazásakor a jelentés a kompetitív el őnyöket
fontosabbnak tartja a komparatív el őnyöknél, mivel a „komparatív el őnyök tradi-
cionálisan a tényez őellátottsághoz kötődnek, pl. a természeti er őforrásokhoz, és
meglehetősen merevek. A kompetitív el őnyök min őségibb tényez őkön alapulnak és
nagymértékben befolyásolják őket a vállalati stratégiák és közösségi politikák"
(CEC 1993, 57). A termelési tényez ők meglevő kapacitása és mobilitása kombiná-
ciójából a tényez ők hatékony felhasználása jön létre, valamint kialakulhat egy tár-
sadalmi konszenzus a megtermelt jövedelem, a hozzáadott érték felosztásáról,
amely jellemzők fontosabbak, mint a kezdeti tényez őellátottság, azaz a komparatív
előnyök4. A jelentés fogalomhasználata Porter kompetitív el őnyével rokonítható,
viszont társadalmi elkötelezettsége miatt gazdaságon kívüli célokat is el őtérbe he-
lyez, döntően a foglalkoztatottság növelését, ezáltal a keletkez ő jövedelmek arányos
eloszlását és a társadalmi, területi egyenl őtlenségek mérséklését (Porter 1990;
Lengyel 2000b).
  A jelentés megállapítása szerint az EU a 21. században jelent ős kompetitív el őny-
nyele bír, melynek összetev ői:
 — a potenciális munkaerőpiac, amelyet a társadalmi konszenzus miatt ki lehet
   aknázni,
 — az értékes tudományos és technikai tudásbázis,
 — a jelentős méretű integrált piac,
                           Farkas Beáta - Lengyel Imre :
            Regionális versenyképesség és kohézió az Európai Unióban.
                 Tér és Társadalom 15. évf. 2001/3-4. 231-252. p.
234     Versenyképesség                                    TÉT XV. évf. 2001   s 3-4
  — az infrastruktúra min ősége és sűrűsége,
  — a vállalatok javuló pénzügyi feltételei,
  — a kultúrák és a régiók sokszín űsége.
  Az EU-ban négy kiemelked ő célkitű zést kell az iparnak (gazdaságnak) és a ható-
ságoknak együttesen megvalósítani ahhoz, hogy az iparági/üzletági versenyképes-
ség javulásából adódóan a foglalkoztatás magasabb szintje jöjjön létre. Ez a négy
cél az EU kés ő bbi dokumentumaiban is megjelenik, néha formailag különböz ő
megfogalmazásokban:
  — támogatni kell az európai vállalatokat abban, hogy alkalmazkodni tudjanak a
    globalizálódó és kölcsönösen összefügg ő új versenyhelyzethez,
  — azokat a versenyel ő nyöket kell egyre inkább hasznosítani, amelyek a tudásbá-
    zisú gazdasághoz kapcsolódnak,
  — elő kell mozdítani az iparágak fenntartható fejl ődését,
  — csökkenteni kell a keresletre reagáló kínálat id őbeli késését.
  A Fehér Könyv nem definiálja pontosan, hogy mit ért versenyképességen, hanem
a gazdasági növekedésb ől indul ki, viszont erő teljesen megfogalmazza a társadalmi
elvárásokat is, a növekv ő életszínvonalat és a kis jövedelmi különbségeket. Egy
ország, régió fejl ő dése hosszabb távon akkor stabil, ha polgárai széles köre jólétben
él, ha nem nagyok a jövedelmi egyenl őtlenségek, a gazdasági növekedésb ől adódó
jövedelmeket a társadalom széles rétegei élvezik, ami csak a foglalkoztatottság
magas szintje mellett érhető el.

                     Az ötödik periodikus regionális jelentés
  A régiókról szóló ötödik periodikus jelentés, amely egyidő ben készült a Fehér
Könyv-vel és beszédes címe van (Versenyképesség és kohézió: trendek a régiók-
ban), szintén nem definiálja, hogy mit ért versenyképességen (CEC 1994). Az ötö-
dik jelentés hagyományos, leíró módon áttekinti, milyen f őbb regionális különbsé-
gek figyelhetők meg, a folyamatok hogyan alakultak a jövedelmekben (GDP/lakos),
a foglalkoztatásban stb. A regionális versenyképességnél a tudásbázis és a K+F
szerepét emeli ki: a „... munkaer ő nél felhalmozódott, a kutatási és technológiai
fejlesztési tevékenységhez szorosan kapcsolódó ismeretek és képzettségek kritiku-
sak a regionális gazdasági szerkezet versenyképessége szempontjából" (CEC 1994,
11). Az ötödik periodikus jelentés második fejezete 6 négy olyan alaptényez őt emel
ki, amelyek meghatározzák a régiók versenyképességét:
  — az infrastruktúra és humán er őforrás,
  — a régiókba kívülről jövő új befektetések (külföldi működ ő, pontosabban régión
      kívüli tőke),
  — a kutatási és technológiai fejlesztés szerepe,
  — a perifériális (földrajzi) helyzet (határ menti térségek).
  A dokumentumban részletesen vizsgált fenti négy alaptényez ő szorosan kapcso-
lódik a versenyképesség gondolatköréhez, viszont a jelentés szemlélete és elemzési
stílusa nem tű nik eléggé kiforrottnak. Egyrészt a kulcsfontosságú vállalati kör ki-
                                Farkas Beáta - Lengyel Imre :
                 Regionális versenyképesség és kohézió az Európai Unióban.
                      Tér és Társadalom 15. évf. 2001/3-4. 231-252. p.

TÉT XV. évf. 2001   s 3-4                                 Versenyképesség         235

maradt, másrészt az alaptényez ő k és kölcsönhatásaik nincsenek rendszerbe foglal-
va, harmadrészt ezen alaptényez ők elemzése leíró jelleg ű. Azaz önmagában tekinti
pl. az egyes infrastrukturális mutatók (közút, vasút, hírközlés stb.) esetében a regio-
nális különbségeket, szemléletében egy régió akkor elmaradott, ha mutatóinak érté-
ke alacsonyabb az átlagnál. Ez a sematikus megközelítés az általános termelési
tényező k bizonyos körénél elfogadható, de a régiók kompetitív el őnyéhez nem sok
köze van, mivel az egyes infrastrukturális elemekben megfigyelhet ő regionális
különbségeket nem önmagukban és nem bizonyos átlagokhoz viszonyítva, hanem a
régióban működő iparágak versenyel őnyei szempontjából kell értékelni.

                             Az els ő kohéziós jelentés

  Az 1996-ban közreadott első kohéziós jelentés az Egységes Európai Okmány
130/a cikkelyében szerepl ő „harmonikus fejl ődés" fogalmából indul ki, a különböz ő
régiók fejlettségi szintje közötti különbségek és a kevésbé el őnyös helyzetben lév ő
régiók (benne a rurális térségek) elmaradottságának mérséklését tekinti célnak
(CEC 1996, 13). A jelentés kiemeli, hogy az elmaradott régiók versenyképességé-
nek javítása különösen fontos a gazdasági és társadalmi kohézió szempontjából,
továbbá az egységes bels ő piac eredményes működésének is alapfeltétele.
  Az első kohéziós jelentés kihangsúlyozza, hogy az EU szintjén az ipari/ágazati
versenyképességi politika legf őbb célja speciális prioritások meghatározása az ipar-
ágak gazdasági bázisának meger ősítésére, míg tagállami szinten kell kidolgozni a
nemzeti iparpolitikát (CEC 1996, 67-68). Az EU szintjén három prioritást emeltek
ki, amelyeket támogatni kell a kohézió el őmozdítása érdekében:
  — a közigazgatás modernizálása, főleg az információs hálózatok és adatbázisok
     fejlesztése, ezáltal várhatóan az intézményi mechanizmusok és az EU admi-
     nisztratív szervezetei is hatékonyabbak lesznek,
  — az immateriális befektetések mind a termelésbe (gyártmánytervezés, stratégiai
     és operatív menedzsment stb.), mind az értékesítésbe (marketing),
  — a vállalkozások közötti kooperációk növelése, mivel az elmaradott régiókban a
     vállalatok túlélésének egyik növekv ő jelentőségű tényezője a vállalati hálóza-
     tok kialakulása, nagyobbrészt a kis- és középvállalkozások hálózatairól van
     szó, amelyek ezekben a régiókban fontosabbak, mint a transznacionális válla-
     latok.
  Az első kohéziós jelentés a továbblépést taglaló 6. fejezetében leszögezi, hogy a
strukturális politikák egyik f ő célja a termelés versenyképességének javítása úgy,
hogy a vállalatok javuló versenyképessége nem járhat együtt bizonytalansággal és a
munkahelyek veszélyeztetettségével. Ellenkez őleg, a termelékenység és a verseny-
képesség növekedése része annak a folyamatnak, amelynek során a gazdaságok
növekvő jólétet teremtenek az életszínvonal és az életmin őség emelésével. „A ver-
senyképesség nem végcél önmagában, hanem eszköz a társadalom európai modell-
jének megszilárdításához. ... A versenyképesség, gazdasági növekedés és munka-
helyteremtés közötti kapcsolatok egyre jelent ősebbé válnak. A termelékenység
                           Farkas Beáta - Lengyel Imre :
            Regionális versenyképesség és kohézió az Európai Unióban.
                 Tér és Társadalom 15. évf. 2001/3-4. 231-252. p.

236    Versenyképesség                                    TÉT XV. évf. 2001   s 3-4
növelésében és a költségel őnyök javításában sikeres régiók egyre versenyképeseb-
bek, ami előfeltétele a további növekedésnek és munkahelyteremtésnek. Viszont a
versenyképesség nemcsak ráfordítások kérdése, hanem egyéb dimenziókat is magá-
ban foglal. Különösen a kis- és középvállalkozói bázis — az EU strukturális politiká-
jának egyik prioritása — válik egyre inkább a hosszú távú versenyképesség központi
elemévé, habár a küls ő gazdasági tényez ők is, mint a társadalmi és intézményi té-
nyezők, befolyásolják teljesítményüket." (CEC 1996, 122-123, kiemelés: a szer-
zőktől). A versenyképességnek ezen egyre markánsabban megfogalmazott, az „eu-
rópai modellre" alapozódó gondolatai összegz ődnek a versenyképesség sztenderd
 fogalmában, valamint megjelentek a 2000-t ől érvényes strukturális politika irányel-
 veiben is, amint arra majd még kitérünk.

                      Versenyképességi Tanácsadó Csoport
  A fenti dokumentumokon kívül a versenyképesség el őtérbe kerülését jelzi, hogy
az Esseni Csúcson 1994-ben ajánlást fogadtak el arról, hogy az Európai Bizottság
elnöksége állítson fel egy prominens személyiségekb ől álló csoportot, amely fél-
évente jelentést tesz az Unió versenyképességének alakulásáról. Emellett javaslato-
kat fogalmazzanak meg gazdaságpolitikai prioritásokról, a versenyképességet szol-
gáló irányelvekről. Az elnevezésük Versenyképességi Tanácsadó Csoport
(Competitiveness Advisory Group) lett, a gyakorlati tapasztalattal rendelkez ő neves
gazdasági szakemberekb ől álló két bizottság 1995-96, illetve 1997-99 között m ű-
ködött.
  Az 1997-99 közötti id őszakban működő bizottság ajánlásai a versenyképességet
kapcsolatba hozták az integráció és a kohézió alapkérdéseivel:
  — A versenyképesség szempontjából életbe vágóan fontos az egységes bels ő piac
    fejlesztésének felgyorsítása. Ennek el ősegítésére több anyagban visszatér ő
    ajánlás, hogy az adóztatást harmonizálni kell. A szakemberek ugyanakkor
    szoros kapcsolatot látnak a tőkepiacok és a versenyképesség között. Az egye-
    sített és kompetitív európai pénzpiacból legnagyobb nyereség éppen a kis- és
    középvállalkozások számára származik, feltéve, hogy ez megfelel ő politikák-
    kal párosul.
  — A vállalatvezetés fejlesztését szintén központi kérdésnek tekintik. Ebben se-
    gíthet, ha összegyűjtik a legjobb európai tapasztalatokat (benchmarking), bele-
    értve a külföldi tulajdonszerzés akadályainak elhárítását. A túlzott szabályozás
    leépítése általánosságban is fontos a versenyképesség növeléséhez.
  — A bankfelügyeletnek a stabilitást a piac fegyelmez ő erejének a növelésével
    kell elérnie, nem pedig a verseny korlátozásával. A jól m űködő felügyelet és
    versenyszabályozás támogathatja a t őzsdék diverzifikált hálózatának hatékony
    működését, ami viszont hozzájárul a munkahelyteremtéshez és a gazdasági
    növekedéshez. Különösen dönt ő, hogy Európa-szerte kialakuljon egy haté-
    kony, világszínvonalú nyugdíjalap-„ipar". A t őkepiac integrálásának és a
    globalizációnak az erőteljes versenyszabályozás az ellenpontja.
                               Farkas Beáta - Lengyel Imre :
                Regionális versenyképesség és kohézió az Európai Unióban.
                     Tér és Társadalom 15. évf. 2001/3-4. 231-252. p.

TÉT XV. évf. 2001   s 3-4                                Versenyképesség       237

 — Az infrastruktúra javítása rendkívül fontos a versenyképesség szempontjából,
   kiváltképp a közlekedési hálózaté. Ennek sikerét meghatározza, hogy együtt
   tud-e működni a magán- és közszektor. A közigazgatásnak fejl ődnie kell mind
   a rugalmasság, mind a szakértelem tekintetében, a közszektorban mély struk-
   turális reformokra van szükség. A jóléti rendszereket úgy kell átalakítani,
   hogy a munkaerő keresletet és kínálatot ösztönözze, el őbbit a járulékos költsé-
   gek csökkentésével. Fenn kell tartani az egyensúlyt a cégek rugalmassága és a
   munkások biztonsága között. Ha a cég fejlesztése egyeztetések útján, együtt-
   működő módon történik, akkor javulhatnak a munkaadói-munkavállalói kap-
   csolatok.
 — Az EU bővítése fokozhatja Európa, mint makrorégió versenyképességét. Azo-
   kat az országokat is meg kell tartani társult tagokként, amelyek még nem ké-
   pesek a teljes tagságra, hogy ne legyenek kizárva az európai államok közössé-
   géből.
 — A Versenyképességi Tanácsadó Csoport többszörösen meger ősíti azt az ismert
   álláspontot, hogy a kis- és középvállalkozások fejlesztése meghatározó a ver-
   senyképesség szempontjából, és a foglalkoztatás növelésének is f ő forrása.
 — Az információs társadalom és a tanuló társadalom olyan komplementer fo-
   galmak, amelyek összekapcsolódása az európai versenyképesség középpontjá-
   ban áll. A szociális kohézió fenntartása ugyanakkor a hatékonyság és alkal-
   mazkodóképesség forrása a tudásalapú gazdaságban.
 — A magas szintű környezetvédelmi normák és a versenyképesség összeegyeztet-
   hetősége azon múlik, hogy európai szinten, amennyire lehetséges, piac-
   konform módon szülessen meg a szabályozás.
 — A versenyképesség erősítése lényeges az egyik legfontosabb gazdaságpolitikai
   cél, a munkanélküliség tartós csökkentése érdekében.

                  Az európai vállalkozások versenyképessége
  A versenyképesség az EU különböz ő fórumain állandó téma maradt. A Bizottság
1999-ben tette közzé az európai vállalkozások versenyképességéről a globali-
zációval összefüggésben született elemzését (CEC 1999a). A tartalmi elemek ha-
sonlóak, mint amelyeket a Versenyképességi Tanácsadó Csoport felvetett. Figye-
lemre méltó, hogy a Bizottság szükségesnek látja a versenyképesség fogalmának
újradefiniálását, amit több tényez ővel indokolnak. A vállalatok tevékenysége nem
kötődik egyes iparágakhoz, ezért a versenyképességet nem szektorokhoz, hanem
tevékenységekhez és piacokhoz köt ődve kell vizsgálni. Hasonlóképp nehéz mérni a
nemzeti vagy regionális versenyképességet, mivel feler ősödött a határokon átnyúló
gazdálkodás, a vállalatok földrajzi identitása pedig egyre diffúzabb. A versenypozí-
ciókat ugyan a fejlett technikára és a szellemi kapacitásokra alapozzák, amellyel
gyorsan magas hozzáadott értéket lehet létrehozni, de ezek az el őnyök könnyen el is
avulnak.
                           Farkas Beáta - Lengyel Imre :
            Regionális versenyképesség és kohézió az Európai Unióban.
                 Tér és Társadalom 15. évf. 2001/3-4. 231-252. p.
238    Versenyképesség                                    TÉT XV. évf. 2001    s 3-4

  Az európai vállalkozások versenyképességével foglalkozó dokumentumra a
Régiók Bizottsága is reagált (CR 2000). A regionális versenyképesség fogalmához
azt fűzik hozzá, hogy annak alapvet ő célja a hosszú távú munkahelyteremtés és a
fenntartható gazdasági növekedés. Egyetért ően erősítik meg a Bizottság állítását,
miszerint az európai modellben a hosszú távú versenyképesség forrása a képzett,
motivált, jó egészségi állapotú munkaer ő. Kiemelik, hogy ez a szociális dimenzió
nem hátrány, nem korlát, hanem az európai társadalom értékeire reflektál. Egy
földrajzi térség kétféleképp mozdíthatja el ő a gazdasági növekedést: vagy a költsé-
gekben kínál kedvezőbb lehetőséget, vagy speciális erőforrásokat nyújt, így a ver-
senyképesség térbeli sajátosságokat is mutat. A Közösség célja az kell legyen, hogy
mindegyik régió számára biztosítsa a munkahelyteremtést, növekedést, fenntartható
fejlődést. A globalizációval párhuzamosan a régiók, települések kulcsfontosságúak
lettek, mivel főleg rajtuk múlik a dinamikus iparágak versenyképességéhez szüksé-
ges helyi tényezők fejlesztése, az innovációs kultúra kialakulásának támogatása, a
munkaerő képzettségének és motiváltságának javítása.

                     Európai Területfejlesztési Perspektíva

  Az EU tagországainak illetékes miniszterei 1999. május 10-11-én Potsdamban
tartott ülésükön fogadták el az Európai Területfejlesztési Perspektívát (ETP), amely
többéves el őkészítő munka és magas szintű egyeztető tanácskozások eredményeit
szintetizálva felvázolja az EU területi fejl ődésének jöv őképét és területfejlesztési
politikájának alapgondolatait (Rechnitzer 1998; CEC 1999d). Ez a jövőkép két
szempontból fontos Magyarország számára. A dokumentum egyrészt foglalkozik az
EU bővítésével, mint az EU regionális politikájának új kihívásával (190-230. pon-
tokban). Másrészt a „társadalom — gazdaság — környezet" hármasára alapozott ki-
egyensúlyozott és fenntartható térbeli fejl ődés víziójából indul ki, amely a csatlako-
zásra készül ő országok számára fontos iránymutatást jelent területfejlesztési politi-
kájuk kialakításához.
  Az ETP három alapvető célkitűzés egyidej ű teljesítését irányozza el ő (18. pont):
  — a gazdasági és társadalmi kohéziót,
  — a természeti er őforrások és kulturális örökség meg őrzését,
  — az európai térség kiegyensúlyozottabb versenyképességét.
  Az anyag egészén végighúzódik a versenyképesség térbeli dimenzióinak a figye-
lembe vétele. Az integrációval járó piaci liberalizáció következtében egyrészt er ő-
södik a verseny a régiók, városok között, másrészt térben egyenl őtlen fejlődés vár-
ható, azaz a területi egyenl őtlenségek növekedése. A területfejlesztési politikának
kiegyensúlyozott és policentrikus településrendszer és egy új város-vidék kapcsolat-
rendszer kialakulását kell ösztönöznie, valamint az infrastruktúra és a tudás elérhe-
tőségét. A versenyképesség szempontjából elkülönül a városok három csoportja: a
globális versenyben részt vev ő nagyvárosok (metropoliszok: London, Párizs stb.),
az európai versenyben fontos nagyvárosok (p1. Bécs, Barcelona, Milánó) és a hazai
versenyben szerepl ő nemzeti városok, utóbbiak lakossága kb. 0,5-1 millió f ő.
                                Farkas Beáta - Lengyel Imre :
                 Regionális versenyképesség és kohézió az Európai Unióban.
                      Tér és Társadalom 15. évf. 2001/3-4. 231-252. p.

TÉT XV. évf. 2001   s 3-4                                Versenyképesség       239

Továbbá az ezen városokat összeköt ő közlekedési hálózatot kiemelten kell fejlesz-
teni, illetve a régiókat is aszerint különböztetik meg, hogy milyen nagyságú váro-
sokkal rendelkeznek. Új típusú város-vidék kapcsolatot fogalmaznak meg, mivel a
városok sokrétű funkcionális kölcsönös függésben vannak az őket körülvev ő, álta-
lában fejletlen, avagy lassabban fejl ődő vidékkel, ami megköveteli a kooperációt,
ez a területi együttm űködés viszont az egész régió versenyképességét er ősíti.
   A második kohéziós jelentés is átveszi a régiók árnyalt megközelítését; NUTS 3
szinten hat különböz ő típust különít el a régió település-hálózata, a régióban lev ő
városok száma és nagysága (policentrikus-e, azaz egy- vagy többközpontú-e), va-
lamint rurális térségei szerint (CEC 2001, 32). A magyar megyék közül 15 ugyan-
abba a típusba tartozik, rurális térség kis- és közepes méret ű városokkal. Pest (Bu-
dapest, mint metropolisz nélkül) és Tolna megye policentrikus (pontosabban igazi
centrum nélküli) régiónak min ősül magas városi sűrűséggel, Borsod-Abaúj-
Zemplén megye policentrikus régió magas városi és rurális s űrűsödéssel, Zala me-
gye pedig egyértelműen rurális térség. A magyar megyék besorolásáról lehetne
vitatkozni, de az tény, hogy a magyar városok (Budapest kivételével) európai ösz-
szehasonlításban kicsik, és mindegyik megyében magas a rurális térségek aránya.
   Az ETP kiemeli, hogy a régiók csak akkor lehetnek versenyképesek, különösen,
ha nem tartoznak a globális integrációs övezetekhez, f őleg a metropoliszok és von-
záskörzetük alkotta régiókhoz, amennyiben van elegend ő gazdasági potenciáljuk,
ha rendelkeznek domináns iparágaik versenyképességéhez szükséges személyi és
tárgyi erőforrások kritikus tömegével. A globális verseny sikeréhez szükséges er ő-
források kritikus tömege csak nagyvárosokban, illetve speciális adottságú települé-
sekben található. Ilyenek lehetnek pl. a kiváló logisztikai adottságú „kapuvárosok"
(tengeri kikötőknél, nemzetközi repül őtereknél stb.). A kevésbé versenyképes vá-
rosoknak viszont át kell térniük gazdasági bázisuk diverzifikálásának politikájára. A
periférikus és kedvezőtlen régiók felzárkózásához pedig a hatékony közlekedés és
telekommunikáció elengedhetetlen.
   Az ETP alapállása, hogy csak erős régiók és versenyképes nagyvárosok alapoz-
 hatják meg az EU egészének világgazdasági versenyképességét. Azonban a váro-
 sok, régiók és tagállamok versenye nem vezethet szociális kizáráshoz, és a környe-
 zeti felelősséget sem háríthatják el. Az ETP szemléletében a régiók versenyképes-
 ségét a régiókban lev ő növekedési pólusok (nagyvárosok) határozzák meg, ahol
 koncentrálódnak az er őforrások, és ahol kiemelked ő a gazdasági teljesítmény. A
 globális versenyben részt vev ő nagyvárosok dinamikus fejl ődéséhez a közöttük
 lévő közlekedési (elérhetőséget biztosító) folyosókat kiemelten kell fejleszteni. Az
 ETP szemléletéb ől adódik, hogy a versenyképesség javítására teljes mértékben a
 NUTS 2 szintű regionális beosztás nem alkalmas, mivel figyelembe kell venni a
 régió településszerkezetét, a nagyvárosi vonzáskörzetek és a leszakadó, rurális
 térségek arányát is, azaz a régión belüli területi különbségeket. Megjegyezzük,
 hogy a közgazdaságtan több új irányzata is a földrajzi koncentrációk fontosságát,
 azaz a nagyvárosok gazdasági teljesítményének els ődlegességét emeli ki (Fujita-
 Krugman—Venables 1999; Lengyel 2000a; Porter 2000).
                             Farkas Beáta - Lengyel Imre :
              Regionális versenyképesség és kohézió az Európai Unióban.
                   Tér és Társadalom 15. évf. 2001/3-4. 231-252. p.
240       Versenyképesség                                   TÉT XV. évf. 2001   s 3-4

                                Amszterdami Szerz ődés

   Részben a fenti folyamatok eredményeképpen a versenyképesség és a kohézió az
Amszterdami Szerz ődés egyik alapfogalmává vált. Az Unió létrehozásának alapcél-
ját rögzítő 2. cikkelyben a Közösség célul t űzi ki „a gazdasági tevékenységek har-
monikus, kiegyensúlyozott és fenntartható fejl ődését, a foglalkoztatás és a szociális
védelem magas szintjét, a férfiak és n ők közötti egyenl őséget, a fenntartható és
nem inflációs növekedést, a gazdasági teljesítmény versenyképességének és kon-
      -



 vergenciájának magas fokát, a környezet min őségének javítását és védelmének
 magas szintjét, az életszínvonal és az életmin őség emelését, a gazdasági és társa-
dalmi kohéziót és szolidaritást a tagállamok között" (kiemelés: a szerz őktől). A fenti
 alapcél megvalósítását szolgáló, a 3. cikkelyben felsorolt közösségi politikák között
 az egyik: „(m) a Közösség iparai versenyképességének meger ősítése". Tehát az EU
 alapcéljai között kiemelt helyen szerepel mind a versenyképesség, mind a kohézió
 gondolata, ez a két kifejezés kulcsfogalommá vált, az egyik f őleg a gazdasági telje-
 sítmény, a másik inkább a szolidaritás kifejezésére szolgál.
   A versenyképesség fogalma markánsan az iparral kapcsolatban jelenik meg, a
 157. (korábbi 130.) cikkelyben található: „A Közösség és a tagállamok biztosítják a
 közösségi ipar versenyképességéhez szükséges feltételek meglétét. E célból — össz-
 hangban a nyitott és verseng ő piacok rendszerével — fellépésük arra irányul, hogy:
  — felgyorsítsák az ipar alkalmazkodását a strukturális változásokhoz;
  — ösztönözzék egy olyan környezet kialakítását, amely a Közösség egész terüle-
    tén kedvez a kezdeményezéseknek és a vállalkozások — különösen a kis- és
    középvállalkozások — fejl ődésének;
  — ösztönözzék egy olyan környezet kialakítását, amely kedvez a vállalkozások
    közötti együttműködésnek;
  — elősegítsék az innovációs, kutatási és technológiafejlesztési politikákban rejl ő
    ipari lehetőségek jobb kihasználását."
  A gazdasági és társadalmi kohéziót megfogalmazó 158. (korábbi 130a.) cikkely
kimondja: „Átfogó harmonikus fejl ődésének el őmozdítása érdekében a Közösség
úgy alakítja és folytatja tevékenységét, hogy az a gazdasági és társadalmi kohézió
erősítését eredményezze. A Közösség különösen a különböz ő régiók fejlettségi
szintje közötti egyenl őtlenségek és a legkedvez őtlenebb helyzetű régiók vagy szige-
tek — a vidéki térségeket beleértve — lemaradásának csökkentésére törekszik."
  A Szerződés fenti pontjai lehatárolják a regionális politika mozgásterét is, a
régiók közötti gazdasági fejlettségben megmutatkozó egyenl őtlenségek mérséklésé-
nek céljait és eszközeit. A régiók gazdasági és társadalmi kohéziójának kialakításá-
hoz els ősorban azokat a tényez őket kell támogatni, amelyek el őidézik a régiók
versenyképességének javulását. A fejletlen régiók versenyképessége pedig nyilván-
valóan összefügg az ipar versenyképességével (157. cikkely), hiszen az elmaradott
régiókban van szükség a szerkezetváltásra, a kis- és középvállalkozások támogatá-
sára, a helyi vállalkozások közötti együttm űködések fejlesztésére és a helyi innová-
ciós háttér er ősítésére. Tehát a kohézió er ősítése főleg az elmaradott régiók ipara
                                 Farkas Beáta - Lengyel Imre :
                  Regionális versenyképesség és kohézió az Európai Unióban.
                       Tér és Társadalom 15. évf. 2001/3-4. 231-252. p.

TÉT XV. évf. 2001   s 3-4                                 Versenyképesség        241

(pontosabban a mez őgazdaság nélküli gazdasága) versenyképességének javulásán
keresztül érhet ő el. A Szerződés ezen pontjaiban megfogalmazottak visszaköszön-
nek a regionális versenyképesség javítására javasolt tényez őknél, valamint a Struk-
turális Alapok irányelveinél, amelyekre kés őbb térünk ki.
  A fenti dokumentumok áttekintéséb ől is kitűnik, hogy a kilencvenes évek elejét ől
az EU-ban a versenyképesség kulcsfogalommá vált. A nyolcvanas években az in-
tenzív és erősödő globális verseny, részben emiatt a tagállamok lelassult gazdasági
növekedése váltotta ki az EU integrációjának felgyorsulását, ami el őtérbe állította a
gazdaság versenyképességéhez, valamint a kohézióhoz kapcsolódó kérdéseket
(Farkas—Várnay 1997; Horváth 1998). A gazdasági és társadalmi kohézióval kap-
csolatban a kilencvenes évek közepére kiderült, hogy nem elég pénzügyi támogatást
nyújtani, nem „területi szociálpolitikát" kell folytatni, hanem el ő kell segíteni az
elmaradott régiók fenntartható gazdasági növekedését, azaz a régiók versenyképes-
ségét kell javítani. Az EU-ban a regionális versenyképesség fogalma a közigazgatá-
si-statisztikai (normatív) régiókhoz köt ődik, különösen a NUTS 2 szinthez, így a
versenyképesség egyre inkább úgy jelenik meg, mint a gazdasági és társadalmi
kohézió, a régiók közötti konvergencia legfontosabb eszköze (Hall—Smith-
Tsoukalis 2001). Az is egyértelmű, hogy a versenyképesség csak eszköz a társa-
dalmi jólét emelésében, mivel az „európai modellben" mindvégig kiemelt és egyen-
rangú cél a munkahelyek megtartása, új munkaalkalmak létrehozása, valamint a
környezet állapotának megóvása.

                    A versenyképesség általános fogalma

  A versenyképesség a kilencvenes években egyre inkább kulcsfogalommá vált,
pontos meghatározására több kísérlet is történt. F őleg az USA-ban és az OECD
bizottságaiban zajlott a kilencvenes évek elején egy „versenyképességi vita", amely
segített tisztázni a különböz ő elképzeléseket (Krugman 1994; Porter 1998). Kon-
szenzus alakult ki a tekintetben, hogy a versenyképesség „nem más, mint a termé-
kek és szolgáltatások értékesítési képességének javulása a nyílt versenypiacokon"
(Horváth 1998, 244). Amíg a közgazdászok els ősorban a termelékenységet és nö-
vekedési ütemét tartják a versenyképesség lényegének, addig a gazdaság- és társa-
dalompolitikával foglalkozók, többek között az EU különböz ő testületei, a magas
szintű foglalkoztatottságot is hangsúlyozzák, amely egyrészt lehet ővé teszi a mun-
kaerőbázis hasznosítását, másrészt hozzájárul a megtermelt jövedelem „szétterülé-
séhez", az életszínvonal általános, széles körben történ ő emelkedéséhez.
  A kilencvenes évek közepére elfogadottá vált a versenyképesség általános, egysé-
ges fogalma, amely megjelent az USA Versenyképességi Tanácsa, az OECD és az
EU különböző bizottságainak dokumentumaiban, és amelyet egyaránt érvényesnek
tekintenek vállalatokra, iparágakra, régiókra, országokra és makrorégiókra
(Hatzichronoglou 1996; OECD 1997a; Maskell et al 1998; Lengyel 2000a). Az
egységes fogalom kialakulását az tette lehet ővé, hogy a globális versenyben a válla-
latok versenyel őnyei nemcsak magukban a vállalatokban, hanem egyre inkább
                          Farkas Beáta - Lengyel Imre :
           Regionális versenyképesség és kohézió az Európai Unióban.
                Tér és Társadalom 15. évf. 2001/3-4. 231-252. p.
242    Versenyképesség                                    TÉT XV. évf. 2001    s 3-4
üzleti környezetükben gyökereznek, az üzleti környezet jelent ős része pedig lokális,
regionális tényez őkbő l áll. Napjainkban a vállalatok közötti verseny a lokális válla-
lati hálózatok, klaszterek, iparági körzetek közötti versenyként értelmezhet ő, azaz
lényegében települések, térségek versenyeként jelenik meg (Lengyel—Rechnitzer
2000; Porter 2000).
  A versenyképesség az EU hatodik periodikus regionális jelentése szerint: „képes-
ség olyan javak és szolgáltatások el őállítására, amelyek a nemzetközi piacon érté-
kesíthető k, miközben a jövedelmek magas és fenntartható szinten maradnak" (CEC
 1999b, 75). Ez a fogalom a globális versenyb ől indul ki és főleg a tényezőjövedel-
mekre koncentrál. Megadták az egységes versenyképesség részletesebb definícióját,
amely már figyelembe veszi a társadalompolitikai célokat is: „... vállalatok, ipar-
ágak, régiók, nemzetek és nemzetek feletti régiók képessége relatíve magas jövede-
lem és relatíve magas foglalkoztatottsági szint létrehozására, miközben a nemzetkö-
zi (globális) versenynek ki vannak téve" (CEC 1999b, 75). A részletesebb definíció
már közgazdasági kategóriákra épül, a tényez őjövedelmek mellett a foglalkoztatott-
ság is elvárt szempontként szerepel, az áttekintett EU dokumentumok elvárásaival
összhangban.
  A második kohéziós jelentés már evidenciának, sztenderd definíciónak tekinti a
régiók és országok versenyképességét: „magas és növekv ő életszínvonal, valamint
magas és fenntartható foglalkoztatottsági ráta" (CEC 2001, 37). A gazdasági telje-
sítmény mellett egyenrangú szempont a szociális modell megvalósítása is, amint azt
a Lisszaboni Csúcs is deklarálta. Fontos, hogy nem a gazdasági növekedést emelik
ki, hanem annak egyik lehetséges következményét, az életszínvonalat, azaz a hely-
ben maradó és felhasználható jövedelmeket. A versenyképesség lényegében olyan
fenntartható gazdasági növekedést jelent, amely magas foglalkoztatottsági ráta
mellett valósul meg úgy, hogy a képz ődő jövedelmekből minél többen részesüljenek.
  Az egységes versenyképesség fogalmában szerepl ő két kategória, a jövedelem és
foglalkoztatottság közötti kapcsolatok közismertek. Az egy lakosra jutó jövedelem
(GDP/lakosok száma) egyenl ő három tényez ő : a munkatermelékenység
(GDP/foglalkoztatottak száma), a foglalkoztatottsági ráta (foglalkoztatottak szá-
ma/munkaképes korúak száma) és a munkaképes korúak aránya (munkaképes korú-
ak száma/lakosok száma) szorzatával (CEC 1999b 75; Lengyel 2000a; Iván 2001).
A négy mutató egyikének növekedése nem jelenti szükségszer űen egy másik növe-
kedését, pl. a munkatermelékenység emelkedése sokszor a munkaer ő elbocsátását
vonja maga után, azaz csökkenhet a foglalkoztatottság. A fentiek alapján verseny-
képes egy régió, ha magas a kibocsátás szintje (GDP/lakos) és növekedési üteme,
magas a munkatermelékenység és a foglalkoztatottsági szint, valamint kedvez ő a
lakosság kor szerinti összetétele (Lengyel 2000a).
  Megjegyezzük, hogy a magyar EU csatlakozást elemz ő Agenda 2000 anyagban a
versenyképesség kifejezés igen sok helyen megjelenik, többségében a sikeresség
szinonimájaként (CEC 1997). Az egységes versenyképesség fogalmát használják az
ágazati politikák iparral foglalkozó részénél (3.4. fejezet): „Az EU iparpolitikája a
versenyképesség növelésére irányul, ezen keresztül az életszínvonal emelését és
                                 Farkas Beáta - Lengyel Imre :
                  Regionális versenyképesség és kohézió az Európai Unióban.
                       Tér és Társadalom 15. évf. 2001/3-4. 231-252. p.

TÉT XV. évf. 2001   s 3-4                                Versenyképesség        243

magas foglalkoztatási arány elérését t űzi ki célul" (CEC 1997). A gazdasági és
szociális kohéziót taglaló 3.5. fejezetben viszont nem jelenik meg a versenyképes-
ség fogalma, hanem csak a foglalkoztatást emelik ki.
  A versenyképesség fogalma a fenntartható gazdasági növekedés gondolatkörére
épül, kiegészítve a széles kör ű foglalkoztatottság elvárásával. Azaz nem keletkezett
egy új közgazdasági kategória, hanem a régi megszokott fogalmak új kombinációját
fogadták el. Nyilván a magas szintű foglalkoztatottság nemcsak társadalompolitikai
cél, hanem a gazdaság hosszú távú érdeke is. A regionális versenyképesség is a
hagyományos regionális növekedési elméletek, a fejl ődés és fejlettség gondolat-
körének újragondolását és továbbfejlesztését jelenti a globális feltételek között.
  Természetesen a versenyképességet nemcsak ez a négy mutatót jelenti, hanem na-
gyon sok tényez ő befolyásolja: a lakosság egészségi állapota, mentalitása és mun-
kakultúrája, az infrastruktúra színvonala, a természeti környezet helyzete stb. To-
vábbá mind a munkatermelékenység, mind a foglalkoztatottság elméleti kategória,
empirikusan nehezen mérhet ők, nem is beszélve az életszínvonalról és alakulását
befolyásoló tényez őkről. Mindezek miatt az alapkategóriák (jövedelmek, munka-
termelékenység, foglalkoztatottság) mérésén túl árnyalt mutatórendszereket dolgoz-
tak ki a versenyképesség valós szintjének megítélésére. Megjegyezzük, hogy a
magyar régiók mindegyik alapkategóriát tekintve elmaradnak az EU régióitól, azaz
gyenge a versenyképességük (Lengyel 2001).

                  Regionális egyenl őtlenségek az EU-ban

  Az EU-ban az egyes országok és régiók fejlettségét, a gazdasági és társadalmi ko-
héziót az egy lakosra jutó GDP-vel mérik (CEC 2001). Így a kohézió és a regionális
versenyképesség is hasonló mutatókkal fejezhet ő ki. Nyilván a kohézió főleg az
elmaradott régiók felzárkózására vonatkozik, amint azt az Amszterdami Szerz ődés
hivatkozott 158. cikkelye is megfogalmazza, míg a versenyképesség mindegyik
régióra értelmezhet ő. Az 1999-ben elfogadott hatodik regionális periodikus jelentés
foglalkozik a 15 tagország NUTS 2 szint ű régiói között az 1987-96-os id őszakban
mért különbségek időbeli alakulásának vizsgálatával (CEC 1999b). A két évvel
később készült második kohéziós jelentés is ezekre a vizsgálatokra épül, azok f őbb
megállapításait meger ősíti, az adatokat továbbvezeti az 1988-98 közötti id őszakra
(CEC 2001).
  Az EU-ban 1988 és 1998 között a NUTS 2 szint ű régiók közötti különbségek
csökkentek, még ha csekély mértékben is. Pl. a lakosság 10%-ának lakóhelyül szol-
gáló legfejletlenebb régiókban s az egy főre jutó GDP 1988-ban az EU átlagának
55%-a volt, 1998-ban már 61%-a, míg a lakosság 25%-a esetében 66%-ról 68%-ra
nőtt az átlag. A lakosság 10-10%-át tartalmazó fejlett és fejletlen régiók közötti
különbség alig változott, az egy lakosra jutó GDP aránya az id őszakban 2,8-ról
2,6-ra csökkent, míg 25% esetében egyaránt 2,0 volt (CEC 2001, 6). Megjegyez-
zük, hogy három kohéziós ország, Görögország, Spanyolország és Portugália átlaga
az 1988-as 68%-ról 1999-re 79%-ra n őtt (Írország adata nem szerepel benne). Az
                          Farkas Beáta - Lengyel Imre :
           Regionális versenyképesség és kohézió az Európai Unióban.
                Tér és Társadalom 15. évf. 2001/3-4. 231-252. p.
244    Versenyképesség                                    TÉT XV. évf. 2001   s 3-4
el őző adatok azt mutatják, hogy tíz év alatt a konvergencia kimutatható, a kohéziós
erő feszítéseknek megmutatkoznak a jelei, a fejletlenebb régiók gazdasági teljesít-
ménye növekedett.
   A vizsgálat azt is kimutatta, hogy bár a konvergencia az EU tagállamai között tet-
ten érhető, de az országokon belüli regionális különbségek alig változtak, továbbra
is nagy széls őségek figyelhet ők meg. A kohéziós országokban (Görögország, Íror-
szág, Portugália, Spanyolország) megfigyelhet ő, hogy a fejlődés első fázisában a
korábban is sikeresebb (fejlettebb) régiók gyorsan fejl ődnek (főleg a fővárosok és
vonzásterületük) és ezáltal tovább n őnek az országon belüli regionális különbségek.
A második fázisban a területfejlesztési er őfeszítések révén az elmaradottabb
régiókban is megjelennek a nemzeti sikerekb ől származó, az ország egész területére
szétterjedő gazdasági hatások, ezáltal az elmaradott régiók gyorsabb fejl ődése miatt
nem nőnek tovább (s őt csökkenhetnek) az országon belüli regionális különbségek.
Görögországot az els ő fázisba sorolják, míg Portugáliát már a másodikba (CEC
1999b, 21).

                                  A régiók típusai

  A kohézió megvalósítása, így a régiók versenyképességének javítása a régiók na-
gyon eltérő feltételei miatt különböz ő eszközöket igényel. A vizsgálatok szerint a
regionális gazdasági tevékenységeket két kulcstényez ő befolyásolja, a régió urbá-
nus-rurális9 jellege, amelyet a néps űrűség alapján tipizálnak, valamint a régió gaz-
dasági szerkezete. A néps űrű ség és a gazdasági szerkezet együttes figyelembevéte-
lével a NUTS 2 szintű régiókat három fő csoportba sorolhatjuk, amelyekb ől az els ő
kettő urbánus jellegű (természetesen nem mindegyik régióra teljesül ez a tipizálás)
(CEC 1999b):
 — Szolgáltató centrumokkal rendelkez ő régiók: ezekben a régiókban koncentrá-
   lódnak a szolgáltatások (pénzügyi, üzleti, kormányzati, fels őoktatási stb.),
   legmagasabb a szolgáltatásokban foglalkoztatottak részaránya, átlagosan
   75-80%, valamint magas a néps űrűség is. A szolgáltatásban legmagasabb al-
   kalmazotti aránnyal bíró 25 régióban a GDP/lakos érték 27%-kal magasabb az
   EU átlagnál 19. Ezek általában központi fekvés ű (fővárosi), globális nagy-
   városokkal rendelkez ő régiók, amelyek helyet adnak a globális vállalati köz-
   pontok többségének, az EU összes GDP-jének 60%-a itt képz ődik. Viszont a
   káros hatások (munkanélküliség, szegénység, környezetszennyezés stb.) is
   ezekben a régiókban koncentrálódnak. Jellemz ő régiók: Great London, Ile de
   France (Párizs), Brüsszel, Stockholm stb.
   Ipari régiók: ezekben az általában közepes néps űrűségű régiókban az ipar a
   legfontosabb ágazat, amely f ő leg középvárosokban koncentrálódik, az ipari
   foglalkoztatottak aránya 38-43%. A 25 legiparosodottabb régió GDP/lakos ér-
   téke 8%-kal haladja meg az EU átlagát, míg a munkanélküliség 1,5%-kal ala-
   csonyabb. Ezen régiók köre igen heterogén, az ipar jellegét ől függően vannak
                                Farkas Beáta - Lengyel Imre :
                 Regionális versenyképesség és kohézió az Európai Unióban.
                      Tér és Társadalom 15. évf. 2001/3-4. 231-252. p.

TÉT XV. évf. 2001   s 3-4                                Versenyképesség       245

   prosperáló és gyorsan növeked ő régiók, és vannak leszakadók is. Idesorolt ré-
   giók: Stuttgart, Tübingen, Veneto, Voralberg stb.
 — Rurális régiók: a ritkábban lakott régiók (az EU lakosságának 24%-a él itt), a
   GDP/lakos értéke csak 79%-a az EU átlagának, ezekre a régiókra a relatíve
   magas agrárfoglalkozás és a lakosság elvándorlása jellemz ő. De ezek a régiók
   sem kimondottan agrárrégiók, mivel a foglalkoztatottaknak csak egyhatoda
   dolgozik a mez ő- és erdőgazdaságban, bányászatban, míg öthatoda más ágaza-
   tokban' I , habár ezen ágazatok több esetben valamilyen módon köt ődnek a me-
   zőgazdasághoz. Rurális régiók: a görög és portugál régiók többsége (pl.
   Peloponnisos, Dytiki Ellada, Centro), de néhány finn régió (pl. Ahvenanmaa) is.
  A fenti tipizálás csak a folyamatok megértéséhez ad támpontot, mivel sok régió
nem „skatulyázható be". Az egyértelm űen kirajzolódik, hogy a fejlett régiókban a
gazdaság vagy a szolgáltatásokban, vagy az iparban élvez versenyel őnyöket, a fej-
lesztéspolitikáknak pedig ezen el őnyökre kell alapozódniuk (Farkas 1997). Az sem
igaz, hogy a rurális régiók automatikusan szegények, mivel a ritkábban lakott térsé-
gek több gazdasági tevékenységnél el őnyt is jelenthetnek (pl. turizmus), vagy nagy-
városi centrumok közelében, jó közlekedési kapcsolatok esetén magas színvonalú
ipari tevékenységet is végezhetnek (p1. Emilia-Romagna). Az EU-ban a regionális
különbségek nemzetközileg jelentősek, a lakosság 20%-a él olyan régiókban, ame-
lyek GDP/lakos értéke 25%-kal elmarad az EU átlagától, miközben az USA-ban a
hasonló mutatók szerint csak a lakosság 2%-a 12.

                        A versenyképes régiók jellemz ői

  A regionális versenyképesség empirikus vizsgálatánál fontos azon tényez ők kimu-
tatása, amelyek a sikeres, azaz magas GDP/lakos értékű régiókban megfigyelhetők,
és amelyekre a GDP regionális különbségei visszavezethet ők. Részletes mutató-
rendszert felhasználva a NUTS 2 szintű sikeres régiók közös jellemz őit faktoranalí-
zissel határozták meg, négy olyan faktort megadva, amelyek a GDP regionális elté-
réseinek átlagosan kétharmadát (65%-át) magyarázzák meg (CEC 1999b, 79-94). A
következő négy faktorra vezethet ő vissza a régiók sikeressége:
 — A gazdasági szerkezet: a foglalkoztatottak megoszlását a gazdaság legfonto-
   sabb szektorai (mez őgazdaság, feldolgozóipar, épít őipar, gazdasági szolgálta-
   tások, nem-gazdasági szolgáltatások) alapján vizsgálva a sikeres régiókban a
   foglalkoztatottak a gazdasági szolgáltatásokban és/vagy a feldolgozóiparban
   koncentrálódnak.
 — Az innovációs tevékenységek kiterjedtsége: a bejelentett szabadalmakkal mér-
   ve az innovációs kapacitás hatékonyságát, a sikeres régiókban jóval több sza-
   badalom születik, mint a többi régióban.
 — A regionális elérhetőség: a különböző közlekedési rendszereket és lehet ősé-
   geket komplexen értékelve a sikeres régiók megközelíthet ősége, elérhetősége
   (fekvése) el őnyösebb, mint többieké.
                          Farkas Beáta - Lengyel Imre :
           Regionális versenyképesség és kohézió az Európai Unióban.
                Tér és Társadalom 15. évf. 2001/3-4. 231-252. p.
246    Versenyképesség                                    TÉT XV. évf. 2001   s 3-4

 — A munkaerő képzettsége: a munkaképes korú (25-59 évesek) népesség köré-
   ben a felső-, közép- és alapfokú végzettség űek arányát vizsgálva a sikeres ré-
   giókban a relatíve magasan kvalifikált munkaer ő aránya magasabb, mint a
   többiben.
   A négy faktor természetesen befolyásolja egymást, pl. a munkaer ő képzettségének
emelése miatt kib ővített fels őoktatási kapacitástól egyrészt az innovációk számá-
nak, másrészt a jövedelmeknek a növekedése, harmadrészt az el őnyösebb gazdasági
szerkezet kialakulása várható. (Nyilvánvalóan a piaci versenyben hasznosítható
ismeretanyagot nyújtó fels őoktatási kapacitásról van szó.) A négy faktor nemcsak
összefügg egymással, hanem az uniós régiók területfejlesztési gyakorlatából egyér-
telműen kiderült, hogy a faktorok egymástól elkülönült, elszigetelt fejlesztése
eredménytelen, azaz hosszabb távon csak a négy tényez ő együttes fejlesztése haté-
kony. Fontos az is, hogy a régiók sikerességét nemcsak a mérhet ő mutatók alapján
konstruált faktorok, hanem a nem mérhet ő jellemzők (a regionális és helyi admi-
nisztráció hatékonysága, az üzleti szolgáltatások színvonala, a szociális infrastruk-
túra stb.) is befolyásolják. Így a hatékony regionális politika párhuzamosan fejleszti
a közlekedést (elérhet őséget), a helyi munkaer őpiac igényeihez illeszked ő munka-
erő-képzést, a közhivatalok hatékonyabb m űködését és a támogató gazdasági szol-
gáltatásokat stb.
   A régiók sikerességére vonatkozó vizsgálat régóta közismert tényeket helyezett új
megvilágításba és a tényez őket áttekinthet ő (bár eléggé sematikus) rendszerbe fog-
lalta. A régiók versenyképessége a négy „sikerességi" faktortól is függ, mivel mind-
egyik hatással van mind a munkatermelékenységre, mind a foglalkoztatásra. Meg-
jegyezzük, hogy az elmaradott régiókban a fenti négy tényez ő nyilvánvalóan a
régiók versenyképességének hiányosságaira mutat rá, de valószín űleg vannak egyéb
jelentős körülmények is, amelyek az elmaradottságot okozták és felszámolását
 megnehezítik.
   A sikerességi vizsgálat alapján kijelenthetjük, hogy a gazdasági szerkezet változá-
sa befolyásolja leginkább a regionális versenyképességnél megfigyelhet ő különbsé-
geket. A magas hozzáadott érték ű (dinamikus szolgáltató, vagy csúcstechnológiai
 iparágak) szektorokban egyaránt n ő a termelékenység és a foglalkoztatottak száma,
 p1. az üzleti szolgáltatásokban (informatika, hírközlés stb.). Viszont a feldolgozó-
iparban, amely főleg a sikeres régiókban koncentrálódik, magas és növekv ő terme-
 lékenység mellett csökken a foglalkoztatottak száma (az EU-ban 1986-96 között
 10%-kal), azaz ellentétes folyamatok figyelhet ők meg a versenyképesség két kom-
 ponensének változásában. Az innovációs kapacitás kulcstényező a regionális fejl ő-
 désben, de a szabadalmak száma csak részlegesen adja vissza az innovációs kapaci-
 tás min őségét, szükséges egyéb tényez ők és folyamatok, pl. a technológiai transz-
 fer, innovációs intézmények vizsgálata is. A megközelíthet őség az utazási id őigény
 és a piac méretének kombinációjából adódik, mutatja, hogy a régióban el őállított
 termékek és szolgáltatások milyen gyorsan és könnyen jutnak el a megrendel őhöz,
 implicit módon a közlekedési infrastruktúra min őségét is jelzi. A megközelíthet őség
 a versenyképességnél alapvet ő fontosságú, de hatását más tényez őkön, főleg a gaz-
                                 Farkas Beáta - Lengyel Imre :
                  Regionális versenyképesség és kohézió az Európai Unióban.
                       Tér és Társadalom 15. évf. 2001/3-4. 231-252. p.

TÉT XV. évf. 2001    s 3-4                                Versenyképesség         247

dasági szerkezeten keresztül fejti ki. A régióban a munkaerő képzettsége, az oktatási
rendszer hatékonysága szorosan kapcsolódik a gazdasági szerkezethez (üzleti szol-
gáltatások, magas hozzáadott érték ű szektorok) és az innovációs szinthez. Az okta-
tásban megfigyelhet ő regionális különbségek kisebbek, mint az innovációknál, vagy
a gazdasági szerkezetben.
  A fejletlen régiókban inkább a kedvez őtlen gazdasági szerkezet t űnik a fő prob-
lémának, semmint az innovációk alacsony szintje, ami egyúttal jelzi, hogy ezekben
a régiókban a gazdasági bázist kell javítani, el ősegíteni a szerkezetváltást, ami elen-
gedhetetlen bármely területfejlesztési stratégiánál. Az elérhet őség és az oktatás
minő sége szintén fontos, habár versenyképességre gyakorolt hatásuk csak id őben
később és áttételesen, a gazdasági szerkezet változásán és az innovációkon keresz-
tül érvényesül.

                      A regionális versenyképesség javítása

   Az EU-ban a versenyképesség javítása a gazdasági kohézió er ősítését szolgálja, a
különböző régiók fejlettségi szintje közötti egyenl őtlenségek csökkentésének esz-
köze. Míg a termelékenység növelése a vállalkozások versenyel őnyeit erősíti, addig
a foglalkoztatottság magas szinten tartása, a munkából kikerül ők részére perspekti-
vikus iparágakban (fő leg szolgáltatásban) történ ő munkahelyteremtés a társadalmi
Célokat jeleníti meg. Alapkérdés, hogy milyen tényez ők fejlesztésével, milyen
mechanizmusokkal és hogyan lehet elérni, hogy ezek a részben egymásnak ellent-
mondó folyamatok együttes hatásaként a régiók versenyképessége javuljon?
   A hatodik regionális jelentésben öt alaptényez ő szerepel, amelyek a régiók ver-
senyképességét alapvet ő en meghatározzák. Ez az öt tényez ő az ötödik regionális
jelentésben ismertetett négy alaptényez ő továbbgondolásából, pontosításából és
bővítéséből állt elő . A régiók fejlesztésére szolgáló alaptényez ők NUTS 2 szintű
régiókra lettek kidolgozva, azaz elég magas aggregáltsági szintre, így a kisebb terü-
 leti egységekre (pl. megyék, kistérségek) történ ő adaptáláskor nem mindegyik el-
 képzelésnek, mint stratégiai prioritásnak van létjogosultsága (CEC 1999b, 95-144):
   — kutatási és technológiai fejlesztés: a kutatás, innováció, oktatás és szakképzés
       egyidejű fejlesztésével magas szintű innovációs kultúra kialakítása;
   — kis- és középvállalkozások: a munkahelyteremtés, a foglalkoztatottság megva-
       lósítása, valamint helyi hálózatok ösztönzése;
   — közvetlen külföldi befektetések: magas termelékenységű üzemek letelepítése, új
       módszerek, eszközök és minták elterjedése, beszállító helyi vállalkozások lét-
       rejötte;
   — infrastruktúra és humán tőke: közlekedés és telekommunikáció kiépítése, va-
        lamint hatékony oktatási és képzési rendszerek m űködtetése;
   — intézmények és társadalmi t őke: a közigazgatás hatékonysága, a vállalatok és
        egyének közötti bizalom és együttm űködés minősége.
  A második kohéziós jelentés a régiók közötti valós konvergenciát a fentiekhez
 hasonló tényez ő kre vezeti vissza, amelyek a kohéziót és a versenyképességet egy-
                           Farkas Beáta - Lengyel Imre :
            Regionális versenyképesség és kohézió az Európai Unióban.
                 Tér és Társadalom 15. évf. 2001/3-4. 231-252. p.
248    Versenyképesség                                    TÉT XV. évf. 2001    s 3-4

aránt befolyásolják. A tényez ők között megjelennek a tudástársadalom fontosságára
vonatkozó újabb elképzelések (CEC 2001, 37-65):
 — demográfiai helyzet: a munkaképes korú lakosság alakulása, az elöregedés és a
   migráció;
 — beruházás: a potenciális gazdasági növekedés mutatója (f őleg a munkaterme-
   lékenységé), amely szükséges, de nem elegend ő a versenyképességhez;
 — infrastrukturális ellátottság: közlekedési, energetikai, vízi és környezeti
   infrastruktúra;
 — humán erőforrás fejlesztése: mind a vállalkozók, mind a munkavállalók hasz-
   nosítható tudásának gyarapítása;
 — innováció és K+F: a fejlett technológiák adaptálása és az innovációs kapacitás
   fejlesztése;
 — a tudás gazdaság: az információs és kommunikációs technológiák alkalmazá-
   sa, az információs társadalom kiépítése.
   A két tényezőrendszer szinte teljesen megegyezik, mindkett ő a tartós gazdasági
növekedés, a regionális versenyképesség alapjait rendszerezi. Amíg a hatodik
regionális jelentés főleg a regionális versenyképesség javításának tényez őire, mint a
fejlesztési stratégia lehetséges prioritásaira koncentrál, addig a második kohéziós
jelentés elsősorban a regionális egyenlőtlenségeket és kiváltó tényez őit írja le.
   A versenyképesség alapkategóriái (GDP/lakos, munkatermelékenység, foglalkoz-
tatottsági ráta) és a rájuk közvetlenül, valamint közvetve ható tényez ők egy ún.
 "piramis-modellbe" foglalhatók (Lengyel 2000a). Közvetlen tényez őnek tekinthető a
hatodik regionális jelentés öt alaptényez ője (kutatási és technológiai fejlesztés, kis-
és középvállalkozások, külföldi befektetések, infrastruktúra és humán t őke, intéz-
 mények és társadalmi t őke). A közvetett tényez ők a régiók, városok sikerességéhez
kapcsolódnak (Enyedi 1996), két szintjük különíthet ő el: a gazdasági teljesítményt
rövidebb (gazdasági szerkezet, innovációs kultúra, regionális elérhet őség, a munka-
erő felkészültsége) és hosszabb id őtávon (társadalmi szerkezet, döntési központok,
 a környezet min ősége, a régió társadalmi kohéziója) keresztül meghatározó ténye-
 zők. Ez a modell egyaránt felhasználható egy-egy régió versenyképességének elem-
 zéséhez, valamint fejlesztési stratégiájának kidolgozásához.

             Strukturális Alapok 2000-2006 közötti irányelvei

  A strukturális és kohéziós politikák fő célja a gazdasági és társadalmi egyenl őt-
lenségek mérséklése, egyrészt a nemzeti és területfejlesztési politikák támogatása az
elmaradott régiókban, másrészt a nemzeti és regionális munkaer őpiacok fejlesztése.
Az országok és régiók felel őssége saját fejlesztési céljaik megfogalmazása, az EU a
programok részfinanszírozásakor nyilvánvalóan saját prioritásait követi, amelyek
főleg a gazdasági és szociális kohézió elvárásait veszik figyelembe. A 2000-t ől
érvényes EU-s irányelvek és prioritások kidolgozásakor a hatodik regionális jelen-
tésben foglaltakat vették alapul, megállapítva, hogy a regionális jövedelmekben,
                                Farkas Beáta - Lengyel Imre :
                 Regionális versenyképesség és kohézió az Európai Unióban.
                      Tér és Társadalom 15. évf. 2001/3-4. 231-252. p.

TÉT XV. évf. 2001   s 3-4                                Versenyképesség        249

infrastruktúrában, a humán feltételekben és a vállalkozások versenyképességében
fennmaradtak az elmúlt években megfigyelt regionális különbségek.
   Az Amszterdami Szerz ődés a 159-161. cikkelyekben megfogalmazza, hogy a re-
gionális egyenl őtlenségek mérsékléséhez a Közösség els ősorban a Strukturális
Alapok révén járul hozzá. A Strukturális Alapok szabályozása 2000-t ől megválto-
zott, a prioritásokat háromra csökkentették (Horváth 2001).
   A Bizottság irányelveket adott ki a Strukturális Alapok és Kohéziós Alap koordi-
nációjáról (CEC 1999c). A koordináció egy integrált fejlesztési stratégiára épül,
amelynek három prioritása van:
   — a régiók versenyképességének növelése, hogy munkahelyeket lehessen létre-
       hozni és fenntartani,
   — a foglalkoztatás és a szociális kohézió növelése, főként az emberi er őforrás
       fejlesztésével,
   — a város- és vidékfejlesztés a kiegyensúlyozott európai területi fejl ődéssel
       összefüggésben.
   A legfontosabb prioritás a regionális versenyképesség, amely a NUTS 2 szint ű
elmaradott térségek (Objective 1) fejlesztésének el ősegítésére szolgál, az irányelvek
megfogalmazása szerint a gazdasági növekedés és a foglalkoztatottság feltételeit
 foglalja össze. Az els ő fejezet címe kifejez ően hangzik: „feltételek a növekedéshez
 és foglalkoztatáshoz: regionális versenyképesség" (conditions for growth and
 employment: regional competitiveness). Egyértelm űen kijelenthető, hogy az ismer-
 tetett egységes versenyképesség fogalom megjelent az EU szabályozási gyakorlatá-
 ban is, nem csak az elemz ő dokumentumokban.
   A regionális versenyképesség javítása két programcsomagból áll, az els ő az alap-
 vető tényez ők fejlesztését tartalmazza:
   — közlekedési infrastruktúra: hálózatok és rendszerek kiépítése,
   — energia: hálózatok, hatékonyság és újrahasznosítható er őforrások,
   — telekommunikáció: az információs társadalom kiépítése,
   — infrastruktúra: a magas min őségű környezet fenntartása,
   — kutatás, technológiai fejlesztés és innováció (K+F): a termel ő bázis moderni-
        zálása.
   A második programcsomag a vállalkozások munkahelyteremt ő erőfeszítéseit,
 munkahelyteremt ő vállalkozások létesítését vagy expanzióját háromféle módon
 ösztönzi:
  — vállalkozások támogatása: a KKV-k prioritásai,
  — üzleti támogató szolgáltatások: segítség a vállalkozások létesítéséhez és
    fejlődéséhez,
  — különleges lehetőségekkel bíró térségek: környezet, turizmus és kultúra, szo-
    ciális gazdaság.
  A fenti programcsomagokat összevetve a hatodik regionális jelentés öt alapténye-
zőjével, rögtön nyilvánvalóvá válik, hogy az infrastruktúra élvez els őbbséget, az
első csoport négy alapvet ő tényezője odatartozik. Szintén alapvet ő tényezőnek
vették a K+F-et, összhangban a második kohéziós jelentéssel, amely nélkül az el-
                           Farkas Beáta - Lengyel Imre :
            Regionális versenyképesség és kohézió az Európai Unióban.
                 Tér és Társadalom 15. évf. 2001/3-4. 231-252. p.
250    Versenyképesség                                    TÉT XV. évf. 2001   s 3-4
maradott régiók versenyképességének javítása nem képzelhet ő el. A munkahelyek
létrehozását támogató második programcsomag egyértelm űen a KKV-k fejlesztésé-
re szolgál, ami szintén szerepelt a hatodik jelentésben. Két alaptényez ő maradt ki, a
külföldi működő tőke, valamint az intézmények és a társadalmi t őke. Nyilván a
külföldi működő tőke bejövetelének ösztönzése az adott tagország politikájától
függ, az EU külön nem támogatja, az intézmények fejlesztése pedig nehezen írható
elő a Strukturális Alapok számára, nem is beszélve a társadalmi t őke mérési gondja-
iról. Az is megállapítható, hogy az els ő célcsoport főleg a termelékenység javulását
hivatott el ősegíteni, a második pedig a foglalkoztatottságot, azaz a regionális ver-
senyképesség két fő komponense elkülönül az irányelvekben is.
   A versenyképesség az elmúlt években az Európai Tanács csúcsértekezletein soro-
zatosan napirendre került. Az 1999-es Kölni Csúcson általánosságban emelték ki
jelentőségét, míg a félévvel kés őbbi Helsinki Csúcs részletesebben foglalkozott a
versenyképesség, a bels ő piac, az innováció és az információs társadalom összefüg-
géseivel. Az utóbbi három elemnek tulajdonított dönt ő szerepet az európai cégek
világpiaci versenyképességében.
   A 2000. márciusi Lisszaboni Csúcs új stratégiai célt t űzött ki az Európai Unió elé
a következő évtizedre: a világ legversenyképesebb és legdinamikusabb olyan tudás-
alapú gazdaságává válni, amely fenntartható gazdasági növekedésre képes, több és
jobb munkahely teremtésével és nagyobb társadalmi kohézióval. Meger ősítik, hogy
erre az átmenetre a kutatás-fejlesztés, az innováció, az információs társadalom ér-
dekében folytatott jobb politikával és a bels ő piac tökéletesítésével lehet eljutni.
Modernizálni kell az európai szociális modellt, az egészséges gazdasági növekedés
 pedig megfelel ő gazdaságpolitikai eszközök kombinációjával érhet ő el. Ezzel a
 stratégiával az Unió javíthatja versenyképességét, visszanyerheti a teljes foglalkoz-
 tatás feltételeit és megerősítheti a regionális kohéziót is.

                                     Összegzés

  Tanulmányunkban az EU legfontosabb dokumentumai alapján áttekintettük, ho-
gyan formálódott a versenyképesség fogalma és mit értenek alatta. Napjainkra álta-
lánosan elfogadottá vált a versenyképesség egységes fogalma, széles körben hasz-
nálják és a különböz ő dokumentumokban alkalmazzák is. A regionális versenyké-
pesség nem más, mint a globális feltételek közötti fenntartható regionális növekedés,
azaz „megszüntetve-meg őrizve" a fejl ődés-fejlettség gondolatköre lett aktualizálva.
  A versenyképesség egységes fogalma az ún. „európai modellt" tükrözi vissza, a
közgazdaságtan által favorizált termelékenység mellett az EU-ban egyenrangú felté-
telként megfogalmazzák a foglalkoztatottságot is. Ezáltal a versenyképesség új
tartalmat nyert: az életszínvonal tartós javulását szolgáló olyan fenntartható gazda-
sági növekedés, amely magas foglalkoztatottság mellett valósul meg.
  Az országok, régiók közötti kohéziót hasonlóan mérjük, mint a versenyképessé-
get. A dokumentumok alapján egyértelmű, hogy a regionális kohézió legfontosabb
eszköze az elmaradott régiók versenyképességének javítása, amely egyrészt a hát-
térfeltételekre (infrastruktúra, telekommunikáció, K+F stb.) irányul, másrészt mun-
                                    Farkas Beáta - Lengyel Imre :
                     Regionális versenyképesség és kohézió az Európai Unióban.
                          Tér és Társadalom 15. évf. 2001/3-4. 231-252. p.

TÉT XV. évf. 2001         s 3-4                                          Versenyképesség               251

kahelyteremtő vállalkozások támogatására. Annyiban új szemlélet űvé vált a regio-
nális politika is, hogy a támogatásokat egy mérhet ő szempontrendszerhez próbálja
igazítani; akkor támogatandó egy-egy projekt, ha javítja a régió versenyképességét.
  A regionális versenyképesség nehezen mérhet ő fogalom, habár az alapkategóriák
(GDP/fő, munkatermelékenység, foglalkoztatottsági ráta) jól becsülhet ők, viszont a
versenyképesség javítására szolgáló közvetlen és közvetett tényez ők csak komplex
mutatórendszerrel írhatók le. Ez a mutatórendszer a korábban alkalmazott fejl ődés-
fejlettség gondolatkör bizonyos aktualizálásával, a globalizáció hatásának figye-
lembevételével alakítható ki. Mivel az alapkategóriák (p1. GDP) csak nagyobb terü-
leti egység esetében mérhet ők, ezért az EU is csak NUTS 2 szinten veszi figyelem-
be a versenyképességet, magyar viszonylatban a régiók mellett megyék, valamint
nagyvárosi vonzáskörzetek jöhetnek szóba. Viszont a versenyképességet befolyáso-
ló közvetlen és közvetett tényez őket akár kistérségenként, vagy településenként is
lehet elemezni, hasonlóan a sikeresség vizsgálatához.

                                               Jegyzetek

   A tanulmány a Nemzeti Kutatás-Fejlesztési Program által támogatott, „A magyar régiók és települések
    versenyképessége az európai gazdasági térben" cím ű, 5/074/2001. számú projekt keretében készült.
2
   Pl. az EU első kohéziós jelentése 4.2. alfejezetének címe: „The single market and competitiveness
    policy", az iparpolitikával foglalkozó rész pedig „Industrial competitiveness policy" (CEC 1996,
    66-67). Az EU egyik évenkénti jelentésének címe is „European industrial competitiveness". Hasonló-
    an az OECD is iparpolitika helyett a fogalom ilyen irányú kib ővítését javasolja az iparpolitika új irá-
    nyaival foglalkozva: From 'industrial policy' to 'industrial competitiveness policy' (OECD 1997b).
3
   A preambulum leszögezi, hogy a malthusi látomással ellentétben a szükségletek a termelés és a foglal-
    koztatottság növelésével kielégíthet ők, az EU elegendő munkahelyet tud teremteni, így el tudja kerülni
    a fejlődő országokban megfigyelhet ő magas munkanélküliséget és az ezzel járó egyéb társadalmi prob-
    lémákat. „Igen, mi képesek vagyunk munkahelyek teremtésére és ezt kell tennünk, ha biztosítani akar-
    juk a jövőt — gyerekeink jöv őjét." (CEC 1993)
4
    A Fehér Könyv B részének 2. fejezete foglalkozik részletesen a versenyképességgel, a fejezet címe:
    „The conditions for growth and enhanced competitiveness. A. Towards global competitiveness" (CEC
     1993). A jelentés kiemeli 2. fejezetében: „We must increasing think in terms of competitive rather than
    comparative advantage".
5
    A Fehér Könyv használja a kompetitív el őny, versenyel őny (competitive advantage) fogalmát, de az
     általunk áttekintett kés őbbi dokumentumokban inkább a versenyképesség (competitiveness) kifejezés
     figyelhető meg, amely 1995-96-tól egyértelm űen teret nyert, míg a kompetitív el őny fogalma a kom-
     paratív el őnnyel való elméleti jellegű összevetésekben, főleg makrogazdasági elemzésekben fordul el ő.
6
   A fejezet címe: „Regional competitiveness: Factors underlying regional disparities."
7 Nyilván ipar alatt nemcsak feldolgozóipart értve, hanem a mez őgazdaságon kívül az összes termel ő és
     üzleti szolgáltatásokat nyújtó tevékenységet, a mez őgazdaságon kívül az összes többi gazdasági ágazatot.
8
   A hatodik periodikus jelentés a régiók számát vette alapul, a második kohéziós jelentés pedig az eltér ő
     lakosságszámú régiók miatt már a lakosság számából indult ki, így pl. az EU lakosságának 10%-át
     tartalmazó régiók átlagát számolták ki.
9
    Az EU meghatározása szerint urbánusnak nevezzük a legalább 500 f ő/négyzetkilométer, rurálisnak a
     legfeljebb 100 fő/négyzetkilométer néps űrűségű régiót. Az EU lakosságának 49%-a él urbánus régiók-
     ban, 24%-a rurális régiókban, míg a többi a közbüls őkben. Megjegyezzük, hogy az OECD rurálisnak a
     legfeljebb 150 fő/négyzetkilométer néps űrűségű régiót tekinti.
 10
      Megjegyezzük, hogy magas a szolgáltatásokban foglalkoztatottak aránya néhány turizmusból él ő
     régióban is, ahol viszont alacsony a GDP (pl. Ceuta y Melilla, ahol a foglalkoztatottak 92,6%-a dolgo-
     zik a szolgáltatásban, de az egy lakosra jutó GDP csak 72%-a az EU átlagának).
 11
      Az EU agrárgazdasága a GDP-nek csak 2%-át állítja el ő, az egy agrárfoglalkoztatottra jutó hozzáadott
     érték pedig 42%-a az EU átlagának.
 12
      Az EU-ban az egy főre jutó GDP 1986-96 között évente 2,2%-kal n őtt, amiből 1,8% a termelékeny-
     ség és 0,4% a foglalkoztatottság növekedésére vezethet ő vissza. Az USA-ban mind a termelékenység,
     mind a foglalkoztatottság kb. egyötöddel (20%-kal) haladja meg az EU értékét.
                             Farkas Beáta - Lengyel Imre :
              Regionális versenyképesség és kohézió az Európai Unióban.
                   Tér és Társadalom 15. évf. 2001/3-4. 231-252. p.
252     Versenyképesség                                              TÉT XV. évf. 2001        s 3-4

                                             Irodalom
CEC (1993) White Paper on Growth, Competitiveness, and Employment: The challenges and ways
  forward into the 21" century. European Commission, Luxembourg.
CEC (1994) Competitiveness and Cohesion: trends in the regions. Fifth Periodic Report on the Social
   and Economic Situation and Development of the Regions in the Community. European Commission,
   Luxembourg.
CEC (1996) First Report on Economic and Social Cohesion. European Commission, Brussels.
CEC (1997) Agenda 2000. Az Európai Bizottság véleménye Magyarország Európai Unióhoz történ ő
  jelentkezéséről. Külügyminisztérium, Budapest.
CEC (1999a) The Competitiveness of European Enterprises in the Face of Globalisation — How It Can
   Be Encouraged. Brussels, COM(98) 718 final.
CEC (1999b) Sixth Periodic Report on the Social and Economic Situation and Development of Regions
   in the European Union. European Commission, Luxembourg.
CEC (1999c) Commission Communication concerning the Structural Funds and their coordination with
   the Cohesion Fund. Guidelines for programmes in the period 2000 to 2006. — 1999/C 267/02.
CEC (1999d) European Spatial Development Perspective. European Commission, Brussels.
CEC (2001) Second Report on Economic and Social Cohesion. European Commission, Brussels.
CR (2000) Opinion of the Committee of the Regions on „The competitiveness of European enterprises in
   the face of globalisation — How it can be encouraged". — 2000/C 57/05.
Enyedi Gy. (1996) Regionális folyamatok Magyarországon az átment id őszakában. Hilscher Rezs ő
   Szociálpolitikai Egyesület, Budapest.
Enyedi Gy. (2000) Globalizáció és magyar területi fejl ődés. — Tér és Társadalom. 1. 1 10. o.
                                                                                    -

Farkas B.—Várnay E. (1997) Bevezetés az Európai Unió tanulmányozásába. JATEPress, Szeged.
Farkas B. (1997) Az Európai Unió regionális politikája a gyakorlatban. — Tér és Társadalom. 2. 55-67. o.
Fujita, M.—Krugman, P.—Venables, A.J. (1999) The Spatial Economy: Cities, Regions, and International
   Trade. The MIT Press, Cambridge (MA).
Hall, R.—Smith, A.—Tsoukalis, L. (eds.) (2001) Competitiveness and Cohesion in EU Policies. Oxford
   University Press, Oxford.
Hatzichronoglou, T. (1996) Globalisation and Competitiveness: Relevant indicators. OECD STI
   Working Papers. 1996/5. Paris.
Horváth Gy. (1998) Európai regionális politika. Dialóg Campus, Budapest—Pécs.
Horváth Gy. (2001) Regionális támogatások az Európai Unióban. Osiris Kiadó, Budapest.
Iván G. (2001) A 2006 utáni közös regionális politika. — Európai Tükör. 2-3. 106-128. o.
Krugman, P. (1994) Competitiveness: A dangerous obsession. —Foreign Affairs. 2. 28-44. o.
Lengyel I.—Rechnitzer J. (2000) A városok versenyképessége. Horváth Gy.—Rechnitzer J. (szerk.) Ma-
   gyarország területi szerkezete és folyamatai az ezredfordulón. MTA RKK, Pécs. 130-152. o.
Lengyel I. (2000a) A regionális versenyképességr ől. — Közgazdasági Szemle. 12. 962-987. o.
Lengyel I. (2000b) Porter-rombusz: a regionális gazdaságfejlesztési stratégíák alapmodellje. — Tér és
   Társadalom. 4. 39-86. o.
Lengyel I. (2001) Megjegyzések az alföldi régiók versenyképességének megítéléséhez. — Alföldi Tanul-
   mányok. 64-89. o.
Maskell, P.—Eskelinen, H.—Hannibalsson, I.—Malmberg, A.—Vatne, E. (1998) Competitiveness, Locational
   Learnings and Regional Development: Specialisation and prosperity in small open economies. Routledge,
   London.
OECD (1997a) Regional Competitiveness and Skills. OECD, Paris.
OECD (1997b) New Directions for Industrial Policy. — OECD Policy Brief. 3.
OECD (1998) The Competitiveness of Transition Economies. OECD, Paris.
Porter, M.E. (1990) The Competitive Advantage of Nations. Macmillan, London.
Porter, M.E. (1998) Ön Competition. Harvard Business School Press, Boston.
Porter, M.E. (2000) Location, Competition, and Economic Development. — Economic Development
   Quaterly. 1. 15-34. o.
Rechnitzer J. (1998) Területi stratégiák. Dialóg Campus, Budapest—Pécs.
Török Á. (1999) Verseny a versenyképességért. H Integrációs Stratégiai Munkacsoport, Budapest.