Tér és Társadalom 15. évf. 2001/2. 131-146. p.

Tér és Társadalom                                              XV. évf. 2001    s 2: 131-146


    A DECENTRALIZÁLT TERÜLETFEJLESZTÉSI
      TÁMOGATÁSOK FELHASZNÁLÁSÁNAK
      TAPASZTALATAI A NYUGAT-DUNÁNTÚLI
                 RÉGIÓBAN
 (Experiences of the Expenditures of the Decentralised Regional
         Development Supports in West Transdanubia)
                                   GROSZ ANDRÁS

Kulcsszavak:
területfejlesztés finanszírozás Nyugat-Dunántúl
A területfejlesztési és területrendezési törvény elfogadásával 1996-ban megkezd ődött a
területfejlesztési támogatások megyei szintre történ ő decentralizációja. A megyék társadalmi-
gazdasági fejlettségi szintjében megmutatkozó különbségek viszonylag jól visszatükröz ődnek a
támogatások megyék közötti elosztásában, azonban rendkívül alacsony összegüknél fogva
alkalmatlanok hosszú távú stratégiai célok megvalósítására. Mindazonáltal q támogatások
elősegítették a megyék dinamikus fejl ődéséhez szükséges feltételek megteremtését, és jelent ős
mértékben hozzájárultak a magyar területfejlesztés EU kompatibilis intézmény- és eszközrendszerének
kialakításához.

  Immár öt esztend ő telt el a hazai területfejlesztés eszköz- és intézményrendszerét
részletesen szabályozó 1996. évi XXI. a területfejlesztésr ől és területrendezésr ől
szóló törvény (továbbiakban Tf. tv.) elfogadása óta. A területfejlesztés
eszközrendszerének szabályozását illet ően a Tf. tv. egyik legjelent ősebb előrelépése
egyértelműen — a decentralizációval, az EU regionális politikájának elvével
összhangban — az az el őírás, hogy a közvetlen területfejlesztési célokat szolgáló
források legalább 50%-át decentralizálni kell. E decentralizált pénzeszközök
kedvezményezettjei kezdetben az ugyancsak a törvény által újonnan létrehozott
megyei területfejlesztési tanácsok voltak, melyek feladata, hogy a megyék hosszú
távú stratégiai céljaival, és az azok elérése érdekében megfogalmazott fejlesztési
prioritásokkal összhangban használják fel a rendelkezésre álló forrásokat.
Természetesen a megye fejlesztési elképzeléseinek érvényesítése mellett igazodni
kell a források felhasználására vonatkozó központi szabályozáshoz is. 2001-t ől
kezdődően a decentralizált területfejlesztési források egy részének a regionális
fejlesztési tanácsokhoz való csoportosításával felhasználásában szerepet kapott a
központi kormányzat alatti els ő közvetlen szubszidiárus szint is, a régió.
  Jelen tanulmány célja, hogy bemutassa a megyei decentralizált területfejlesztési
források — a területfejlesztési célel őirányzat (TFC), a területi kiegyenlítést szolgáló
fejlesztési célú támogatás (TERKI) és a céljelleg ű decentralizált alap (CÉDE) —
felhasználásának legfontosabb tapasztalatait. A vizsgálat célja feltárni a
leggyakoribb felhasználási célokat, a támogatásban részesül ő pályázók Összetételét,
                                                Grosz András:
A decentralizált területfejlesztési támogatások felhasználásának tapasztalatai a Nyugat-dunántúli régióban.
                                 Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 131–146. p.
           132     Grosz András                                                TÉT XV. évf. 2001      s2

           a támogatások által generált fejlesztések volumenét. Ugyancsak célja a
           tanulmánynak, hogy megvizsgálja a törvény megszületését követ ően megélénkült
           területi tervezési folyamat során elkészült dokumentumokban (megyei
           területfejlesztési koncepciók, stratégiák) megfogalmazott célkit űzések és fejlesztési
           prioritások megvalósítása, valamint a decentralizált pénzeszközök felhasználása
           közötti összhangot, kapcsolatot. Ezzel hozzájárulhat annak megismeréséhez, hogy a
           decentralizált fejlesztési pénzeszközök milyen mértékben képesek hozzájárulni a
           fejlesztési dokumentumokban meghatározásra került elképzelések megvaló-
           sításához.
              A tanulmány els ő részében mindenekel őtt szeretnénk bemutatni a megyei
           decentralizált pénzeszközök, illetve felhasználásuk jogszabályi hátterét, a
           decentralizációt meghatározó elveket és az azok felhasználására vonatkozó
           központi szabályozást, valamint a megyei szinten rendelkezésre álló forrásokat. Ezt
           követően egy mintatérséget kiválasztva szeretnénk a területfejlesztési források
           felhasználásának vizsgálatát elvégezni. A vizsgálat célterületét a Nyugat-dunántúli
           régió három megyéje (Gy őr-Moson-Sopron, Vas és Zala) adja. A megyei szint
           adott, hiszen e források felhasználása a megyei területfejlesztési tanácsok döntési
           jogköréhez tartozik, míg a Nyugat-dunántúli régió kiválasztását az intézetben' az
           elmúlt években folytatott, a területi tervezés szabályozásához, valamint a
           területfejlesztés finanszírozási rendszeréhez kapcsolódó különböz ő kutatások
            indokolják.
              A vizsgálat alapját az egyes megyékben a megyei területfejlesztési tanácsok által
           pályázati úton megítélt területfejlesztési támogatások alkotják (1996-1999 között),
           az adatokat a tanácsok munkaszervezetei bocsátották rendelkezésünkre. Az adatok
           elemzéséhez ugyanakkor jelent ős mértékben hozzájárultak a megyei terület-
           fejlesztési tanácsok munkaszervezeteinek vezet őivel készített személyes interjúk is.
           Végül szeretnénk megjegyezni, hogy jelen tanulmány kizárólag a decentralizált
           megyei pénzeszközökre koncentrál, és nem kíván foglalkozni a régió számára
           rendelkezésre álló PHARE CBC források felhasználásával.

                                   A területfejlesztés megyei eszközei

             A területfejlesztés eszköz- és intézményrendszerében 1996 óta 2 fontos szerepet
           tölt be az újonnan felállított megyei területfejlesztési tanács, illetve a tanács
           hatáskörébe utalt, ún. területfejlesztést szolgáló decentralizált pénzeszközök. A
           megyei területfejlesztési tanácsok 1996-tól két decentralizált eszköz felett
           rendelkeznek, amelyek 1998-ban egy további forrás elosztásával egészültek ki.
             A területfejlesztési célel őirányzat (továbbiakban TFC) 3 felhasználását szabályozó
           rendelet értelmében els ődlegesen — a társadalmi és gazdasági fejlettségben
           megmutatkozó különbségek csökkentése, az átfogó szerkezetátalakítás és térségi
           együttműködés elősegítése, valamint a nemzetközi, vállalkozói és befektet ői tőke
           területfejlesztési programokba való integrálása érdekében — gazdaságfejlesztési,
                                                Grosz András:
A decentralizált területfejlesztési támogatások felhasználásának tapasztalatai a Nyugat-dunántúli régióban.
                                 Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 131–146. p.
  TÉT XV. évf. 2001     s2                     A decentralizált területfejlesztési ...     133

 termelőinfrastruktúra-fejlesztési,     munkahely-teremtési      és   humánerőforrás-
 fejlesztési célokat szolgál a. A TFC-ből támogatásban részesíthet ők az
 Önkormányzatok, illetve a vállalkozói szféra által megvalósított — a központi
 szabályozás céljaival összhangban lév ő — fejlesztések és beruházások. Támogatásra
 csak a kedvezményezett térségekben vagy településeken s megvalósuló projekt
 jogosult, kivéve, ha az valamely regionális, térségi, megyei vagy kistérségi
 fejlesztési program keretében, illetve vállalkozási övezetben vagy ipari parkban
 valósul meg. A területi kiegyenlítést szolgáló el őirányzat (TERKI) a termel ő
 infrastrukturális feltételekben meglév ő különbségek mérséklésére az önkor-
 mányzatok kommunális jellegű infrastrukturális fejlesztéseinek finanszírozására
 irányuló . Támogatásából kizárólag a kedvezményezett térségek, illetve a kedvez-
 ményezett települések önkormányzatai részesedhetnek. Kivételt képeznek azok az
 önkormányzatok, amelyek kedvezményezettnek min ősülő önkormányzattal együtt
 közös projekt megvalósításában vesznek részt, vagy ha a támogatandó projekt
 egyértelműen pozitív hatással van a kedvezményezett térségekre is. 1998-tól kezdve
 a helyi önkormányzatok felhalmozási, valamint vis major kiadásainak támogatására
 létrehozták a céljelleg ű decentralizált el őirányzatot (CÉDE), amely az el őbbi két
 decentralizált forrást egészíti ki 7 . A céljellegű decentralizált el őirányzatból, a
 területi kiegyenlítést szolgáló el őirányzathoz hasonlóan szintén csak önkormány-
 zatok részesülhetnek. Mivel célja nem kifejezetten területfejlesztési vagy
 felzárkóztatási, és felhasználása nem kapcsolódik a kedvezményezett térségek
 köréhez, ezért e forrásból a főváros is részesedhet.
   1996 és 2001 között a TFC keretösszege folyóáron számolva meghaladta a
 30 Mrd Ft-ot, míg a TERKI támogatásoké megközelít őleg 53,5 Mrd Ft volt.
  1998-tól mintegy 23 Mrd Ft-ot tettek ki a CÉDE számára rendelkezésre álló
 pénzeszközök (1. táblázat). A kilencvenes évek végén mind a TFC, mind a TERKI
 összege évről évre kis mértékű emelkedést mutatott. Ez az emelkedés azonban nem
 volt képes lépést tartani az infláció mértékével, így reálértékét tekintve enyhe
 csökkenés tapasztalható, amit 1999-ig ellensúlyozni tudott a CÉDE támogatások
  1998-as bevezetése és dinamikus emelkedése. 2001-ben azonban már
 nominálértékben is a decentralizált területfejlesztési források nagyságának csökke-
 nése tapasztalható. A TFC támogatások összege 2001-ben reálértéken (1996-os
 árakon 2981 millió Ft) alig haladja meg az 1996-os érték 60%-át (1. ábra). Ezt a
 csökkenést nem lehet csak azzal a változással magyarázni, hogy 2001-t ől kezdve a
 területfejlesztési célel őirányzat 35%-a a PHARE 2000 programból kimaradt
 régiókban megvalósuló hasonló programok finanszírozása céljából regionális
 szintre került átadásra, hiszen a megyei területfejlesztési tanácsok számára
 rendelkezésre álló TFC keret reálértéke 1996-tól folyamatosan csökken. A TERKI
 és a CÉDE viszonylag kiegyensúlyozottabbnak tekinthet ő, azonban az elmúlt évben
 már nominálértéken számolva is mérsékl ődött ezen előirányzatok kerete.
                                                Grosz András:
A decentralizált területfejlesztési támogatások felhasználásának tapasztalatai a Nyugat-dunántúli régióban.
                                 Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 131–146. p.
           134     Grosz András                                                           TÉT XV. évf. 2001    s2
                                                   1. TÁBLÁZAT
                      A területfejlesztést szolgáló decentralizált pénzeszközök, 1996-2001
                                                (folyóáron, millió Ft)
                      (Decentralised Sources of Regional Development, at Current Prices)
                           1996                 1997     1998      1999          2000        2001        1996-2001
            TFC              4700                 5200    5500      5800          5516           5100      31 816
            TERKI            5000                 8000    9000     10 000        10 900      10 573        53 473
            CEDE                                          4000      6000          6540           6300      22 840
            Összesen         9700               13 200   18 500    21 800        22 956      21 973        108 129
           Forrás: Complex CD jogtár alapján saját számítás.

                                                   1. ÁBRA
              A területfejlesztést szolgáló decentralizált pénzeszközök alakulása, 1996-2001
                                          (1996-os árakon, millió Ft)
                     (Decentralised Sources of Regional Development, at 1996 Prices)

              15000 -

              12500

              10000

               7500
                                            s   ...-
                             —. .... ...-
               5000
                                                                             ------------------
               2500

                  0                                                                  I
                           1996                   1997      1998          1999            2000          2001
                                                 TFC — — — TERKI            . CEDE            Összesen

           * A folyó áras számításhoz 2001. évre 8%-os inflációt feltételeztünk.
           Forrás: Complex CD jogtár alapján saját szerkesztés.

             A decentralizált területfejlesztési támogatások megyék közötti elosztásának elveit
           országgyű lési (OGY) határozat szabályozza'. A jogszabály alapján a
           területfejlesztési célel őirányzatok decentralizált kereteit a megyék lakónépessége,
           fejlettségi szintje (egy fő re jutó GDP) és a kedvezményezett térségek lakónépessége
           alapján kell meghatározni. Míg a TERKI teljes kerete felosztásra kerül a megyék
           között, addig a TFC-nek csak egy részét kell decentralizálni. 1996-tól 2000-ig ez a
           TFC 50%-át jelentette (a fennmaradó 50% a központi keretet adta), 2001-t ől
           azonban a régiók helyzetbehozásával 30%-ra csökkent a megyék részesedése a
           TFC-bő l (a regionális fejlesztési tanácsok és a központi kormányzat egyaránt
           35-35%-kal rendelkeznek). 1996 és 2001 között egyértelm űen megfigyelhet ő, hogy
                                                Grosz András:
A decentralizált területfejlesztési támogatások felhasználásának tapasztalatai a Nyugat-dunántúli régióban.
                                 Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 131–146. p.
  TÉT XV. évf. 2001      s2                    A decentralizált területfejlesztési ...     135

  a támogatási keretösszegekb ől azok a megyék részesültek a legnagyobb
  támogatásban, amelyekben a legmagasabb volt a kedvezményezett térségekben él ő
  lakosság száma, illetve aránya.
     Ennek megfelelően az elmúlt hat évben az összes decentralizált pénzeszközb ől a
  Közép-magyarországi, a Közép-dunántúli és a Nyugat-dunántúli régió megyéinek
  részesedése nem haladta meg a 9-9%-ot, míg a Dunától keletre fekv ő három régió
  megyéi együttesen a források 62%-ával rendelkeztek. A legmagasabb az Észak-
  alföldi régió megyéinek a részesedése 24%-kal, de az Észak-magyarországiak is
  megközelítik a 20%-ot. Különösen magas volt Borsod-Abaúj-Zemplén és Szabolcs-
  Szatmár-Bereg megye részesedése, melyek külön-külön meghaladták a 10%-ot. Ez
  közel ötszöröse a legkisebb támogatások felett diszponáló Vas megyei értéknek, de
  négyszeresen haladja meg a Gy őr-Moson-Sopron, a Komárom-Esztergom, vagy a
  Zala és Fejér megyei kereteket is. A TFC és a TERKI esetében az arányok még
  polarizáltabbak, hiszen ezek elosztása során figyelembe veszik a kedvezményezett
  térségben, településeken él ők számát. Ezzel szemben a céljelleg ű decentralizált
  támogatások — melyekb ől a kommunális fejlesztések mellett a humán infra-
  strukturális jellegű célokra, másrészt az el őre nem látható természeti vagy más
  károk által okozott vis maior többletkiadások fedezetére igyekeztek a terület-
  fejlesztési tanácsok támogatást biztosítani — összegének régiónkénti megoszlása
  valamivel kiegyenlítettebb képet mutat.
     A decentralizált területfejlesztési támogatások nagysága eltörpül a nemzet-
  gazdaság összes beruházása mellett, mindazonáltal pozitívnak mondható, hogy bár
  nagyon kis mértékben, de folyamatosan n ő a beruházásokhoz viszonyított
  nagysága. 1996-ban a nemzetgazdaság által megvalósított 1338 Mrd Ft-os beruhá-
   zásoknak mindössze 0,73%-át adta, mely érték 1999-ben már megközelítette az
   1%-ot. Azonban, ha figyelembe vesszük a beruházások növekedését az elmúlt két
   évben és azt a tényt, hogy a támogatások összértéke 2001-ben közel azonos volt az
   1999-es összeggel, akkor már ismét kedvez őtlenebb a kép. Az országos szint ű
   támogatásoknak a GDP-hez mért aránya is éppen, hogy csak eléri a 0,2%-ot.
   Természetesen jelentős eltérések tapasztalhatók az egyes megyei értékek
   összehasonlításakor. 1999-ben, amikor a decentralizált területfejlesztési
   támogatások reálértéke a legmagasabb volt, a legfejlettebb Közép-magyarországi
   régióban — a beruházások budapesti koncentrációjának (részesedése a nemzet-
   gazdaságból megközelítette a 46%-ot), illetve az alacsony támogatásoknak
   köszönhetően — a támogatások aránya a beruházásokhoz viszonyítva mindössze
   0,16% volt, de a Nyugat-dunántúli régióban sem érte el a 0,6%-ot. Ezzel szemben
   Az Észak-alföldi régióban meghaladta a 3%-ot, de a Dél-alföldi és az Észak-
   magyarországi régióban is 2% feletti volt ez az érték. A legalacsonyabb és a
   legmagasabb érték között majdnem hússzoros a különbség, de ha a Közép-
   magyarországi régiót speciális helyzete miatt nem is vesszük figyelembe, akkor is
   ötszörös. A támogatások GDP-hez mért aránya is tízszer annyi az Észak-alföldi
   régióban, mint Közép-Magyarországon, de a Nyugat-dunántúli és a Közép-
   dunántúli értékeket is két és félszeresen meghaladja.
                                                Grosz András:
A decentralizált területfejlesztési támogatások felhasználásának tapasztalatai a Nyugat-dunántúli régióban.
                                 Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 131–146. p.
           136        Grosz András                                                               TÉT XV. évf. 2001               s2

                             A Nyugat-dunántúli régióban rendelkezésre álló
                                     megyei decentralizált források
             A Nyugat-dunántúli régió — mint az ország egyik legdinamikusabban fejl ődő
           térsége — az egy főre jutó GDP-t tekintve a Közép-magyarországi régiót követ ően a
           második helyet foglalja el. Mindazonáltal a régió három megyéjét tekintve jelent ős
           különbségek figyelhető k meg. Míg az egy fő re jutó GDP értéke a régióban, illetve
           Győr-Moson-Sopron és Vas megyében meghaladja, addig Zala megyében elmarad
           az országos átlagtól. Fejlettségének eredményeként a régió területén jóval kevesebb
           kedvezményezett térség és település található, mint az ország többi részén 9. Ennek
           köszönhető en a kedvezményezett térségben, illetve településen él ők számát tekintve
           a régió részesedése jóval alacsonyabb (4,9%), mint a teljes lakónépesség esetében
           (9,8%). Különösen igaz ez Vas megyére, ahol mindössze a népesség 12,8%-a él
           kedvezményezett térségben vagy településen. A területfejlesztési támogatások
           megyék közötti allokációját befolyásoló mutatók értékeit a mintatérség három
           megyéjére a 2. táblázat foglalja össze.

                                                 2. TÁBLÁZAT
                     A területfejlesztési támogatások feltételrendszerének f őbb mutatói
                                      a Nyugat-dunántúli régióban, 1997
                   (Main Indicators of the Conditions of Regional Development Supports
                                             in West Transdanubia)
                                 Lakónépesség            Egy főre jutó               Kedvezményezett térség és település
                                  1997. jan. 1.                GDP                                     lakónépessége

           Megye, régió                                              az                                            aránya, %
                                           aránya az                             települé-
                                 fő        országos- ezer Ft              országos sek száma      fő           a           az
                                            bál, %              %-ában                                     lakosság-    országos-
                                                                                                             ból           ból
           Győr-Moson-
                                425 470           4,2   920          109              67         70 256       16,5             1,9
           Sopron
           Vas                  270 386           2,7   960          114              77         34 673       12,8             0,9
           Zala                 299 252           2,9   767           91            142          77 846       26,0             2,1
           Nyugat-
                                995 108           9,8   885          105            286         182 775       18,4             4,9
           Dunántúl
           Ország összesen    10 174 342     100,0      842          100           2071        3 726 978      36,7        100,0
          Forrás: A területfejlesztési források felhasználása. KSH 1999.

            A három megyének a decentralizált területfejlesztési célel őirányzatokból (TFC,
          TERKI) való részesedése az országban a legalacsonyabb, és jelent ős mértékben
          elmarad a többi régió megyéjébe érkez ő források nagyságától (1996-2001 között
          mindössze 6,8%). Mivel a CÉDE megyék közötti felosztása nem kapcsolódik a
          kedvezményezett térségekben él ő lakosság arányához, allokációja jóval
          kiegyenlítettebb a másik két célel ő irányzatnál (a régió részesedése 1998-2001
                                                Grosz András:
A decentralizált területfejlesztési támogatások felhasználásának tapasztalatai a Nyugat-dunántúli régióban.
                                 Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 131–146. p.
   TÉT XV. évf. 2001     s2                     A decentralizált területfejlesztési ...       137

  között 10,8%). Mindazonáltal a CÉDE bevezetése sem változtatott számottev ően a
  kialakult megyei arányokon, így az elmúlt hat esztend őben folyóáron számolva a
  Nyugat-dunántúli régió számára a három decentralizált forrás 7,6%-a állt
  rendelkezésre. Az egyes célel őirányzatok megyei keretösszegét a 3. táblázat
  mutatja. Megfigyelhető, hogy a vizsgált időszakban összesen 4,77 Mrd Ft állt a
  három célel őirányzatból rendelkezésre. Ezen források összege évr ől-évre az
  inflációt meghaladó ütemben növekedett, ami azonban kizárólag a CÉDE-nek
  köszönhető, hiszen a TFC és a TERKI esetében a forrásnövekedés nem volt jelent ős
  mértékű.
                                      3. TÁBLÁZAT
    A megyei területfejlesztési tanácsok rendelkezésére álló támogatási keretösszeg a
              Nyugat-dunántúli régióban, 1996-1999, folyóáron, millió Ft
       (Available Funds for Support of County Regional Development Committees
                                   in West Transdanubia)
    Megyék                  1996      1997      1998      1999      2000       2001       1996-2001
    TFC                     107,2     119,4     170,3      179,6     168,6     132,1         877,2
    TERKI                    96,7     158,3     252,7      280,8     302,7     191,0        1282,2
    CÉDE                                        152,2     221,7      240,9     230,7         845,3
    Győr Moson Sopron
           -   -            203,9     277,7     575,2     682,1      712,2     553,8        3004,7
    TFC                      76,5      94,4     101,5      107,0      94,5      99,4         573,3
    TERKI                    75,7     129,1     150,2      166,9     164,3     165,0         851,0
    CÉDE                                        127,0      189,0     203,2     195,1         714,3
    Vas                     152,2     223,5     378,7     462,9      462,0     459,5        2138,6
    TFC                     115,3     149,1     150,8      159,0     151,9     129,3         855,4
    TERKI                   118,3     217,4     238,6     265,1      292,1     228,0        1359,5
    CÉDE                                        160,0     240,1      262,2     250,5         912,8
    Zala                    233,6     366,5     549,4      664,2     706,2     607,8        3127,7
    Nyugat-Dunántúl         589,7     867,7    1503,3    1809,2     1880,4    1621,1        8271,0

   Forrás: Complex CD jogtár alapján saját számítás.

     A megyék számára rendelkezésre álló decentralizált források nagyságától
   valamelyest eltért a szerz ődésekkel ténylegesen biztosított támogatások összege. Ez
   annak köszönhet ő, hogy a megyei területfejlesztési tanácsnak a több évig tartó
   beruházások esetében lehet ősége van a következ ő évre szóló támogatások -
   25-40%-ának - lekötésére is. Így egy-egy évben a támogatás meghaladhatja a
   rendelkezésre álló keretösszeget. Tanulmányunkhoz az 1996-1999 közötti megyei
   területfejlesztési tanácsi határozatok álltak rendelkezésre, így vizsgálatunk erre a
   négy évre korlátozódik. A tényleges támogatások összege ezen id őszak alatt
   majdnem elérte az 5 Mrd Ft-ot, ami mintegy 200 millió Ft-tal haladja meg a
   felhasználható keretösszeget (4. táblázat).
                                                Grosz András:
A decentralizált területfejlesztési támogatások felhasználásának tapasztalatai a Nyugat-dunántúli régióban.
                                 Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 131–146. p.
          138      Grosz András                                                TÉT XV. évf. 2001      s2
                                              4. TÁBLÁZAT
            A megyei területfejlesztési tanácsok által megítélt támogatások szerz ődés szerinti
                 összege a Nyugat-dunántúli régióban, 1996-1999, folyóáron, millió Ft
             (Supports of County Regional Development Committees Regional Development
                                     Supports in West Transdanubia)
           Megyék                    1996           1997          1998          1999        1996-1999
           TFC                       109,5          138,1         209,7          123,7        581,0
           TERKI                     104,7          177,5         281,7         292,1         856,0
           CÉDE                                                   166,7         233,0         399,7
           Győr-Moson-Sopron         214,2         315,6          658,1         648,8        1836,7
           TFC                        99,1           89,0         109,1          110,0        407,2
           TERKI                      49,3          143,7         154,5           84,7        432,2
           CÉDE                          -              -         134,2          145,1        279,4
           Vas                       148,5         232,7          397,8         339,7        1118,7
           TFC                       159,1          137,4         163,9         156,0         616,4
           TERKI                     164,6         256,2          245,6         295,7         962,1
           CÉDE                             -              -      187,2         230,4         417,6
           Zala                      323,7         393,6          596,7         682,1        1996,1
           Nyugat-Dunántúl           686,4         941,9         1652,6        t G - I) 6    4951,5

          Forrás: Megyei területfejlesztési tanácsok adatai alapján saját számítás.

                        A megyei területfejlesztési források felhasználása
                                  a Nyugat-dunántúli régióban

            A régióban a közel 5 Mrd Ft támogatás összesen több mint 34 Mrd Ft érték ű
          beruházás megvalósulásához járult hozzá az elmúlt négy évben. Ez a gazdasági
          szervezetek által megvalósított beruházások összegének (678 Mrd Ft) mindössze
          5%-át jelentette. Gy őr-Moson-Sopron megyében a gazdasági szervezetek által
          megvalósított, összesen 390 Mrd Ft érték ű beruházáshoz képest mindössze 14,2 Mrd
          Ft volumenű beruházáshoz járult hozzá a tanács, míg Vas megyében még ennél is
          kisebb volt a támogatásban részesült beruházások aránya az összeshez viszonyítva
          (2,9%). Ezzel ellentétben viszonylag magas Zala megyében, ahol elérte a 12%-ot
          (5. táblázat). A nagy eltérés oka valószín űleg abban keresend ő, hogy Zala
          megyében eleve elmaradt a beruházások volumene a másik két megyét ől. A
          megvalósult fejlesztések összköltségükhöz viszonyítva átlagosan Gy őr-Moson-
          Sopron és Zala megyében 13-14%, Vas megyében 23% támogatásban részesültek.
          Az arányokat jelent ő s mértékben torzítja azonban, hogy több, egy milliárd forintot
          meghaladó beruházás is részesült néhány millió Ft-os támogatásban (p1. Löv ő
          szennyvízcsatorna, Fine-Frost H űtő - és Élelmiszeripari Kit beruházása stb.). A
          támogatások aránya a TFC-b ő l támogatott pályázatok esetében volt a legkisebb
          (8-11%), ami els ősorban annak köszönhet ő , hogy a TFC támogatások egy része a
                                                Grosz András:
A decentralizált területfejlesztési támogatások felhasználásának tapasztalatai a Nyugat-dunántúli régióban.
                                 Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 131–146. p.
  TÉT XV. évf. 2001      s2                     A decentralizált területfejlesztési ...     139

  magasabb saját részt vállalni képes vállalkozói körben került felhasználásra, míg a
  TERKI és a CÉDE a gazdasági szféránál forráshiányosabb — különösen a
  kedvezményezett térségekben és településeken — önkormányzatok által
  megvalósított fejlesztések megvalósulását segítette. Az arány Gy őr-Moson-Sopron
  megyében a CÉDE támogatásoknál megközelítette a 60%-ot, Vas megyében pedig
  a TERKI támogatásoknál elérte az 50%-ot.
                                    5. TÁBLÁZAT
     A támogatásban részesült beruházások aránya a gazdasági szervezetek összes
                 beruházásához képest a Nyugat-dunántúli régióban, %
   (The Share of Supported Investments in All Investments of Economic Sector in West
                                    Transdanubia)
    Megyék                    1996           1997          1998           1999        1996-1999

    Győr-Moson-Sopron           3,7           3,7            6,0            2,2           3,7
    Vas                         2,1            1,8           4,7            2,5           2,9
    Zala                       11,6           10,9           7,9           19,8           12,0

    Nyugat-Dunántúl             4,5            4,5           6,1            4,5            5,0

   Forrás: Megyei területfejlesztési tanácsok és KSH alapján saját számítás.
      A TFC forrásokból — eltér ően a másik két célelő irányzattól — az önkormányzatok
   mellett gazdasági szervezetek által benyújtott pályázatokhoz is támogatás
   biztosítható. Az egyes megyékben e tekintetben jelent ős eltérések voltak
   tapasztalhatók. Míg Vas megyében az önkormányzatokra koncentrált (több mint
   85%-a), Győr-Moson-Sopron megyében közel kiegyenlített volt a két kör
   támogatása, Zala megyében pedig kétharmada a vállalkozások által megvalósított
   fejlesztések támogatására irányult. A vállalkozások által elnyert támogatások
   felhasználását tekintve kiderül, hogy Gy őr-Moson-Sopron és Zala megyében
   első sorban munkahelyteremtésre (75, illetve 83%) forditódott, míg Vas megyében a
   termelő infrastruktúra fejlesztése kiemeltebb szerepet kapott (közel 60%), és csak
   második helyen szerepelt a munkahelyteremtés (32%). Az önkormányzatok által
   megvalósított fejlesztések, beruházások esetében már sokkal el őkelőbb helyen
    szerepeltek az infrastrukturális beruházások. A támogatásokból való részesedésük a
    három megyében elérte a 85-95%-ot is, azonban, ha a támogatásban részesült
    pályázatok számát tekintjük, mindenképpen meg kell említeni a különböz ő
    fejlesztési koncepciók készítését is (kistérség fejlesztési koncepciók,
    vidékfejlesztési programok, integrált gazdaságfejlesztési tervek stb.). Ezek
    támogatási igénye — köszönhet ő en az alacsony összköltségnek — nem volt jelent ős,
    azonban megyénként 10-20 dokumentum elkészítését tette lehet ővé a vizsgált négy
    év során, és a hozzájárulás általában a jogszabályi lehet őségek biztosította 70%
    körül alakult. A TFC támogatások kistérségi eloszlásában is jelent ős eltérések
    figyelhetők meg. Népességarányosan különösen magas támogatásban részesültek az
    egyébként kedvezményezett térségek: a kapuvári, a Tét—pannonhalmi, a csepregi, a
    lenti, valamint a zalaszentgróti kistérség.
                                                Grosz András:
A decentralizált területfejlesztési támogatások felhasználásának tapasztalatai a Nyugat-dunántúli régióban.
                                 Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 131–146. p.
          140 Grosz András                                                     TÉT XV. évf. 2001 s 2

             A TERKI támogatások a kedvezményezett térségek és települések
           önkormányzatainak beruházásaira használhatók fel, dönt ően a térségi hátrányok
           felszámolása érdekében, a már fentebb leírtakkal kiegészítve. Mivel Gy őr-Moson-
           Sopron megyében 1996-ban mindössze egy ilyen kistérség volt (19 településsel),
           nem volt elegendő pályázó a keretösszegre. A probléma feloldása érdekében a
           tanács döntése során rugalmasan azokat a pályázatokat is elfogadta, amelyek az
           1996-ban elkészült megyei területfejlesztési koncepció szerint elmaradottnak
           minősített térségekb ől érkeztek 1° . A másik két megyében nem volt hasonló jelleg ű
           probléma. A régió egészében általában az új létesítmények élveztek els őbbséget, és
           kiemelkedő volt a termel ő infrastruktúra-beruházások aránya. Míg Gy őr-Moson-
           Sopron és Vas megyében több mint 95% e cél mentén került felhasználásra,
          Zalában is elérte a 75%-ot. A termel ő infrastruktúra fejlesztéseken belül különös
          hangsúllyal szerepelt a szennyvízhálózat és a gázhálózat kiépítése, valamint az
          útépítés és -korszer ű sítés. Ezen projektek jelent ő ségét tovább növeli, hogy
          megvalósításuk sok esetben szoros települések közötti együttm űködést igényelt
          (közös szennyvíztisztító, közös gázprogram stb.), így nagymértékben hozzájárult a
          települések közötti együttm űködések kialakulásához és a kistérségi kapcsolatok
          elmélyüléséhez. A termel őinfrastruktúra els ő dlegességét indokolta a jelent ős
          elmaradottság az országos átlagtól — különösen Vas és Zala megye aprófalvas
          térségeiben —, aminek részben oka, hogy az 1990-es évtized els ő felében a
          Területfejlesztési Alap (TEFA) a termel ő infrastruktúra kiépítésében er őteljesen az
          ország keleti részére koncentrált (f ő ként Borsod-Abaúj-Zemplén, Szabolcs-
          Szatmár-Bereg és Hajdú-Bihar megyékre). Az infrastrukturális beruházások mellett
         — annak támogatásánál jóval kisebb összegben — más célokra is jutott a TERKI-b ől.
          Így például — Zala megyében a termál program keretében — támogatásban
          részesültek turisztikai célú fejlesztések, felszíni vízelvezetéshez kapcsolódó
         beruházások, szociális célú közhasznú munkák, illetve néhány önkormányzati
          intézményfejlesztés is. A Zala megyei támogatások felhasználása annak
         viszonylagos szétaprózottságával is eltér a másik két megyét ől. Míg Győ r-Moson-
         Sopron és Vas megyében a négy év alatt 69, illetve 74 támogatásban részesített
         pályázat volt, addig Zala megyében ugyanezen id ő alatt ennek háromszorosa (214).
         Ez részben az aprófalvas településszerkezettel magyarázható, míg Vas megyében a
         rendelkezésre álló források korlátozottsága (az országban a legalacsonyabbként,
         mindössze kétharmada volt a Zala megyeinek) azok nagyobb koncentrációját
         igényelte. Ha a támogatások kistérségek közötti eloszlását vizsgáljuk,
         megállapítható, hogy az egy f ő re jutó támogatás — a TFC-hez hasonlóan — a csornai,
         a Tét—pannnonhalmi, a vasvári, a lenti, a letenyei és a zalaszentgróti kistérségekben
         volt a legmagasabb.
            Az előző két célel ő irányzattól eltér ő en a CÉDE nem kifejezetten területfejlesztési
         célú, területi kiegyenlítést szolgáló eszköz. Ez, valamint a célel őirányzat
         felhasználásának központi szabályozása más jelleg ű felhasználásra predesztinálja a
         megyei területfejlesztési tanácsokat. Így lehet ő ség nyílik bizonyos mértékben
         humán infrastrukturális jelleg ű fejlesztések megvalósítására is (oktatási,
                                                Grosz András:
A decentralizált területfejlesztési támogatások felhasználásának tapasztalatai a Nyugat-dunántúli régióban.
                                 Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 131–146. p.
  TÉT XV. évf. 2001      s2                    A decentralizált területfejlesztési ...     141

  egészségügyi, kulturális intézmények fejlesztése). A három megyében a vizsgált
  négy év során egyaránt körülbelül 110-110 pályázat részesült támogatásban,
  azonban míg Gy őr-Moson-Sopron és Zala megyében az átlagos támogatás mértéke
  4 millió Ft körül alakult, addig Vas megyében nem érte el a 2,5 millió Ft-ot. Ez
  részben ugyancsak a Vas megyei források alacsony összegével magyarázható. Míg
  Győr-Moson-Sopron és Vas megyében az önkormányzati intézmények
  korszerűsítése, fejlesztése kapott nagyobb hangsúlyt (70, illetve 64%), addig Zala
  megyében a CÉDE támogatások 60%-át infrastrukturális beruházások
  megvalósítására használták fel. Általánosan megállapítható azonban, hogy —
  elsősorban az alacsonyabb beruházási költségeknek köszönhet ően — az
  intézményfejlesztéssel kapcsolatos támogatások aránya azok összköltségéhez
  viszonyítva 2-3-szor magasabb volt, mint az infrastruktúra-fejlesztés területén.
  Győr-Moson-Sopron megyében az elmaradottabbnak számító Tét—pannonhalmi
  kistérségben, Vas és Zala megyében ezzel szemben a kevésbé hátrányos helyzet ű
  sárvári és Keszthely—hévízi kistérségben volt a legmagasabb az egy f őre jutó CÉDE
  támogatások összege.

      A támogatások illeszkedése a megyei koncepciók programjaihoz

     A területfejlesztési célel őirányzatból rendelkezésre álló források felhasználásának
   értékelése során szükség van a felhasználás, illetve a megyei területfejlesztési
   koncepciókban megfogalmazott programok közötti kapcsolat vizsgálatára. Erre
   lehetőségünk van, hiszen a régió megyéi élen jártak a területfejlesztési stratégiák
   készítésében. 1996-ra, amikor bevezetésre kerültek a decentralizált források,
   tulajdonképpen mindhárom megyében elkészült a koncepciók els ő változata,
   amelyekben már megfogalmazásra kerültek a kés őbb elfogadott prioritások. A
   megyei területfejlesztési tanácsok a támogatásokra beérkezett pályázatok
   elbírálásakor természetesen a koncepcióban meghatározott programok szerint
   próbálnak meg prioritást alkotni, azonban ez nem minden esetben lehetséges.
   Elsősorban a CÉDE források felhasználásánál, de a TFC és a TERKI támogatások
   esetében is jelentős mértékben korlátozó tényez őként kell számba venni a
   célelőirányzatok felhasználására vonatkozó központi szabályozást.
     Győr-Moson-Sopron megyében a vizsgált id őszakban összesen 266 pályázat
   részesült támogatásban. A 85 TFC támogatás több mint fele (52,4%) a
   koncepcióban megfogalmazott településhálózat és vidékfejlesztés, egyharmada
   (34,3%) pedig a gazdasági szerkezet és a környezet fejlesztése prioritások
   megvalósulásához járult hozzá közvetlenül. Mindössze hét pályázat (a támogatások
    13,3%-a) nem kapcsolódott közvetlenül a programokhoz, azonban a tanács
   szándéka szerint természetesen közvetve azok is annak megvalósítását szolgálták. A
   TERKI támogatások — célrendszerének köszönhet ően — teljes mértékben meg-
   feleltek a koncepció prioritásainak. A 69 támogatott pályázat (több mint 900 M Ft)
   az 5. prioritással hozható közvetlen kapcsolatba (Településhálózat és
                                                Grosz András:
A decentralizált területfejlesztési támogatások felhasználásának tapasztalatai a Nyugat-dunántúli régióban.
                                 Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 131–146. p.
          142     Grosz András                                                TÉT XV. évf. 2001      s2
          vidékfejlesztés, azon belül is els ő sorban a térségi infrastruktúra fejlesztése
          program). A CÉDE források felhasználásánál — a központi szabályozásnak
          köszönhető en — már jóval mérsékeltebb a kapcsolat, a 112 pályázatból mindössze
          30 (a támogatások 29,4%-a) segíti a koncepció megvalósulását (ugyancsak az 5.
          prioritással összefüggésben). Megállapítható, hogy összességében a decentralizált
          területfejlesztési támogatások dönt ő többsége (80%-a, az összes pályázatnak pedig
          kétharmada) közvetlenül kapcsolódik a megyei területfejlesztési koncepcióban
          meghatározott prioritásokhoz. Mindazonáltal mindenképpen meg kell említeni a
          források felhasználásának koncentráltságát. A tanács által megítélt támogatások a
          koncepcióban megfogalmazott hat prioritás közül mindössze kett őt támogattak, és e
          kettő közül is közel 90%-uk a már többször említett településhálózat és
          vidékfejlesztés célt szolgálta. Olyan megfogalmazott prioritások ezzel szemben
          nem részesültek támogatásban a megyei decentralizált forrásokból, mint a
          humánerő forrás-fejlesztés, a multi- és interregionális kapcsolatok szélesítése, a
          megyeszervezés, vagy a környezet állapotának javítása.
            Vas megyében összesen 283 pályázat nyert támogatást a három decentralizált
          előirányzat valamelyikéb ő l 1996-1999 között a megyei területfejlesztési tanács
          döntése alapján. A támogatásban részesített pályázatok majdnem 90%-a
         közvetlenül szolgálta a Vas megyei területfejlesztési koncepcióban meghatározott
         prioritások megvalósítását. Ugyanakkor a felhasználás célját tekintve — a Gy őr-
          Moson-Sopron megyeihez hasonlóan — ugyancsak érvényesült a koncentráció,
         hiszen az összes támogatás 80%-a a vidékfejlesztés, térségi felzárkóztatás prioritás
         megvalósulásához járul hozzá els ődlegesen (ezen belül is el őtérbe helyezve az
          infrastruktúra-fejlesztési programokat). E prioritás mellett Vasban is mindössze a
         gazdaságfejlesztés (a gazdaság összehangolt fejlesztése) részesült támogatásban,
         melynek részesedése azonban a TFC esetében is csak 17,5% volt. A
         gazdaságfejlesztéshez kapcsolódó támogatások konkrét célja általában a
         munkahelyteremtés, és/vagy meg őrzés volt. Ellentétben Gy őr-Moson-Sopron
         megyével, Vasban a CÉDE támogatások nagyobb része (kétharmada) is kapcsolatba
         hozható a koncepcióban foglalt célokkal. Összességében megállapítható, hogy a
         rendelkezésre álló források felhasználása néhány kiemelt program támogatására
         koncentrált annak ellenére, hogy a Vas megyei területfejlesztési koncepcióban
         meghatározásra került öt prioritáshoz 29 konkrét program kapcsolódik. Hasonlóan
         Győ r-Moson-Sopron megyéhez, nem szerepelt célként a megyei decentralizált
         pénzeszközök felhasználása során sem a humáner őforrás-fejlesztés, sem a multi- és
         interregionális kapcsolatok fejlesztése, sem a természet- és környezetvédelem
         célkitűzése.
            A decentralizált megyei területfejlesztési célel őirányzatok felhasználását illet ően
         Zala megyében is a támogatások 85%-a (a TFC támogatások 100%-a, a TERKI
         támogatások közel 90%-a, a CÉDE támogatások 59%-a) közvetlenül kapcsolódik a
         megyei koncepcióban megfogalmazott fejlesztési prioritásokhoz. Ez az Összes 457
         támogatásban részesített pályázatból 386-ot jelent. A TFC források felhasználása
                                                Grosz András:
A decentralizált területfejlesztési támogatások felhasználásának tapasztalatai a Nyugat-dunántúli régióban.
                                 Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 131–146. p.
  TÉT XV. évf. 2001      s2                    A decentralizált területfejlesztési ...     143

  során a célel ő irányzat majd kétharmada a gazdaságfejlesztési prioritás
  megvalósulásához járult hozzá, míg egyharmada m űszaki infrastrukturális
  beruházásokat szolgált. A TERKI természetesen els ősorban a műszaki
  infrastruktúra-fejlesztésre koncentrált, és a CÉDE támogatások is egyértelm űen e
  prioritást részesítették el őnyben. A gazdaságfejlesztés és a m űszaki infrastruktúra-
  fejlesztés mellett még két további prioritás részesült — az el őzőeknél jóval kevesebb
  — támogatásban: a vidékfejlesztés és a környezeti értékek megóvása.
    A rendelkezésre álló decentralizált források felhasználását vizsgálva egyértelm űen
  megállapítható, hogy az a Nyugat-dunántúli régióban összhangban van a megyei
  területfejlesztési koncepciókban meghatározott célkit űzésekkel, prioritásokkal. A
  megyei területfejlesztési tanácsok forráselosztási gyakorlatában els őbbséget
  élveznek a koncepció prioritásainak megvalósulását szolgáló projektek. Egyedüli
  kivételt jelent a CÉDE támogatások elosztása, melynek központi szabályozása jóval
  korlátozottabb lehet ő ségeket ad a tanácsok számára. E források esetében különösen
  nagy súlyt képviseltek az önkormányzat által kezelt ingatlanok (iskolák, óvodák,
  művelődési házak, polgármesteri hivatalok) rekonstrukciójára, felújítására,
  bővítésére felhasznált támogatások. Megemlítend ő azonban, hogy a koncepciók
  prioritásrendszere a fejlesztések rendkívül széles körét ölelik fel, a gazdasági-,
  társadalmi-, környezeti fejlesztések szinte minden területére kiterjednek. Ennek
  ellenére megfigyelhet ő, hogy a források a vizsgált id őszakban, mindhárom
  megyében mindössze néhány prioritásra els ősorban a műszaki, illetve termelő
  infrastruktúra-fejlesztésre, valamint a gazdaságfejlesztésre — koncentráltak. Nem,
  vagy csupán mérsékelten részesültek ugyanakkor támogatásban olyan fejlesztési
   célok, mint a humáner őforrás-fejlesztés, a multi- és interregionális kapcsolatok,
   vagy a természet- és környezetvédelem.

                             Megfogalmazható tapasztalatok

     Megállapítható, hogy a területfejlesztési törvénnyel és a törvény által el őírt
   források bizonyos részének a megyékhez való rendelésével egyértelm űen elindult a
   területfejlesztési források decentralizációja. Bár a decentralizált eszközök megyék
   közötti elosztása a területi egységek fejlettségbeli különbségét viszonylag jól
   tükrözi, a rendelkezésre álló keretösszegek els ő néhány évben tapasztalható
   reálértéken történ ő lassú növekedése megtorpanni látszik. A decentralizált
   területfejlesztési források GDP-hez mért összege rendkívül csekélynek mondható.
   Országos szinten épp hogy csak eléri a 0,2%-ot, ami a fejlettebb térségekben — ahol
   a GDP relatíve magasabb, míg a területfejlesztési tanácsok számára rendelkezésre
   álló eszközök jóval szűkösebbek (lásd Vas megye) — még jóval alacsonyabb.
     Ennélfogva a megyei decentralizált területfejlesztési források nagyságuknál fogva
   nem voltak képesek számottev ően befolyásolni a megvalósuló beruházások
   alakulását, és ezzel a térség hosszú távú fejl ődését. Mint azt a megyei
   területfejlesztési tanácsok munkaszervezeteinek vezet ői közül többen is
                                                Grosz András:
A decentralizált területfejlesztési támogatások felhasználásának tapasztalatai a Nyugat-dunántúli régióban.
                                 Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 131–146. p.
         144        Grosz András                                                        TÉT XV. évf. 2001         s2

         megjegyezték, a források jelenlegi mértéke nem alkalmas a hosszú távú stratégiai
         gondolkodás érvényesítésére. Szerény mértékük ellenére is számottev ően
         hozzájárultak azonban a megyék gazdaságának növekedési pályára állásához
         szükséges feltételek megteremtéséhez, de legnagyobb érdemüknek talán az
         tekinthető, hogy hozzájárultak az Európai Unióban is elfogadott területi politika
         kialakításához, az új típusú területfejlesztés intézményrendszerének kiépüléséhez,
         valamint szerepük meger ősödéséhez. Ezt bizonyítja, hogy a Nyugat-dunántúli
         régióban megyénként 10-20 kistérségi fejlesztési stratégia, program,
         tervdokumentum elkészítéséhez biztosított — általában a jogszabály által
         engedélyezett legmagasabb (70%) — támogatást.
            Bár a decentralizált források felhasználásáról a megyei területfejlesztési tanácsok
         dönthetnek, azonban az erős központi meghatározottság miatt a követend ő célok
         sokkal inkább az általános területpolitikai célkitűzéseket követik, semmint az egyes
         területi egységekben megfogalmazásra került fejlesztési elképzeléseket. Az
         alapvetően eltérő célokat szolgáló fejlesztési források különböz ősége (területi
         kiegyenlítés, infrastruktúra-fej l e sztés, munkahelyteremtés, gazdaságfejlesztés,
         önkormányzati intézményfejlesztés) sokszor nehézséget okozhat az átláthatóság
         tekintetében, illetve több esetben a területi szerepl ők és források megosztottságához
         vezethet. Ugyanakkor, figyelembe véve, hogy a támogatások általában tényleges
         értékük többszörösét voltak képesek megmozgatni a különböz ő fejlesztések
         érdekében kiderül, hogy bizonyos mértékben alkalmasak a térségi er őforrások
         hatékony koordinálására.
            A hatékonyság növelése, valamint az alulról jöv ő elképzelések és a helyi speciális
         — megyénként, térségenként más és más — igények és megfogalmazásra került célok
         megvalósítása érdekében szükség lenne a jelenlegi rendszer újragondolására. Ezek a
         reformok azonban természetesen nem választhatók el az Európai Unióhoz való
         csatlakozással egyre inkább felértékel ődő regionalizációs törekvések meg-
          valósításától, a különböző területi szintek funkcióinak, feladatainak, azok
          lehetséges intézmény- és eszközrendszerének pontos definiálásától. Erre nemcsak
          az EU regionális politikájának való megfelelés és a strukturális alapok fogadása,
         hanem legalább olyan mértékben a haza területi politika hatékonyságának
          optimalizálása miatt is szükség van.

                                                          Jegyzetek
              MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet, Gy őr.
          2
              1996. évi XXI. tv. a területfejlesztésr ől és a területrendezésről.
          3
              A területfejlesztési célel őirányzat neve a területfejlesztésnek a Környezetvédelmi és Területfejlesztési
              Minisztériumtól a Földművelési és Vidékfejlesztési Minisztériumhoz történ ő áthelyezését és a politika
              irányvonalában bekövetkezett hangsúlyeltolódást követve 1999-ben vidékfejlesztési célel őirányzatra
              (VFC) változott, majd 2000-től ismét területfejlesztési célel őirányzat lett. Jelen tanulmányban az
              egyszerűség kedvéért mindvégig területfejlesztési célel őirányzatként (TFC) hivatkozunk rá.
                                                Grosz András:
A decentralizált területfejlesztési támogatások felhasználásának tapasztalatai a Nyugat-dunántúli régióban.
                                 Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 131–146. p.
 TÉT XV. évf. 2001            s2                    A decentralizált területfejlesztési ...           145

 4
     89/2001. (VI. 15.) Korm. rendelet a területfejlesztési célel őirányzat felhasználásának részletes
    szabályairól (illetve a már hatályon kívül helyezett, el őző évekre vonatkozó jogszabályok).
 5
   91/2001. (VI. 15.) Korm. rendelet a területfejlesztés kedvezményezett térségeinek jegyzékér ől (illetve a
    már hatályon kívül helyezett, el őző évekre vonatkozó jogszabályok).
 6
     32/1998. (II. 25.) Korm. rendelet a területi kiegyenlítést szolgáló fejlesztési célú támogatások
    felhasználásának részletes szabályairól.
    9/1998. (I. 23.) Kormányrendelet a helyi önkormányzatok címzett és céltámogatásának, a céljelleg ű
    decentralizált támogatásának igény-bejelentési, döntés-el őkészítési és elszámolási rendjér ől, valamint
    a Magyar Államkincstár finanszírozási, elszámolási és ellen őrzési feladatairól, továbbá a TÁKISZ
    feladatairól. 7001/1998. (BK 9.) BM irányelv a céljelleg ű decentralizált támogatás pályázati
    rendszerének m űködtetéséről.
 s
    24/2001. (IV. 20.) OGY határozat a területfejlesztési támogatások és a decentralizáció elveir ől, a
    kedvezményezett térségek besorolásának feltételrendszerér ől (illetve az általa hatályon kívül helyezett
    30/1997. OGY határozat a területfejlesztési támogatások és a decentralizáció elveir ől, a
    kedvezményezett térségek besorolásának feltételrendszerér ől).
 9
   Győr-Moson-Sopron megyében 1996-ban egy kedvezményezett kistérség volt (19 település), 1997-ben
    mindössze 10 kedvezményezett település, 1998-tól pedig két kedvezményezett kistérség (összesen 61
    település) és hat kedvezményezett település. Vas megyében 1996-ban egy kedvezményezett kistérség
    volt (23 település), de a kör 1998-tól további eggyel b ővült (22 település), és 1997-től 33 település isD
    kedvezményezettnek számít. Zala megyében 1996-tól kezdve három kedvezményezett kistérség
    található (összesen 103 település). 1997-ben ezen kívül 45, 1998-tól pedig 43 település tartozik még a
    kedvezményezettek körébe.
 10
       Többek között a Gy őr-Moson-Sopron megyei területfejlesztési koncepció során készült
    vizsgálatoknak is köszönhető, hogy 1998-tól a csornai és a Tét-pannonhalmi kistérség bekerült a
    kedvezményezett térségek közé.

                                               Irodalom
 A regionális szint ű területfejlesztés finanszírozási rendszerének megalapozása. (2000) Győr, MTA RKK
     Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet. Kutatási zárójelentés.
 A területfejlesztési források felhasználása. (1999) Budapest, KSH.
 A területfejlesztési koncepciók és programok összehasonlító értékelése.        (2000) Győr, MTA RKK
     Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet. Kutatási zárójelentés.
 Javaslatok a megyék és a tervezési-statisztikai régiók támogatási eszközrendszerére és a programok
   végrehajtásának intézményrendszerére. (1998) Pécs, MTA RKK Dunántúli Tudományos Intézet.
     Kutatási zárójelentés.
 Győr-Moson-Sopron megye területfejlesztési stratégiája.          (1996) Győr, MTA RKK Nyugat-
     magyarországi Tudományos Intézet.
  Vas megye területfejlesztési koncepciója.     (1998) Szombathely, MTA RKK Nyugat-magyarországi
   Tudományos Intézet Vas megyei Kutatócsoport.
 Zala megye területfejlesztési koncepciója — 1. kötet. (1997) Zalaegerszeg, Pylon Kft.
                                                Grosz András:
A decentralizált területfejlesztési támogatások felhasználásának tapasztalatai a Nyugat-dunántúli régióban.
                                 Tér és Társadalom, 15. 2001. 2. 131–146. p.
            146    Grosz András                                                 TÉT XV. évf. 2001      s2

                    EXPERIENCES OF THE EXPENDITURES
              OF THE DECENTRALISED REGIONAL DEVELOPMENT
                     SUPPORTS IN WEST TRANSDANUBIA

                                              ANDRÁS GROSZ
              The decentralisation of regional supports started in 1996 with the pass of the act on
           regional development and physical planning and the decentralisation to counties of a certain
           share of regional development sources. The differences in the leve! of socio-economic
           development of the counties is reflected in the distribution of the funds, but the current
           amount of these sources is extremely small (about 0,2% in the country) so they are unsuitable
           for the implementation of strategic príorities in the long term. However these supports
           assisted to the initiation of the required conditions for a dynamic development of the
           counties. Nevertheless they considerably contributed to the formation of an EU-compatible
           institutional and fmancing system of regional development in Hungary. The paper's aim is to
           present the most important experiences of the expenditure of the regional development funds
           in county level. Beside some general information on the principle and the regulation of the
           decentralisation and the distribution of the funds between the counties, we would like to
           examine the projects supported by the county development councils in West Transdanubia
           between 1996 and 1999.