Tér és Társadalom 12. évf. 1998/3. 1-26. p. Tér és Társadalom XII. évf. 1998 s 3: 1-26 AZ EURÓPAI REGIONÁLIS FEJL ŐDÉS ÉS POLITIKA TÁVLATAI (Perspectives of Regional Development and Policy in Europe) HORVÁTH GYULA Az európai gazdasági tér kohéziója és differenciálódása A XX. század utolsó harmadában az európai regionális fejl ődésre a globalizáció nyomta rá bélyegét. A gazdaság szervezeti rendszerében a posztfordista struktúrák kerültek túlsúlyba, a termelési tényez ők mobilitásának alakításában új szerepl ők, intézmények és finanszírozási formák jelentek meg. A globalizáció generálta folya- matok többsége er őteljes hatást gyakorolt a nemzetgazdasági és az interregionális terek átrendeződésére. A területi fejl ődés jövője szempontjából különösképpen hét hatótényező szerepére érdemes figyelemmel lenni (Amin Thrift 1994, 1995). - Az első globalizációs trend a pénzpiacok növekv ő koncentrációja révén rajzolódik ki. A termelést is maga alá gy űrő pénzügyi hatalom egyre er őteljesebben vonja befolyási körébe a világgazdaság szabályozását, az üzleti döntéseket. A második világméretű változás a tudásigényes rendszerek térhódításában érzékelhet ő. A tudás termelése, elosztása és cseréje a gazdaság kulcselemévé válik, az e feltételek meg- léte alapján szelektálódnak a globális és a transznacionális piaci szerepl ők. A tudás- faktorhoz is szorosan kapcsolódó harmadik globalizációs tényez ő a technológia transznacionalizálódása, a technológiák gyors cserél ődése, az innovációs reakcióid ő csökkenése. A telekommunikáció, az űrtechnikai és a gyógyszeripar, a pénzügyi szolgáltatások és a mikroelektronikai eszközök fejl ődése gyorsabbá teszi a szabvá- nyok és a know-how elterjedését. A negyedik globalizációs er őtényező a globális oligopóliumok terjedése, aminek következtében a nemzeti gazdaságok piacbefolyá- soló szerepe mérsékl ődik, a gazdasági hatalom er ővonalai átrendez ődnek. A gazda- sági és a pénzügyi reálfolyamatokkal párhuzamosan kibontakozó ötödik elem a transznacionális gazdasági diplomácia meger ősödése és a globalizálódó államhata- lom intézményeinek fejl ődése. A vezető világhatalmak az új intézményi formákat saját pozícióik er ősítésére használják fel, bár a szervezetek m űködésének szabályo- zása ugyanakkor gátat is igyekszik szabni e törekvéseknek. A nemzetközi szerveze- tekben e két erőtér közötti küzdelem gyakran az instabilitás érzetét kelti. Az intenzív globális kommunikációval és nemzetközi migrációval hozható összefüggésbe a hatodik globalizációs hatótényez ő, a világméretű kulturális csere, a meghatározott térhez nem köthet ő kulturális jegyek, fogalmak és identitás terjedése és általánossá válása. Az intenzív forgalmú idegenforgalmi helyek, a vendégmunkásokat foglal- koztató városok, a menekülteket befogadó térségek lassan etnikai tájjá formálódnak. Az elektronikus média által továbbított általános és közös emberi értékek, a fo- gyasztói kultusz, a nemzetietlenített etnikai motívumok révén kialakulóban vannak a médiatájak. Az állam és a helyi közösségek igényeit legitimálni szándékozó moz- galmak, a szabadság, a demokrácia, a szuverenitás, az emberi jogok és a polgárság eszméje pedig a posztmodern ideológiai táj képét vetíti el ő (King 1991; Smith Horváth Gyula: Az európai regionális fejlődés és politika távlatai. Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 1–26. p. 2 Horváth Gyula TÉT XII. évf. 1998 s3 1990). Mindezek a folyamatok önmagukban természetesen nem okoznak kulturális homogenizációt, csupán — bár ez sem jelentéktelen hatás — a helyi kultúrák sokszí- nűségét fokozzák. S végezetül, az el őbb említett hatások közös eredményeként a globalizáció fokozatosan kikezdi a korábbi er ős határokat, az áramlási terek admi- nisztratív méretei rugalmassá válnak, a termelési és a szolgáltatási hálózatok világ- méretekben szabadon szervez ődhetnek. A globalizációs folyamatok hatásaira az egyes régiók és városok különböz őkép- pen reagálnak, adottságaik és az alkalmazott stratégiák függvényében nyertesek vagy vesztesek lesznek. A negatív következményeket elkerülend ő , a helyi és a regi- onális hatóságok érdekeik védelmére intézkedések egész sorát foganatosították. Az alkalmazkodási stratégiák ugyanakkor az egybeolvadás ellenében az elkülönülést erősítik. Ezt szolgálják például a megélénkül ő regionális kulturális mozgalmak és a világ szinte minden pontján egyre eredményesebben fellép ő etnikai szervezetek. Kérdés persze, hogy az identitást favorizáló regionális stratégia alkalmas-e a régió nemzeti vagy nemzetközi pozíciójának a védelmére, elegend ő fejlesztő erőt jelent-e a régió teljesítőképességének növelésében. A válasz nyilván attól függ, hogy a világ mely térségének milyen régiójáról van szó. A fordista típusú ipari központok, a vidéki regionális centrumok vagy a globális metropolisok lényegesen eltér ő feltéte- lekkel rendelkeznek a hagyományosan értelmezett reakcióképesség szempontjából. Az alkalmazkodásnak a klasszikus termelési tényez ők minősége azonban csak az egyik előfeltétele. A másik — a hálózatos gazdaság m űködéséb ől következő új — adaptációs kritérium a régió vagy a város szervezetei és intézményei közötti kap- csolatok jellege, a közös célkit űzés intézményesülésének lehet ősége, a helyi ösztön- zők, a kollektív döntések el őkészítése, a társadalmi konszenzus. Ez az új versenyké- pességi tényezőcsoport tehát azt jelzi, hogy a helyi és a regionális fejl ődés sikere már nem csupán sz űk gazdasági szempontokon múlik, hanem a területi növekedés- ben érdekelt szerepl ők szoros koalíciójától, intézményes együttm űködésétől is függ. A posztmodern típusú térfelfogás terjedésének következménye az új területfejlesztési paradigma fokozatos térhódítása. A bels ő erőforrásokra támaszkodó, az öner őre is építő, a perifériákról kiinduló fejlesztési felfogás lassan polgárjogot nyer a fejlettebb térségek stratégiáiban, s őt, egyre több állam központi regionális politikája is az "alulról építkezés" elvét tekinti egyik kiinduló pontjának (Faragó 1991). A globalizálódás folyamatos lendületben tartja, s őt, esetenként fel is gyorsítja a posztmodern gazdaság szerkezeti átrendez ődésének mozgástendenciáit. A 80-as évtizedben megalapozott gazdasági paradigma kiteljesedése Európában az új évez- red első évtizedeiben várható, a posztfordista térformáló er ők is hosszú ideig érez- tetik még hatásukat. Az agglomerációs el őnyöket érvényesít ő fejlett szolgáltatások bővülése prognosztizálható, és országonként eltér ő ütemben tovább folytatódik e tevékenységek koncentrált decentralizációja. A terjedés sebessége nem kis mérték- ben azon múlik, hogy a régiók fejlesztési stratégiájukban milyen szerepet szánnak az érett tercier és a kvaterner ágazatoknak, a gazdaság fejlesztésében milyen súlyt képviselnek a magas hozzáadott értéket termel ő, klaszterekbe szervez ődött ágaza- tok. A területfejlesztés új felfogása — a globalizáció hajtóer őit a helyi adottságokkal ötvözni képes szakmai kultúra — fontos szelekciós tényez ő lesz majd a területi egyenlőtlenségek mérséklésében és er ősödésében. Horváth Gyula: Az európai regionális fejlődés és politika távlatai. Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 1–26. p. TÉT XII. évf. 1998 s3 Az európai regionális fejlődés ... 3 A hosszú távú térformáló folyamatok Az új évezred Európájának területi szervez ődését, térbeli integrálódásának lehet ő- ségeit elsősorban a XX. század utolsó harmadában kibontakozott térformáló er ők befolyásolják. A területfejlesztési stratégiák meghatározó kiindulási pontjának, a demográfiai viszonyoknak az alakulásában kedvez őtlen trendekkel kell számolni. Az els ő a vi- szonylag alacsony — évi 0,5% alatti — népességnövekedés. A lakosság számának emelkedése Dél-Európa országaiban — a termékenység csökkenése miatt — megtor- pan. Az várható, hogy Európa népessége 2010 körül fogyni kezd. A másik demográ- fiai trend a népesség életkor szerinti tagozódásának megváltozása: az átlagéletkor növekedésével párhuzamosan csökken a fiatal korosztályok aránya. A 15 év alatti korosztály aránya 1970-ben még 18% fölött volt a jelenlegi EU-tagállamok terüle- tén, 2010-ben pedig már nem éri el a 15%-ot. E változás egyben a munkaer ő- piacokra nehezed ő nyomás mérsékl ődését is előrevetíti. A harmadik fejl ődési irány- zat a migráció erősödéséhez kapcsolódik: a népesség számának változásában és területi eloszlásában a vándorlás meghatározó jelent őségre tesz szert. Mivel a mig- ráció fő célpontjai a városi terek, az urbanizáció szabályozásában ezzel a tényez ővel különösképpen számolni kell. Az általános népességi trendek alakulásában azonban jelent ős területi különbségek kirajzolódására kell számítani (Europe 2000+, 1994). Valamennyi EU-tagállamban megfigyelhető, hogy a népességnövekedés fő csomópontjaivá a déli térségek váltak (Bajorország és Baden-Württemberg Németországban, Murcia, Andalúzia Spanyol- országban, Algarve Portugáliában, a Mezziogiorno Olaszországban, a déli régiók Franciaországban stb.). A második demográfiai jellegzetesség az urbanizált terek folyamatos bővülése a centrumtelepülések lassú népességfogyásával párhuzamosan. E tendencia csupán az Egyesült Királyságban nem érvényesül, ahol a rurális térsé- gek népsűrűsége folyamatosan n ő, a centrumtelepülések környékén és az ipari térsé- gekben viszont csökken. A harmadik változási irány a tengerparti területek felérté- kelődéséhez kötődik. A Földközi-tenger partvidékének elmúlt két évtizedben bekö- vetkezett népességnövekedése hosszú távú folyamatnak tekinthet ő, ezzel párhuza- mosan viszont a tengerrel érintkez ő országok bels ő területein a népességfogyás tovább folytatódik. A negyedik meghatározó népesedési vonulat a nagyvárosokat összekapcsoló fejlődési folyosók körüli népességtömörülések meger ősödéséhez kötődik. A német Rajna-, a francia Szajna-, Rh őne- és Loire-völgy, az olasz Pó-völgy városhálózatai folyamatos népességnövekedést mutatnak, a déli brit térsé- gek és a görög főútvonalak menti urbanizációs tengelyek szintén fontos növekedési központok lehetnek a jövő század legelső évtizedeiben. A fontos gazdasági er ővonalaktól, fejlődési tengelyekt ől távoli térségek, a hegyvi- déki területek és a hanyatló ipari körzetek népességfogyása még hosszú távon ko- moly gondok elé állítja a területi tervezési szakembereket. A rurális térségekben folytatódó népességmozgások szabályozásában, a hanyatlás ütemének mérséklésé- ben kitüntetett szerepük lesz a kis- és középvárosoknak. Kedvező — s az európai integráció kohéziós hatását is bizonyító — jelenség ugyanak- kor, hogy a korábban erős depopulációt mutató határ menti térségek többségében a kedvezőtlen elvándorlási tendenciák megfordultak. A jöv őben — az Unió keleti határ Horváth Gyula: Az európai regionális fejlődés és politika távlatai. Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 1–26. p. 4 Horváth Gyula TÉT XII. évf. 1998 s3 menti térségei, a spanyol—portugál határszakasz kivételével — az országhatárok menti régiókban stabil demográfiai viszonyokkal lehet majd számolni. Az európai térségek integrációját befolyásoló második nagy tényez őcsoportot a gaz- daság szerkezeti és szervezeti rendszerei jelentik. A nagy szerkezeti átrendez ődések Európa legtöbb országában — Kelet-Európát nem számítva — már lejátszódtak. A me- diterrán régiókban az agrárágazat magas részaránya miatt a második és a harmadik szektor bővülése tovább folytatódik, másutt viszont az ipar bels ő szerkezeti átalakulása és — ezzel párhuzamosan — a termel ő szolgáltatások fejl ődése vetíthető elő. Az externáliála-a építő , rugalmas termelésszervezés és a technológiai átalakulás a fejlett (üzleti-tanácsadási, kísérleti-fejlesztési) szolgáltatásokat a leggyorsabban növekv ő gazdasági ágazattá emelheti. A fejlett termel ő szolgáltatások területi eloszlása ma még nagyfokú koncentrációt mutat, azonban az utóbbi évtizedben — tudatos regionális poli- tikai támogatások következtében — Franciaországban, Hollandiában, Ausztriában, az Egyesült Királyságban és Olaszországban a dekoncentráció jelei figyelhet ők meg, bár az ágazatban elkezd ődött európai méret ű specializáció azt mutatja, hogy a centrumré- giók a megszerzett pozícióikat nehezen kívánják feladni. A decentralizáció mozgató- erői azonban hatásosabbnak t űnnek, lévén a terjed ő regionális specializáció és térbeli klaszteresedés hosszú távú versenyképességének el őfeltétele a megújulást folyamato- san biztosító fejlett szolgáltatások jelenléte (Illeris 1996; Raffay 1996). A gazdaság szervezeti rendszerét is várhatóan a jelenlegi folyamatok alakítják a jöv ő évszázad első évtizedeiben. A kis- és középvállalatok kétharmados súlya a gazdaság- ban fennmarad, a multinacionális vállalatok stratégiáinak sikerét ől függően elképzel- hető arányuk lassú növekedése a feldolgozóiparban. E vállalatforma ugyanis fontos tényező a gazdasági és társadalmi kohézió er ősítésében, viszonylag kis t őkeigénye miatt a fejletlenebb térségek foglalkoztatási gondjainak megoldásában továbbra is lényeges szereplő lehet, bár a gazdaság minőségi átalakulása és a regionális verseny- képesség előtérbe kerülése miatt a közepes méret ű vállalkozások fejlődése és hálózat- ba szerveződése nagyobb ütemben halad el őre, sőt, felértékel ődőben van a nagyválla- lati kapcsolatok szerepe is. Az európai növekedési, versenyképességi és foglalkoztatási feltételek alakulása szempontjából figyelembe veend ő harmadik térformáló er őnek a transzeurópai háló- zatok fejlődése tekinthető. A közlekedési, a telekommunikációs és energetikai hálóza- tok összehangolt fejlesztése Nyugat-Európában érzékelhet ően hozzájárult a verseny- képesség fokozásához. Az európai perifériák — a kohéziós országok és különösképpen az Európai Unió társult kelet-európai tagállamok — hálózatos infrastruktúrái azonban ma még komoly korlátot jelentenek az európai piacok megközelítésében, a gyors in- formációáramlásban. A perifériák felzárkózásának egyik meghatározó el őfeltétele a tranzakciós költségek mérséklése, hisz csak ezáltal aknázhatók ki az elmaradott térsé- gek alacsony munkabéréb ől adódó előnyök. Éppen ezért Európa közlekedési hálózatá- nak fejlesztésében a piacgazdaság hatékonysági kritériumain kívül regionális és szoci- ális tényezők is érvényesülnek. Az Európai Unió transzeurópai hálózatfejlesztési tervei az elszigetelt régiók megközelíthet őségi feltételeinek javítását célozzák. 2010-ig a nagy sebességű vasútvonalak kiépítése hat órával csökkenti a perifériák megközelítési idejét, ami egyben azt is jelenti, hogy e térségek potenciális piaci kapcsolatai a mai 10-15 milliós népességű hatókör helyett 20-40 milliós térségekre terjedhetnek ki (1. ábra). Horváth Gyula: Az európai regionális fejlődés és politika távlatai. Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 1–26. p. TÉT XII. évf. 1998 s3 Az európai regionális fejl ődés ... 5 L ÁBRA Az európai tér összehúzódása (Contraction of the European Space) Forrás: Europe 2000+, 1994. 66. o. Horváth Gyula: Az európai regionális fejlődés és politika távlatai. Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 1–26. p. 6 Horváth Gyula TÉT XII. évf. 1998 s3 A területi fejlő dést hosszú távon alakító folyamatok hatásai — miként már többször em- lítettük — különböző ek lehetnek az egyes régiókban és településtípusokon. Az európai városoknak is újfajta kihívásokkal kell majd szembesülniük, a városhierarchia egyes szintjei között funkcionális átrendez ődés játszódhat le. Foglaljuk össze röviden az euró- pai városrendszerek várható fejl ődésének legfontosabb összetev őit (Cheshire—Gordon 1995; Conti 1993; Enyedi 1996, 1997; Kunzmann—Wegener 1991). 1) A globális városok dominanciája: Európa két, transzkontinentális funkciókkal rendelkező metropolisa, London és Párizs tovább er ősíti globális piacszervez ő pozícióit. Berlin jöv őbeli szerepe még viszonylag bizonytalan: a város a II. vi- lágháború előtti fontosságát csak a kelet-európai térség gazdasági fellendülése révén nyerheti vissza, ami viszont csak a távolabbi jöv őben várható; 2) A városrendszerek polarizálódása a nagy sebességű közlekedési infrastruktúra mentén: A transzeurópai közlekedési folyosók közelében elhelyezked ő városok növelhetik versenyképességüket. Megn ő a nemzetközi repül őterek megközelít- hetőségének jelent ősége: a repülőterektől távoli városok lemaradnak a techno- lógiai átalakulásban, t őkevonzó képességük gyenge marad; 3) Az államhatárok szerepének csökkenése átalakítja a városhierarchiát: az Unió magtérségeinek határ menti városai az egységes európai piac kifejezett ked- vezményezettjei lettek, a német egység megteremtésével több német nagyváros új funkciókhoz jutott, fokozni tudta teljesít őképességét. A kelet-európai átala- kulás egyrészt az EU-tagállamok határokhoz közeli nagyvárosait hozza el őnyö- sebb helyzetbe, másrészt Budapest, Prága és Varsó szerezheti vissza II. világ- háború előtti európai pozícióit; 4) Az ipari nagyvárosok hanyatlása: Az atlanti növekedési er őtérben és Európa más tradicionális iparvidékein a hagyományos feldolgozóipari központok visz- szaesése tovább folytatódik: azok a városok, amelyek valamilyen ok miatt tá- volmaradtak a szerkezetátalakítás f ő áramától, egyre nehezebben képesek adaptálódni a posztfordista gazdaságszervezés követelményeihez, teljesít őké- pességük hanyatlik, fizikai környezetük degradálódik; 5) A nagyvárosokat körülölel ő rurális övezetek felértékel ődése a közlekedési fo- lyosók környékén: Az "urbánus" térségek jelent ős expanzió előtt állnak. Ezek lehetnek a korábbi városi ipari tevékenységek új telephelyei, alacsonyabb te- lekáraik és vonzó természeti környezetük miatt lakóhelyi funkcióik b ővülhet- nek, a kedvező megközelítési lehetőségek révén kereskedelmi és elosztó köz- pontok telephelyeivé válhatnak. A rurális (falusias) térségek jövőjét befolyásoló tényez ők sorában kitüntetett je- lentősége van az Európai Unió közös agrárpolitikájának. Az agrártermelés támoga- tására ma a közösségi költségvetés közel 50%-át fordítják, 2006-ban ennek aránya 44% alá kerül. Várható tehát, hogy az agrárreform érzékelhet ő hatással lesz a rurális területek fejl ődésére, a gazdasági szerkezet diverzifikálódásával és a lassú elnéptele- nedés folytatódásával kell számolni. A rurális területek fejlesztésében több versenyel őnyt is érdemes alaposan figyelembe venni. Ezek lehet őséget teremthetnek a gazdasági szerkezet diverzifikálására, bizonyos tevékenység telepítéséhez kedvez ő feltételeket jelenthetnek (1. táblázat). Horváth Gyula: Az európai regionális fejlődés és politika távlatai. Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 1–26. p. TÉT XII. évf. 1998 s3 Az európai regionális fejl ődés ... 7 1. TÁBLÁZAT Versenyel őnyök a rurális fejlesztésben (Competitive Advantages in Rural Development) Fejlesztési cél A versenyel őny jellege Mintarégió Iparfejlesztés Jó minőségű munkaerő és gazdasági infrast- Bretagne, Bajoror- ruktúra, lakossági és üzleti szolgáltatások, szág kedvező lakásfeltételek, jó életmin őség, fejlett oktatási rendszerek Turizmus Kedvező környezet, attraktív táj, hagyomá- Skót-felföld, nyos mezőgazdaság, történelmi emlékhelyek, Anvergne, Bajoror- kulturális lehetőségek, fejlett vendéglátó- szág, Kréta hálózat, üdülési, pihenési lehetőségek Pihenés Nagyvárosi térségek közelsége, jó megköze- Ardennek, nemzeti líthetősége, harmonikus környezet, kulturális parkok az Egyesült létesítmények, szállodák, sportolási lehet ő- Királyságban ségek Ingázók lakóhelyei Gazdasági centrumok jó megközelíthet ősége, Nagyvárosok közeli kedvező lakáshelyzet, olcsó telekárak, jó rurális térségek személyi szolgáltatások Nyugdíjasok lakó- Kellemes környezet, olcsó lakásfenntartás, Délnyugat-Anglia helyei lakossági és szociális szolgáltatások, fejlett egészségügy, biztonságos életfeltételek Forrás: Europe 2000+, 1994. 120. o. Európa térszerkezetének távlatait ma már csak részben alakítják a nemzetállami stratégiák, a globális folyamatoknak és az ezeket jobbára figyelembe vev ő közösségi politikáknak a motiváló ereje sokkal er ősebbnek tekinthető. Nem lényegtelen tehát, hogy milyen elképzelések látnak napvilágot az egységes európai tér jöv őjét A közösségi politikákban a tagállamok azon szándéka nyilvánul meg, hogy bizonyos feladatokat együttesen oldjanak meg. A közös politikák általában nem területfejlesztési jellegűek, hanem sajátos célokat szolgálnak. A Maastrichti Szerz ődés azonban új meg- világításba helyezte a területi jellegű ágazati politikák hatásait. A Bizottság kompeten- ciája azért is b ővült jelentősen, mert számos fontos közösségi politika (a közös mez ő- gazdasági politika, a közlekedéspolitika, a transzeurópai hálózatok, a strukturális poli- tika, a K-FF, a versenypolitika és a környezeti politika) területfejlesztési célokat is szolgál. A közösségi politikák célja, hogy egész Európa számára kedvez ő legyen az euró- pai integráció, hiszen eddig inkább a tehet ősebb, már eleve kedvez őbb helyzetben lévő országok profitáltak azokból. E politikák továbbfejlesztése ezért három fontos szemponton nyugszik (European Spatial Development Perspective 1997): — A termelő tevékenységek kiegyensúlyozottabb térbeli eloszlásának el ősegítése; — a fenntartható fejl ődés támogatása; — a sajátos regionális igények fokozott figyelembevétele. E célok megvalósításához átfogó területi elemzésekre van szükség: a régiók SWOT-analízisének értékelésével meg kell állapodni jelz őszámokban és kritériu- mokban a területi tipológiák kidolgozásához, és a hosszú távú európai szcenáriók vázolása szükséges. A térségi kritériumok és jelz őszámok a régiók földrajzi fekvése, Horváth Gyula: Az európai regionális fejlődés és politika távlatai. Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 1–26. p. 8 Horváth Gyula TÉT XII. évf. 1998 s3 gazdasági erőssége, társadalmi és térségi integrációja, területhasználati módjai, természeti potenciálja és kulturális vagyona alapján határozhatók meg. A hosszú távú szcenáriók kidolgozásához különböz ő alternatív hipotéziseket kell megvizsgálni a következ ő területeken: a demográfiai változások, a globalizáció hatásai, a régiók alkalmazkodása az intenzifikálódó nemzetközi kereskedelemhez, a tercier szektor dominanciája, az információs társadalom kibontakozása, a közös agrárpolitika továbbfejlesztése, az Európai Unió kelet-közép-európai b ővítése, illet- ve az Unió nem tagállamokhoz fűződő kapcsolatának alakulása. Az európai területfejlesztés három alapelvének (kiegyensúlyozott, többközpontú városrendszer, azonos hozzáférés az infrastruktúrához és a tudáshoz, a természeti és a kulturális örökség körültekint ő kezelése és fejlesztése) figyelembevételével szá- mos olyan különleges döntési lehet őség adódik, amelyeket az adott célok elérése befolyásol. Ezek megvalósításának általános követelménye, hogy területi dimenzi- ójuk legyen (amelyek az ágazati politikák kiegészítését és integrált, sokszektorú politikai kezdeményezését jelentik), európai léptékben fogalmazódjanak meg, fi- gyelembe vegyék a tagállamok érdekeit, és a gyakorlatban hatékonyan végrehajtha- tók legyenek. Az Európai Területi Fejl ődés Távlatai c. dokumentum e kritériumok- nak eleget tevő feladatokat határoz meg: — Kiegyensúlyozott, többközpontú városrendszer, a város és vidéke újfajta kap- csolata Munkamegosztás és együttm űködés a városok között (városok integrált te- rületfejlesztési stratégiáinak támogatása, els ősorban a határon túlnyúló terü- leteken; városhálózatok kooperációja országok közötti és európai szinten; a nemzeti/nemzetközi, illetve regionális/helyi hálózatok közötti kapcsolatok javítása; a kelet-közép-európai és a Földközi-tenger melléki városokkal való együttműködés erősítése). A dinamikus, vonzó és versenyképes városok fej- lődésének elősegítése, a világvárosok és a kapuvárosok szerepének er ősítése, elsősorban a peremterületeken; a városok vonzerejének növelése; az egyol- dalú gazdasági szerkezettel rendelkez ő városok gazdasági alapjának diverzi- fikálása; a gazdaság fejlesztése rurális térségek kisvárosaiban). Fenntartható városfejlesztés (sikeres városok tapasztalatainak átvétele; a gazdasági és kör- nyezetvédelmi infrastruktúra javítása; társadalmi és funkcionális diverzitás támogatása, társadalmi kirekesztettség megakadályozása; városi ökosziszté- mák intelligens kezelése, zöldövezetek védelme és fejlesztése; a városokon belüli fenntartható közlekedés támogatása). Partnerség a város és vidéke kö- zött (a vállalatok letelepítésére vonatkozó stratégiák, környezetvédelmi in- tézkedések érzékeny vidéki területeken, a szolgáltatások minimális színvo- nalának fenntartása a rurális területeken elnéptelenedésük megakadályozásá- ra; önerőre alapuló fejlődés elősegítése ezeken a területeken). A kulturális te- rületek diverzifikációja (a gazdaságszerkezet diverzifikálása a gyenge, f őleg agrárjellegű régiókban; fenntartható mez őgazdasági tevékenység és környe- zetvédelmi intézkedések el ősegítése; megújuló energiaforrások kihasználásá- nak elősegítése a rurális területeken). — Azonos hozzáférés az infrastruktúrához és a tudáshoz Jobb elérhetőség európai és interkontinentális szinten is, ami többet jelent, mint a transzeurópai hálózatok egyszer ű bővítése (az infrastruktúra javítása a Horváth Gyula: Az európai regionális fejlődés és politika távlatai. Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 1–26. p. TÉT XII. évf. 1998 s3 Az európai regionális fejl ődés ... 9 távol eső területeken is; nagyobb kiköt ők és repül őterek interkontinentális megközelíthető ségének javítása; az elérhet ő ség könnyítése hatékony tömeg- közlekedéssel azokon a területeken, amelyek közvetlenül nem kapcsolódnak nagyobb hálózatokhoz; a telekommunikációs létesítmények elérhet őségének javítása úgy, hogy az alapellátás minden területen hozzáférhet ő legyen). Az infrastruktúra hatékonyabb és fenntartható használata (a személygépkocsitól való függést mérsékl ő helyi politikák; a közúti közlekedés csökkentése túl- zsúfolt közlekedési tengelyekben; a multinodális és a kombinált közlekedés támogatása; közös infrastruktúra használata a felesleges verseny kiküszöbö- lésére; a közlekedési szolgáltatások közötti kapcsolatok javítása, els ősorban a ritkán lakott területeken); innovációk és ismeretek terjesztése nemcsak mennyiségi, hanem minő ségi értelemben is (az innovációs technológiák elér- hető ségének biztosítása minden régió számára; technológiai transzferköz- pontok létesítésének támogatása, ágazatok közötti kapcsolatok javítása az elmaradottabb régiókban; a fels ő oktatáshoz való minimális hozzáférés a leg- elmaradottabb területeken is; az oktatás és szakképzés általános színvonalá- nak emelése). — A természeti és a kulturális örökség kezelése és fejlesztése A természeti örökség meg ő rzése és fejlesztése (természetvédelmi területek hálózatának továbbfejlesztése, er ő sítése; a nagy biodiverzitású és érzékeny területek megfelel ő kezelése; a gazdaságfejlesztés és a természeti örökség megőrzése szempontjainak harmonizálása; természeti katasztrófákkal veszé- lyeztetett térségek kockázatának csökkentésére regionális és transznacionális stratégiák kidolgozása). A vízkészletek gondos kezelése (integrált stratégiák a vízkészletek és az árvízkockázat kezelésére, a szárazságnak kitett területe- ken a vízellátás és a vízigény közötti egyensúly javítása, a nagyobb, els ősor- ban parti és transznacionális vízbázisok gondos kezelése; a túlzott vízkivé- tellel vagy lecsapolással veszélyeztetett nedves területek meg őrzése és hely- reállítása). Az európai kultúrtájak fenntartása és kreatív kezelése (kulturális és történelmi jelent őségű tájak fenntartása a földhasználat gondos tervezésé- vel; antropogén tevékenységt ő l károsodott tájak rehabilitációja; a jellegzetes tájkép fenntartása a mez őgazdasági mű velés alól kivont területeken). A váro- si kulturális örökség megőrzése és kreatív kezelése (a kulturális örökség pusztulásával sújtott területeken megel őző stratégiák alkalmazása; a városi kulturális örökség védelme a túlzott turizmus, ingatlanspekuláció és infra- struktúra-építkezések káros hatásaitól; összefügg ő épületegyüttesek kreatív átalakítása a városkép leromlásának megakadályozására). Az integrált területfejlesztés lényege a kiválasztott megoldási módozat koherens területfejlesztési stratégiákká való fejlesztése összeurópai, transznacionális és regio- nális-helyi szinten. Ehhez horizontális (multiszektorális politikára) és vertikális koordinációra is szükség van. A politika koordinálásának szükségességét európai szinten már felismerték, els ő- sorban a környezetvédelmi, közlekedési, mez őgazdasági, szociális és regionális politikákban. A jövő feladata az, hogy a koordináció elvét térségi szinten is foko- zottan érvényesítsék, a térségi összefogás az Európai Unió egész területén er ősöd- jön. Horváth Gyula: Az európai regionális fejlődés és politika távlatai. Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 1–26. p. 10 Horváth Gyula TÉT XII. évf. 1998 s3 Az európai integrált területfejlesztési politika lehetséges fő elemei a következők: — jobb térségi egyensúly, gazdasági és társadalmi kohézió, — kiegyensúlyozottabb városi és regionális versenyképesség, — jobb elérhetőség, — az Európai Unió határrégióinak és azok városainak fejlesztése, — Euro-folyosók kialakítása, — a biodiverzitás fenntartása és fejlesztése. Ezeknek az integrált feladatoknak a gyakorlati megvalósíthatósága attól függ, hogy kidolgozhatóak-e területileg integrált transznacionális stratégiák. Transznacio- nális megközelítést, egy térségen belül több ország részvételét igényli számos kér- dés, például az ökológiai rendszerek védelme, a hálózatok kialakítása, a természeti katasztrófákkal fenyegetett régiókban a kockázatok csökkentése, a vízellátás, a rurális térségek kisvárosai helyzetének javítása stb. Az integrált kezdeményezések elvét transznacionális szinten kedvez ően fogadták és alkalmazzák is az INTERREG IIC programban. A további együttm űködés igé- nyét jelzi, hogy az Európai Unió tagállamai hét nagy transznacionális kooperációt terveznek. Az adott régiók lehatárolása nem végleges és nem statikus, az érintett transznacionális területek mérete és alakja is rugalmas. A transznacionális politika végrehajtása végs ő soron regionális és helyi szinten történik. Regionális szint ű in- tézkedéseket igényel pl. az elérhet őség javítása a közlekedési rendszerek és a nem- zeti/nemzetközi csomópontok összekapcsolásával, a rurális térségek népességének megtartására tett er őfeszítések, a fenntartható fejl ődés és a megújuló er őforrások hasznosítására stratégiák kidolgozása, a regionális és európai jelent őségű tájak és ökoszisztémák fejlesztése stb. Helyi szinten szervezend ő feladat — többek között — a városcsoportok vagy városhálózatok gazdasági szerkezetének diverzifikálása, a fenntartható városfejl ődés, a multinodális közlekedés támogatása és a közlekedési szükségletek csökkentése, a városok és a rurális térségek területfejlesztési célú part- nerkapcsolatainak fejlesztése, a városi örökség megtartása és védelme érdekében hozott intézkedések stb. Az Európai Területi Fejl ődés Távlatai c. dokumentum megvalósítása önkéntes alapon történik. A jelenlegi tervezet hivatalos elfogadásáig három lépésre van szük- ség: széles körű politikai vitákat kell folytatni, innovatív és kísérleti lépéseket kell tenni, stabil technikai hátteret kell kialakítani. Az európai transznacionális makrorégiók fejl ődési perspektívái Az európai integráción belüli államhatárok korlátozó erejének mérsékl ődése, az európai gazdasági tér intézményesített fejlesztése és az Európai Unió keleti kib őví- tése új megvilágításba helyezi a nemzeti határokon átnyúló régiók fejl ődési lehető- ségeit. A kontinens versenyképességének fokozásában a közösségi, a nemzeti és a szubnacionális kereteken kívül fontos stratégiai egységek lehetnek a jöv őben az európai makrorégiók, azok a nagy teljesít őképességű térségek, amelyek alkalmasak a méretgazdasági követelmények érvényesítésére, az integrált hálózati rendszerek nagy távlatú fejlesztésére, a hatékonyság fokozására. Az Európai Unió stratégái az új évszázad területfejlesztési politikájának megala- pozására — figyelembe véve az eddigi interregionális kapcsolatokat és fejl ődési pályákat — nyolc transznacionális makrorégiót határoltak le (2. ábra, 2. táblázat), bár az új német tartományok önálló régióként való szerepeltetése vitatható, mint ahogy a társult kelet-közép-európai államok makroregionális tagolása sem megol- dott. Horváth Gyula: Az európai regionális fejlődés és politika távlatai. Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 1–26. p. TÉT XII. évf. 1998 s 3 Az európai regionális fejl ődés ... 11 2. ÁBRA Európa transznacionális régiói (Transnational regions in Europe) Jelmagyarázat: 1 — Északi-tengeri; 2 — központi f ő városi; 3 — Atlanti ív; 4 — Alpoki ív; 5 — kontinentális átló; 6 — Kelet-Németország; 7 — Mediterráneum; 8 — Észak- Európa; 9 — Kelet-Közép-Európa; 10 — Dél- és Kelet-Mediterráneum. Forrás: Európa 2000+, 1994. 170. o. Horváth Gyula: Az európai regionális fejlődés és politika távlatai. Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 1–26. p. 12 Horváth Gyula TÉT XII. évf. 1998 s3 2. TÁBLÁZAT Az európai makrorégiók főbb mutatói (1991. évi adatok alapján) (Main Indicators of European Macro Regions, 1991) Mediterráneum Északi-tengeri Észak-Európa Németország Kontinentális Alpoki ív* Központi Atlantiív Megnevezés ővárosi zuma Kelet- átló f Terület, ezer km 2 198 269 498 300 446 108 538 2361 1112 Népesség, millió fő 46 90 48 55 21 19 69 348 18 Népsűrűség, fő/km2 232 337 94 184 47 162 125 149 16 Egy főre jutó GDP az EUR12%-ában 99 116 80 122 87 33 74 100 120 Foglalkoztatotti szerkezet, % Agrár 4,6 2,7 16,0 5,6 10,1 8,9 13,3 6,4 5,4 Ipar 29,7 32,6 30,4 39,2 30,1 44,7 23,7 33,2 28,6 Szolgáltatások 65,7 64,7 53,6 55,2 59,8 46,4 63,0 60,4 66,0 Munkanélküliségi ráta, % 8,6 7,6 10,0 4,6 10,1 14,1 16,2 9,4 12,3 A Strukturális Ala- pokból támogatott népesség aránya, % 35,6 21,4 72,3 23,7 62,7 100,0 75,9 51,6 27,2 Megjegyzés: *Ausztria és Svájc nélkül. Forrás: Europe 2000+, 1994. 171 o.; Yearbook of Nordic Statistics. 1990. Különböz ő olda- lak. Az Európa legfejlettebb térségének számító központi fővárosi makrorégió jöv őbeli fejlődését az Unió gazdasági és pénzügyi integrációja kedvez ően befolyásolja, a nemzetközi kereskedelem és a bankszektor hosszú ideig növekedési er őforrás ma- rad. A pénzügyi és a kereskedelmi szolgáltatások koncentrációja a makrorégió sok nagyvárosában azonban fejl ődési rendellenességeket eredményezhet, mint ahogy a versenyszféra más ágazataiban is jelent ős területi átrendez ődésre lehet számítani. A városhierarchia alacsonyabb szintjein elhelyezked ő nagyvárosok, de a kis- és kö- zépvárosok többsége is fejlett infrastruktúrájuk révén kedvez ő versenypozícióban maradhatnak. A magas néps űrűségből fakadó túlzsúfoltság és a marginalizálódott rétegek koncentrációja miatt e régióban egyrészt a szociális kohéziót er ősítő prog- ramok kidolgozására kell a közösségi regionális politikának összpontosítania, más- részt a közel kilenc milliós népességet számláló depressziós körzetek revitalizálását kell megoldania. A kontinens legperspektivikusabb fejl ődési pályáján mozgó alpoki makrorégió integ- rált fejlesztésének egyik akadálya, hogy a térség centrumában elhelyezked ő Svájc nem tagja az Európai Uniónak. Az országhatáron átnyúló interregionális szervez ődések sűrű hálózata, az Alpok Konvenció együttm űködési programjai azonban némiképpen Horváth Gyula: Az európai regionális fejlődés és politika távlatai. Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 1–26. p. TÉT XII. évf. 1998 s3 Az európai regionális fejlődés ... 13 ellensúlyozzák az intézményes integráció hiányát. A makrorégió infrastrukturális ellátottságában még sok hiányosság tapasztalható, magas az élez ődő versenyben kedvezőtlen helyzetbe sodródó ágazatok aránya. A hosszú távú fejl ődésben azonban a térség számára új növekedési er ő forrás lehet a kelet-közép-európai régió közelsé- ge, a délkelet-európai gazdaság újjáépítésében az észak-olasz, délnémet és kelet- francia régiók fontos piacokhoz és vezet ő szerephez juthatnak. Az észak-európai országok alkotta harmadik legfejlettebb makrorégió koordinált fejlesztését Norvégia Unión kívül maradása lassítja. A legfontosabb kohéziós fela- dat a térség bekapcsolása az európai közlekedési hálózatba, fejleszteni az északi régiókat összekapcsoló gyorsforgalmú közúti és vasúti rendszereket, illetve a leg- északibb területeken a népesség életkörülményeiben megteremteni az európai szint ű ellátást. A skandináv országok motorikus szerepet játszanak a Balti-tenger környéki régiók és nem EU-tagállamok gazdasági kapcsolatainak er ősítésében. A Balti-tenger környékének közös stratégiája részletes elképzeléseket tartalmaz e térség közleke- dési, környezeti, településhálózati és gazdasági viszonyainak a fejlesztésére (VASAS 1994). Az átlagos teljesít őképességű északi-tengeri makrorégió az angol és a skót iparvidé- keket, Északkelet-Hollandiát, Észak-Németország konurbációs térségeit és Dániát foglalja magába. A diverzifikált térszerkezet ellenére számos azonos fejlesztési prob- lémakör rajzolódik ki. Az Európai Unió által támogatott hanyatló ipari térségekben 15 millió lakos él. A hagyományos iparágak leépülése tovább tart, a hadiipari megrende- lések csökkenése és az állami szféra kiadásainak mérséklése miatt e makrorégió dep- ressziós vonásai még hosszú ideig fennmaradnak. A fejlesztések f ő irányai a szerke- zetátalakulás tipikus megoldású módozataihoz kapcsolódnak: meg kell er ősíteni az üzleti szolgáltatásokat és a K+F kapacitásokat, a térségen belüli alrégiók kooperációját szolgáló hálózatokat. A kontinentális átlónak nevezett makrorégió az Unió legdifferenciáltabb nagytérsé- ge. Madrid, Toulouse és Orleans térsége magas urbanizációs értékeket mutat, több kiterjedt francia és spanyol rurális övezetben fejlett, szolgáltató jelleg ű központok (Dijon, Tours, Clermont-Ferrand, Limoges, Zaragoza, Valladolid) találhatók, míg végül hét millió lakos olyan falusias térségekben él, amelyek városhálózata nem képes a megfelelő szolgáltatások ellátására. A fejl ődési trendek azt jelzik, hogy folytatódik e térség differenciálódása, az alacsony néps űrűségű területek közlekedési infrastruktú- rájának fejlesztése el őtt sincs különösebb perspektíva, a gyenge szerkezet ű rurális területeken a népesség tovább csökken. A nagyvárosi térségek diverzifikált fejleszté- sén kívül meghatározó stratégiai program a kis- és középvárosok szolgáltatásfejleszté- sének támogatása új kommunikációs technológiák bevezetésével és vállalkozásfej- lesztési centrumok létesítésével. Az atlanti ív az Unió nagy kiterjedésű, ritkább benépesültségű makrorégiója. A régió nagy népességtömörülései (Lisszabon, POrto, Bilbao, Bordeaux, Nantes, Cardiff, Dub- lin, Glasgow) az atlanti tengerparton találhatók, a köztes és a mögöttes területek város- hálózata viszonylag gyenge. Az út-, vasút- és légiközlekedési vonalak ritkák, alkal- matlanok a transzeurópai hálózatba való bekapcsolódásra. A spanyol és a brit rész ipari központjainak jövője bizonytalan, várható a feldolgozóipar további hanyatlása. A rurális háttérterületek agrárgazdaságainak fejlesztéséhez nagy t őkebefektetések szük- ségesek. A térséget érint ő közlekedési beruházások és a nagyvárosok aktív technoló- Horváth Gyula: Az európai regionális fejlődés és politika távlatai. Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 1–26. p. 14 Horváth Gyula TÉT XII. évf. 1998 s3 giafejlesztési törekvései azonban ellensúlyozhatják a visszaesést. A makrorégió hosszú távú fejlesztési stratégiája ezért a korszer ű termelési rendszereket alkalmazó ipari terek kiépítését és a min őségi rurális turizmus meghonosítását t űzi ki alapcélul. A transznacionális fejlesztési térségek rendszerében a mediterrán övezetnek van a legnagyobb kiterjedése, ez a második legnépesebb körzet. A 12 NUTS II. régióból és Görögországból álló térség teljesít őképessége nem éri el az Unió átlagának kétharma- dát. A jövedelmek eloszlása azonban nagy különbségeket mutat. Az e régióhoz tartozó Mezziogiornón kívüli olasz és a francia régiókban az egy főre jutó GDP az uniós átlag 100-117%-a, míg Andalúziában, a dél-olasz régiókban és Görögországban 50-60%. A régió településszerkezetében domináns helyet foglalnak el a többmilliós nagyvárosi agglomerációk (Barcelona, Marseilles, Róma, Nápoly, Athén, Thesszaloniki), a 30 százezer fő feletti középváros nagy része nem alkalmas nagytérségi integrátori funkci- ók ellátására. A népesség kétharmada elmaradott — jórészt rurális — térségekben él. A makrorégió hosszú távon is meg őrzi periférikus vonásait, európai lépték ű növekedési központszerepet a fővárosok, Barcelona és Firenze tölthet be, els ősorban az alpoki térséggel kiépítendő kapcsolatok intenzitásától függ ően. A regionális politika új súlypontjai Az európai gazdaság fejl ődési tényez őiben bekövetkezett tartós átalakulási ten- denciák és az európai integráció min őségi jellegű változásai, illetve mindezeknek a nemzeti politikai rendszerekre gyakorolt hatásai érezhet ően befolyásolják a regio- nális politika cél-, eszköz- és intézményrendszerének jöv őbeli alakulását is. A regi- onális fejlesztés és a makropolitika kölcsönkapcsolataiban és a regionális politika belső mechanizmusaiban jelent ős átalakulásnak lehetünk tanúi. A regionális politika évszázados fejl ődésének legfontosabb tanulsága ma már az európai gondolkodás szerves részévé vált. A szolidaritás eszméjét az európai álla- mok többségének nemzeti és ágazati politikái, az Európai Unió kohéziós stratégiája a társadalmi cselekvés kiinduló pontjának tekintik. Az európai modellt mindeneke- lőtt ez különbözteti meg a többi kontinens társadalomirányítási gyakorlatától. A kohéziós modell gazdasági értelemben a régiók és a társadalmi csoportok közti különbségek mérséklését jelenti, azt, hogy a népesség minél szélesebb rétegei m ű- ködhessenek közre a gazdasági növekedés feltételeinek megteremtésében és része- sedhessenek ezek eredményeib ő l. A kohézió szociális dimenziója a foglalkoztatott- ság lehető legmagasabb szinten tartását, a hátrányos társadalmi rétegek foglalkozta- tási lehetőségeinek javítását és a munkanélküliség mérséklését fogja át. S végül a kohézió a politikai gyakorlatban az államon és az Európai Közösségen belüli köl- csönös támogatás megnyilvánulása, nem egyszer űen csupán jövedelemtranszfer formájában, hanem a bels ő erőforrások optimális hasznosítását szolgáló eszközök és módszerek közös alkalmazásában. Az utóbbi évek változásai azt vetítik el őre, hogy az új évszázad legelején a regio- nális politika mozgásterét — a gazdaság fejl ődési öntörvényein kívül — két markáns tényező határozza meg: az egyik az Európai Unió szervezeti, m űködési, fi- nanszírozási reformja és keleti b ővülése, a másik pedig — nem kis mértékben az előbbi tényező hatására — a nemzetállamokon belüli új hatalmi munkamegosztás kialakulása, a decentralizáció. Horváth Gyula: Az európai regionális fejlődés és politika távlatai. Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 1–26. p. TÉT XII. évf. 1998 s3 Az európai regionális fejlődés ... 15 Az uniós reformok azért érdemelnek különös figyelmet, mert — mint láthattuk — az európai kohézió er ősítésében az integráció strukturális és kohéziós alapjaiból a régiók nagyságrendekkel nagyobb támogatásban részesülnek, mint a nemzeti regio- nális forrásokból. A regionális fejlesztésekre eddig felhasznált, hozzávet őlegesen 250 milliárd ECU közösségi támogatás végeredménye nem túlzottan kecsegtet ő, hiszen a kohéziós elemzések a területi különbségek igen lassú csökkenésér ől tanús- kodnak. A hatékonysági követelmények gyenge érvényesülésének egyik oka a tá- mogatások szétaprózottságában keresend ő. Az előkészületben lév ő reformok egyik meghatározó iránya nem véletlenül az erő források koncentrált felhasználásának fokozása. A kedvezményezett térségek lehatárolásában a rászorultságot szigorú kritériumok alapján kell megfogalmazni, a támogatható népesség aránya a közöSségi lakosságszám egyharmadára szorítandó. Az eddigi beruházási gyakorlat is felülvizs- gálatra szorul, lévén a fejlesztések multiplikátor hatásai nem érték el a kívánatos mértéket, illetve — különböz ő okok miatt — a régiók abszorpciós képessége sem alakult az eredeti elképzeléseknek megfelel ően. Az addicionalitás — a helyi, regio- nális és nemzeti hozzájárulás — következetes érvényesítése t űnik az egyetlen járható útnak. A másik kulcskérdés a területfejlesztési szerepl ők közötti együttm űködésnek, a partnerségnek a szubszidiaritás elveit figyelembe vev ő érvényesítése. Az Európai Unió támogatási rendszerében a "cost—benefir hatások "ex ante" értékelése na- gyobb szerephez jut, ami — a regionális gazdaság m űködéséről meglévő tudás és nem kizárólag a tőkeerősség függvényében — új differenciálódást indíthat el az eu- rópai régiók között. A decentralizáció az utóbbi évtizedek folyamatai egyértelm űen ezt mutatják — — ma már általános jelenségnek számít Európában. 1950-ben még a kontinens népes- ségének negyede, a 90-es évek közepén pedig már 60%-a élt föderalizált vagy regionalizált államokban. A jövő század els ő évtizedének végére — a Szovjetunió utódállamait nem számítva — Európa népességének több mint kétharmada lakik majd olyan országokban, ahol a gazdasági növekedés tényez őinek befolyásolásában nem az állam, hanem a szubnacionális szint játssza a meghatározó szerepet. E mennyiségi változást — jelenlegi ismereteink szerint — két nagy népesség ű ország, az Egyesült Királyság és Lengyelország új regionális közigazgatásának kiépítése ered- ményezi majd. A nemzetállam alapvet ő érdeke lesz a jövőben, hogy a gazdaságpolitika irányítása feletti hatalmát a küls ő — globalizációs és integrációs — nyomás hatásától az ország- határokon belüli döntési potenciál növelésével, a régiók szabályozott érdekérvénye- sítő képességének fokozásával kísérelje meg ellensúlyozni. A keynesiánus gazda- ságpolitika tradicionális regionális fejlesztési gyakorlata az új paradigmában már nem alkalmazható sikeresen, az állami regionális politikát a régiók saját politikája váltja majd fel. E paradigmaváltás azonban nem következhet be automatikusan, a különböző fejlettségű régiók érdekeltsége a regionalizmus intézményesítésében jelentős eltéréseket mutat. A legszegényebb régiók továbbra is a küls ő — nemzetközi és nemzeti — segítségt ől remélhetik felemelkedésüket, motivációik inkább köt ődnek a hagyományos támogatási rendszerekhez, mint a "Régiók Európájá"-ban kivívandó szélesebb körű autonómiához. A regionális decentralizáció elkötelezett hívei a fej- lett régiók sorából kerülnek ki, amelyek az egységes piac, a gazdasági és a monetá- ris unió egyértelm ű kedvezményezettjei lesznek. Nem véletlen, hogy ma Európa Horváth Gyula: Az európai regionális fejlődés és politika távlatai. Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 1–26. p. 16 Horváth Gyula TÉT XII. évf. 1998 s3 leghatékonyabban regionális együttm űködési hálózatának a — területileg nem is érintkező — Baden Württemberg, Lombardia, Rh őne-Alpok és Katalónia alkotta "Európa négy motorja" elnevezés ű kooperációt tekintik (Amin—Tomaney 1995; Spath 1991). A regionalizmus általános érvényű kibontakozása el őtt azonban még jelent ős aka- dályok húzódnak. A nemzeti kormányok továbbra is fontos szabályozó szerepet játszanak a régiók és az Európai Bizottság közötti kapcsolatok alakításában. Európa legfejletlenebb régiói érdekeiket kevésbé tudják az integrációs döntésekben érvé- nyesíteni, hisz a szegény államoknak egyébként is kevesebb képvisel őjük van az Unió testületeiben. Az Unió versenypolitikája is a centralizációs hatásokat er ősíti. A közösségi regionális politika a versenyadottságokból fakadó különbségeket kevésbé képes ellensúlyozni. A föderalista Németország az érzékletes példája annak, hogy a regionalizmus és a területi különbségek mérséklése a központi kormányzat szintjén is összeegyeztethet ő . Az európai integráció visszafordíthatatlan elmélyülésével párhuzamosan a nemzeti kormányok kulcspozíciói legalább három területen továbbra is megmaradnak. Az egyik meghatározó nemzetállami feladat a részvénytársasági kapitalizmus irányítá- sának szabályozása. Az iparfejlesztések a jöv őben sem képzelhet ők el hatékony nemzeti pénzügyi rendszerek nélkül, mint ahogy a vállalati stratégiák legbiztosabb kiindulópontját is a hazai piacok és szabályozási környezet jelenti majd. A másik fontos központi kormányzati teend ő a nemzeti innovációs, műszaki fejlesztési prog- ramok koordinálása marad. Végül a harmadik nemzeti szint ű prioritásként a munkaerőpiaci és iparpolitikai feladatok fogalmazhatók meg. E két utóbbi nemzeti funkció gyakorlásának eredményessége azonban nagyban függ attól is, hogy számos részfeladat megoldásában a szubnacionális közigazgatás milyen hatékonysággal tud szerepet vállalni. A regionalizáció tehát a nemzetállam sikeres m űködésének egyben előfeltétele is, hiszen makropolitikai célok átgondolt humáner őforrás-, oktatás-, képzés-, vállalkozásfejlesztés nélkül nem valósíthatók meg, kiegyensúlyozott piaci verseny sem képzelhet ő el a szociális partnerek együttm űködése nélkül. Ezek meg- oldása pedig a régiók szintjén a legoptimálisabb (Esterbauer 1992; Keating 1998). Kelet-Közép-Európában az állam és a régiók közti hatalommegosztás jöv ője ma még bizonytalannak tűnik. A decentralizáció perspektívái a gazdasági hatékonyság és a felülről vezérelt rendszerváltozás eredményességének összhangjától függnek. A hatalom telepítésének regionális el őfeltételei kedvezőtlenek. A volt tervgazdaságok- ban az er ős központosítás szervezeti keretei fennmaradtak, még ha a központi irá- nyítás tartalma jelentősen meg is változott. A legkedvez őbb esetben is hosszú de- centralizációs folyamatra lehet számítani. Lengyelország — és talán Magyarország — építi ki az európai uniós csatlakozásig a decentralizált hatalomgyakorlás politikai és intézményi kereteit. A decentralizáció három lehetséges pályája képzelhet ő el Kelet-Közép-Európában. Az egyes változatok a hatalommegosztás mértékében és min őségében különböznek egymástól. Az alternatívák közüli választás természetesen nem önkényes, az egyes országok történelmi hagyományai, a gazdasági átalakulás jellege, a piacgazdasági intézmények kiépítettsége, a politikai er őviszonyok és a térszerkezet tagoltsága egya- ránt befolyással vannak a hatalmi koncentráció mérséklésére. A központi államigaz- gatásra nehezedő decentralizációs nyomás nyilván er ősebb azokban az országokban, Horváth Gyula: Az európai regionális fejlődés és politika távlatai. Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 1–26. p. TÉT XII. évf. 1998 s3 Az európai regionális fejlődés ... 17 ahol dinamikus regionális nagyvárosi központok (pl. Lengyelországban) autonóm fejlődésüket, az európai területi munkamegosztásba való betagolódásukat a bels ő erőforrásaik lehető legszabadabb hasznosításával es a posztindusztriális fejlesztési tényezők segítségével kívánják ösztönözni. Nagyobb ellenállásba ütközik az alulról jövő kezdeményezések legitimálása viszont ott (pl. Magyarországon), ahol a centrum- térségnek domináns, s őt erősödő pozíciói vannak a versenyképességet növel ő termelé- si tényezőkben. Bár e két ország példája annak érzékeltetésére is alkalmas, hogy az ütőképessé tehető regionális centrumok megléte csupán potenciális el őny, a magyar területi önkormányzatok politikai legitimitásából és a regionális fejlesztés törvényi szabályozásából fakadó decentralizációs szívóhatás némiképpen ellensúlyozhatja az európai léptékű markáns regionális központok hiányát. Az első lehetséges decentralizációs modellben a központi és a regionális szervek közti munkamegosztást világos és egyértelm ű szabályok rendezik. A két szervtípus hatáskörébe tartozó fejlesztési feladatok aszerint különülnek el, hogy azok hatása milyen területi egységre terjed ki. E feladatok megoldásához a regionális hatóságok saját bevételekkel is rendelkeznek, széles kör ű tervezési jogosítványaik vannak, a hatókörükbe tartozó önkormányzatok fejlesztéseit saját pénzalapjaikból támogat- hatják. A régiók gazdasági fejlettségének függvényében a saját és a megosztott bevételek központi pénzügyi transzferekkel kiegészíthet ők. E stratégia biztosítja a legteljesebb decentralizációt, hosszú távon ez a leghatékonyabb megoldás, megva- lósításához azonban számtalan — politikai, alkotmányos, közigazgatási, gazdasági — elő feltétel szükséges. A regionális önkormányzatok kiépülése Kelet-Közép- Európában ma még nem tűnik reális perspektívának. A térség további differenciáló- dását idézi majd el ő, hogy Lengyelország és vélhet ően Magyarország a regionalizmus útjára lép. A második decentralizációs stratégia lényege az, hogy a központból csak bizonyos — tervezési, fejlesztési, végrehajtási, felügyeleti, finanszírozási — funkciók települ- nek át a régiókhoz, a regionális politikai feladatok egy része továbbra is a központi hatalom kompetenciájába tartozik. A hatalommegosztás mértéke azon múlik, hogy milyen feladatok decentralizálására kerül sor, milyen intézményrendszer fogadja ezeket, és milyen eszközök állnak a régiók rendelkezésére. Az unitárius berendez- kedésű országok számára ez a változat (rövid távon) kedvez őbb, hisz a befogadó közeg felkészítése kisebb er ő feszítéseket igényel, a közigazgatási rendszer gyökeres átalakítására sincs szükség, s őt — ami a legfontosabb — a központi szervek tényleges befolyása sem változik, a dekoncentrált állami szervezeteken keresztül a regionális fejlesztések irányítása komplexebb lesz, esetleg hatékonyságuk is n ő . A harmadik változatban a központi és a területi szervek közötti felel ősség- megosztás meghatározott eseti feladatok megoldására vonatkozik. A periférikus, elmaradott régiók fejlesztésére közös irányító testületet hoznak létre, az állam pénz- ügyi forrásainak egy részét e döntési fórum rendelkezésére bocsátja, a fejlesztési programok megvalósítását a területi egységekre bízza. Ez a megoldás a decentrali- záció legenyhébb változatát jelenti, a kialakult hatalmi berendezkedés átalakítására nincs szükség. Nem véletlen, hogy a legtöbb kelet-közép-európai ország e stratégia alapján kezdett hozzá területfejlesztési programjainak a kidolgozásához. Horváth Gyula: Az európai regionális fejlődés és politika távlatai. Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 1–26. p. 18 Horváth Gyula TÉT XII. évf. 1998 s3 Az új századel ő kihívásai Magyarországon: decentralizáció és integ- ráció Az új magyar területi stratégiának és regionális politikának egyrészt érvényesítenie kell a piacgazdaság követelményeit, másrészt adaptálnia célszer ű az Európai Unió- nak és tagállamainak a regionális politika harmonizálására megfogalmazott célkit ű- zéseit, végül hasznosítania érdemes a globális európai folyamatok általános tapasz- talatait, többek között az interregionális és határ menti együttm űködések kohéziós szerepének felértékel ődését, az európai együttm űködés irányításának decentralizá- lódását, a regionális hatalom fokozatos funkciób ővülését. A gazdasági növekedés hosszú távú pályáját alakító és a térstruktúrákra is jelent ős hatást gyakorló gazdasági szerkezeti átalakulás f őbb elemei a következ ők: — Dezindusztrializáció (az ipar lassú térvesztése, min őségi átalakulása, el őbb a foglalkoztatottak számának, majd a GDP el őállításához való közvetlen hoz- zájárulás mértékének a csökkenése, a tradicionális ipar térvesztését az újra- iparosítás mérsékelheti); Tercierizáció (a szolgáltatóipar túlsúlyba kerülése a gyáriparral szemben, a termelési szolgáltatások elterjedése; a gazdasági versenyben fokozódik az innovációs és a nem árjelleg ű tényezők befolyása, a termék- és piaci diverzi- fikáció fokozódik; ez a változás a termelés és a szolgáltatások kooperációjá- nak az er ősítését indukálja); - Technológiai váltás (az új ipari fejl ődési szakaszban a vállalkozások számára nem els ősorban az anyagi jelleg ű input-output kapcsolatok, hanem az új technológiai el őnyöket hasznosítani képes, a piaci fejl ődést ösztönző tech- nológiai, információs és pénzügyi er őforrások válnak meghatározó tényez ő- vé; a fenntartható fejl ődés a technológiai képességek gyökeres megváltozta- tásával képzelhet ő csak el); Decentralizáció (a vállalati szervezet- és tulajdonformák átalakulása, az új dinamikus hajtóerők és az infrastruktúra fejl ődése a gazdaság térbeli telepíté- sét diszperzebbé teszi, regionális gazdasági hálózatok jönnek létre, egy- szersmind erő södik a településtípusok közötti differenciálódás és fokozódik a verseny a gazdaság telepítéséért); — Az európai integráció elmélyülése (A nemzetközi t őkepiacon lezajlott válto- zások eltérő módon érintették a régiókat. A hálózatos gazdaságok szervezé- séhez alkalmazkodni képes régiók nyertesei, a tradicionális t őkeimportőrök pedig vesztesei lettek a t őke- és valutaliberalizációs változásoknak. Mivel a globalizálódó gazdaságban a vállalati központok kitüntetett pozíciója to- vábbra is fennmaradt — s őt bizonyos mértékig még er ősödött — e változási tendenciák a fejlett régióknak kedveztek. Az egységes európai piac hatásai a regionális versenyképesség feltételeit új megvilágításba helyezték. Az euró- pai növekedési erőközponthoz geográfiailag közelebb fekv ő, ahhoz fizikai infrastrukturális rendszerekkel is kapcsolódó térségek viszonylag könnyen adaptálódtak az új feltételekhez, a perifériák viszont egyértelm űen verseny- hátrányba kerültek); — A fenntartható fejl ődés követelményei (a gazdasági növekedés és a környe- zetterhelés mérséklésének összekapcsolása, a környezetvédelmi iparágak és beruházások priorizálása). Horváth Gyula: Az európai regionális fejlődés és politika távlatai. Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 1–26. p. TÉT XII. évf. 1998 s3 Az európai regionális fejlődés ... 19 A regionális fejlő dés magyarországi elemeinek változataiból két forgatókönyv ál- lítható Össze, amelyek alapvet ően a területi egyenl őtlenségek szerint különböznek egymástól (Enyedi 1994a, 1996). A közepesen koncentrált forgatókönyv azon a feltételezésen alapul, hogy a továb- bi polarizálódás a kilencvenes évek végét ől megállítható, ugyanakkor az ország mára kialakult területi szerkezetében nem prognosztizál alapvet ően pozitív struktu- rális változásokat. A dekoncentrált forgatókönyv azt feltételezi, hogy a jöv őben az ország mára kialakult településhálózati, térségi aránytalanságai, feszültségei lénye- gesen mérséklő dhetnek. Emögött az a prognózis áll, hogy az újrainduló gazdasági növekedés Nyugat-Európához való felzárkózást indíthat el. Ehhez különösen kedve- ző körülmények szükségesek: megújuló európai konjunktúra, EU-tagság, s ennek következtében jelentő s területfejlesztési támogatás, a kelet-ázsiai t őkebefektetők megjelenése, számottev ő piacbővülés. A regionális fejl ődést befolyásoló tényezők alapján megrajzolható az új század első évtizedének végére kialakítandó optimális térszerkezet, megfogalmazhatók az ennek eléréséhez szükséges feladatok. A jöv őkép vázolásához a korábban említett folyamatokon kívül célszerű figyelembe venni az európai integráció várható hatásait is: egyrészt az európai tér kohéziójának er ősítését szolgáló programok várható hatá- sait (Europe .2000+, European Spatial Development Perspective, CADSES Vision Planet), másrészt a magyar EU-tagsággal járó strukturális támogatások jelent ős forrásnövel ő szerepét. E szempontokat érvényesítend ő az Országos Területfejleszté- si Koncepció alapján megfogalmazható az ország térszerkezetének kívánatos textil- rája, az ezt alkotó elemek kapcsolódási pontjai a közép-európai régiókkal és az európai területi munkamegosztás különböz ő egységeivel (3. táblázat). A magyar gazdaság területi jövedelemtermel ő-képességének markáns különbsé- geit jelentő s részben az ipari termelés regionális eltérései okozzák. Az iparvállalatok szervezeti átalakulása, privatizációja, a külföldi t őke közreműködése, a vállalati versenyképesség, az exportpotenciál éles differenciákat mutat az ország magterüle- tei (Budapest és Észak-Dunántúl) és perifériái (Alföld, Dél-Dunántúl) között. A történelmi iparvidékeken a dezindusztrializáció tartós szerkezeti válságot generált. Néhány régióban a sikeres ipari újjászervezés nem átgondolt fejlesztési stratégia, hanem nagyrészt multinacionális nagyvállalatok egyedi döntései alapján zajlik. A magyar iparpolitika mindeddig nem fogalmazott meg regionális prioritásokat, elveket. Az iparpolitika regionális metszete természetesen nem a tervgazdaság tele- pítéspolitikáj ának a felelevenítését jelenti, hanem: — egyrészt olyan eszközrendszer alkalmazását, amely lehet ővé teszi, hogy a versenyképes ipari termelés különböz ő feltételei (innovációfejlesztés, képzett munkaerő, a termékértékesítés korszer ű eszközei, műszaki infrastruktúra stb.) az egyes régiókban rendelkezésre álljanak, az ipar egy térség er őforrá- sait mozgósíthassa, multiplikátor hatásai érvényesülhessenek; — másrészt olyan intézményrendszer kiépítését foglalja magába, amely képes az általános iparfejlesztési célokat közvetíteni és a regionális sajátosságok alapján azokat megvalósítani; — harmadrészt olyan szervezési elvek és módszerek alkalmazását foglalja ma- gába, amelyek a bels ő regionális erőforrások komplex hasznosítását, a terü- letfejlesztés szerepl őinek összehangolását, az új iparszervezési elvek (a háló- zatos gazdaság és a klaszterizáció) érvényesítését célozzák. Horváth Gyula: Az európai regionális fejlődés és politika távlatai. Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 1–26. p. 20 Horváth Gyula TÉT XII. évf. 1998 s3 Horváth Gyula: Az európai regionális fejlődés és politika távlatai. Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 1–26. p. TÉT XII. évf. 1998 s 3 Az európai regionális fejl ődés ... 21 A Horváth Gyula: Az európai regionális fejlődés és politika távlatai. Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 1–26. p. 22 Horváth Gyula TÉT XII. évf. 1998 s3 A regionális iparpolitikának ez a decentralizált felfogása, a területfejlesztési prog- ramokba való szerves beágyazottsága érvényesül ma az Európai Unió tagállamai- ban, ezt a felfogást ösztönzik az Európai Unió regionális és strukturális politikai támogatásai is. Míg Magyarországon a kilencvenes évtizedben az egyébként szinte elenyésző területfejlesztési támogatások 30%-a szolgálta a munkahelyteremtést (s becslésünk szerint ennek csupán fele-harmada volt ipari jelleg ű), Nyugat- Európában a közösségi strukturális alapok 30-50%-át fordítják termelésfejlesztésre és 25-40%-át pedig jórészt az el őbbi tevékenységhez kapcsolódó humáner őforrás- fejlesztésre. Az Európai Unió tagállamainak regionális fejlesztési szervezeti (köz- testületek, ügynökségek, fejlesztési társulások stb.) hosszú és középtávú iparpoliti- kai elképzeléseket is tartalmazó regionális fejlesztési stratégiákat és koncepciókat valósítanak meg, Magyarországon a területfejlesztési és -rendezési törvény után létrejött "decentralizált" intézmények (a kötelez ően megszervezett megyei terület- fejlesztési tanácsok és az önkéntesen szervez ődő regionális fejlesztési tanácsok) pillanatnyi csoportérdekek alapján döntenek. Az EU Bizottságának Magyarország- ról készült jelentése — elismerve a regionális politikában tett er őfeszítéseket — is kritikusan szól a regionális intézményrendszer kialakulatlanságáról, a gyenge ága- zatközi koordinációról és az er őtlen regionális politikai eszközökr ől. Az el őcsatlakozás idő szakában Magyarországon is meg kell alapozni — a terület- fejlesztési törvény, az Országos Területfejlesztési Koncepció szellemében, az Euró- pai Unió Strukturális Alapjai felhasználásának követelményeit figyelembe véve — a regionális iparpolitika cél-, eszköz- és intézményrendszerét, a Nemzeti Fejlesztési Terv regionális fejezeteit. Magyarország térszerkezetének jöv ője alapvetően azon múlik, hogy az integrációs csatlakozás utáni új források felhasználásában milyen decentralizációs stratégiát követ majd az ország. Miként már említettük, Magyarország számára a teljes de- centralizáció kínálja a leghatékonyabb megoldást. E modell alkalmazásának kulcs- kérdése a széles kör ű autonómiával rendelkez ő, választott testületek által irányított közigazgatási régiók kialakítása. Régiókra Magyarországon azért lesz szükség, mert az európai területfejlesztés gyakorlata egyértelm űen bizonyította, hogy a körülbelül 1,5-2,0 millió fős népességet felölel ő, önkormányzati elvek alapján irányított szubnacionális szint, a régió gazdasági kapacitásai és strukturális adottságai folytán: a gazdaságfejlesztési orientációjú regionális fejlesztési politika érvényesíté- sének optimális térbeli kerete, — a posztindusztriális térszervez ő erők működésének és ezek kölcsönkapcso- latai fejlesztésének megfelel ő terepe, — az érdekérvényesítés fontos színtere, — a regionális politika modern infrastruktúrájának és professzionális szervez ő- tervez ő-végrehajtó apparátusának kiépítéséhez a legmegfelel őbb méretű tér- beli egység, az Európai Unió regionális és kohéziós politikai döntési rendszerének meg- határozó eleme. Horváth Gyula: Az európai regionális fejlődés és politika távlatai. Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 1–26. p. TÉT XII. évf. 1998 s 3 Az európai regionális fejl ődés ... 23 A decentralizált (vagy regionális) államszervezeti rendszer szerves fejl ődéssel, komplex jogi szabályozás nyomán alakulhat ki. Az ennek el ő feltételeit megteremt ő elveket az alkotmányban célszer ű rögzíteni, nevezetesen: 1) Az állam fejleszt ő tevékenységében, gazdaságpolitikájában épít a területi adottságok, lehet ő ségek és a térelemek közti kölcsönkapcsolatokra és tör- vényszerű ségekre, ezek hasznosítása révén a társadalmi alapfunkciók gya- korlásához biztosítja a szükséges feltételeket; 2) Az állam a társadalmi méltányosság és igazságosság elvét érvényesítve saját eszközeivel közrem űködik az életkörülményekben megmutatkozó objektív területi különbségek mérséklésében; 3) Az állam aktív regionális politikája emellett el ő segíti a gazdasági tevékeny- ségek és funkciók területi decentralizálását; 4) Az állam regionális politikai feladatait és eszközeit megosztja az önkor- mányzatokkal, a területi koordinációs jogosítványokat a területi és regionális önkormányzatokhoz delegálja. A regionális önkormányzat intézményi struktúrájára több alternatíva képzelhet ő el. A lehetséges változatok közüli választást az befolyásolja, hogy milyen alkotmányos pozíciókat szán a politikai döntéshozó a régióknak: korlátozott, meghatározott stra- tégiai jellegű feladatokra koncentrált funkcióik kijelölésekor vagy pedig széles irányítási jogkörökkel rendelkez ő területi egységek létrehozására törekszik; milyen választási rendszer alapján szervez ő dnek meg a regionális testületek; miként alakul finanszírozási rendszerük, lesz-e adókivetési joguk; milyen elvek alapján m űködjön a régiók jogszabályalkotása; milyenek lesznek kapcsolataik a települési és a megyei önkormányzatokkal. A régióépítés intézményesítésében három szakaszt célszer ű elkülöníteni. Az els ő fázis a területfejlesztés törvényi szabályozásával már kezdetét is vette: a regionális fejlesztési tanácsok — ha megfelel ő pénzügyi forrásokhoz jutnak és személyi állo- mányuk is megerő södik — stratégiai koordinációs feladatokat láthatnak el térségük fejlesztési programjainak kidolgozásában és a területfejlesztési támogatások fel- használásában. Ez az egyáltalán nem ideális szervezeti megoldás azonban alkalmas lehet arra, hogy a területfejlesztés szerepl ő i elsajátítsák a regionális politika m űkö- désének alapszabályait, gyakorlatra tegyenek szert a partneri együttm űködés szerve- zésében, saját szervezeti rendszerüket is felkészíthessék a regionális fejlesztésekben való közremű ködésre. Ez a viszonylag rövid átmeneti szakasz az el őcsatlakozás végén befejez ődne. A második szakasz — a közjogi régió megszervezése — az Európai Unió teljes jogú tagságával kezd ő dik. A régió e formája kezdetben még nem jelent jogalkotási sza- badságot, csupán a központi kormány hatásköréb ő l átadott feladatok végrehajtásá- nak felelő sségét és eszközeit decentralizálják. A régióban választott testület alakul, emellett szakapparátus m űködik. Ebben —az új európai programozási id őszak kez- detéig, 2007-ig terjedő — szakaszban átalakulnak az állami területi dekoncentrált szervek is, új struktúrájuk a közigazgatási régiókhoz igazodik, feladataik egy részét a megyei vagy a regionális önkormányzatok integrálják. A teljes jogú tagság els ő teljes programozási id ő szakát Magyarország az európai gyakorlattal kompatibilis decentralizált állami berendezkedés keretei között kezdi meg. Az irányítási funkcióiban megújult állam, a jogalkotási felel ősséggel felruhá- zott regionális és megreformált megyei és helyi önkormányzatok a közös feladatra, Magyarország térszerkezetének modernizálására összpontosíthatják er őforrásaikat. Horváth Gyula: Az európai regionális fejlődés és politika távlatai. Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 1–26. p. 24 Horváth Gyula TÉT XII. évf. 1998 s3 Irodalom Agenda 2000. For a Stronger and Wider Europe 1997: Brussels, European Commission. Amin, A.— Thrift, N. (szerk.) (1994) Globalisation, Institutions, and Regional Development in Europe. Oxford, Oxford University Press. Amin, A.— Thrift, N. (1995) Globalisation, Institutional "thikness" and the local economy. Healey, P. —Cameron, S. et al. (szerk.) 91-108. o. Amin, A.—Tomaney, J. (1995) The regional dilemma in a neo-liberal Europe. — European Urban and Regional Studies. 2.171-188. o. Armstrong, H. W. — Vickerman, R. W. (szerk.) (1995) Convergence and Divergence Among European Regions. London, Jessica Kingsley Publishers. Brotchie, J.— Batty, M.—Blakely, E. et al. (szerk.) (1995) Cities in Competition. Productive and Sustain- able Cities for the 21' Century. Melbourne, Longman Australia. Cheshire, P. C.—Gordon, S. R. (1995) European integration: the logic of terrisorial competition and Europe 's urban system. — Brotchie, J.—Batty, M. et al. (szerk.) 108-126. o. Ciciotti, E. (1993) Competitivitá e territorio. L'economia regionale nei paesi industrializzati. Roma, La Nuova Italia Scientifica. Conti, S. (1993) Effetto cittá. L'Europa nella transizione post-socialista. Torino, Fondazione Giovanni Agnelli. Conti, S.—Spriano, G. (1990) Effetto cittá. Sistemi urbani e innovazione: prospettive per l'Europa degli anni Novanta. Torino, Fondazione G. Agnelli. Enyedi Gy. (1994) Regional and urban development in Hungary until 2005. — Hajdú Z.—Horváth Gy. 239-253. o. Enyedi Gy. (1996) Regionális folyamatok Magyarországon az átmenet id őszakában. Bp., Hilscher Rezső Szociálpolitikai Egyesület. Enyedi Gy. (1997) Városok a közép-európai átmenetben. — Társadalmi Szemle. 8-9.42-56. o. Esterbauer, F. (szerk.) (1992) Regionalismo e federalismo nella costruzione della nuova Europa. Trento, Regione Autonoma Trentino-Alto Adige. Europe 2000: Outlook for the Development of the Community's Territory, 1991: Brussels. CEC. Europe 2000+: Cooperation for European Territorial Development, 1994: Brussels, CEC. European Spatial Development Perspective. First offícial draft, (1997) Nordwijk, Informal meeting of Ministers responsible for spatial planning of the Member States of the EU. Faragó L. (1991) Posztmodern: a modernizáció kritikája avagy új kihívás. — Tér és Társadalom. 4. 1-16. o. Grundlagen einer Europdischer Raumentwicklungspolitik (1995) Bonn, Bundesministerium für Raum- ordnung, Bauwesen und Stadtebau. Hajdú Z.— Horváth Gy. (szerk.) (1994) European Challanges and Hungarian Responses in Regional Policy. Pécs, Centre for Regional Studies. Healey, P. — Cameron, S. — Davoudi, S. et al. (szerk.) (1995) Managing Cities. The New Urban Context. Chichester, John Wiley and Sons. Horváth Gy. (szerk.) (1993a) Régiók és városok az olasz modernizációban. Régiók Európája 1. Pécs, MTA Regionális Kutatások Központja. Horváth Gy. (szerk.) (1993b) Development Strategies in the Alpine-Adriatic Region. Pécs, Centre for Regional Studies. Horváth Gy. (szerk.) (1997) Régiók felemelkedése és hanyatlása. Regionális átalakulás a Brit- szigeteken. Régiók Európája 2. Pécs, MTA Regionális Kutatások Központja. Illeris, S. (1994) Essays on Regional Development in Europe. Roskilde, Roskilde University. Illeris, S. (1996) The Service Economy. A Georaphical Approach. Chichester, John Wiley and Sons. Keating, M. (1998) What 's wrong with asymmetrical government? — Regional and Federal Studies. 1. 195-218. o. Keating, M. — Loughlin, J. (szerk.) (1997) The Political Economy of Regionalism. London, Frank Cass. King, A. D. (szerk.) (1991) Culture, Globalisation and the World System. London, Macmillan. Kunzmann, K. — Wegener, M. (1991) The Pattern of Urbanisation in Western Europe, 1960-1990. Dortmund, Universitat Dortmund. Raffay Z. (1996) A szolgáltatások osztályozása és szerepük a regionális fejl ődésben. — Tér és Társada- lom. 2-3.167-178. o. Smith, A. D. (1990) Towards a global culture? — Theory, Culture and Socieryi. 1. 171-191. o. Spath, L. (1991) 1992 — Európa álma. Bp., Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó. VASAS, Vision and Strategies around the Baltic Sea 2010, (1994) Tallin, Third Conference of Minis- ters for Spatial Planning and Development. Horváth Gyula: Az európai regionális fejlődés és politika távlatai. Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 1–26. p. TÉT XII. évf. 1998 s3 Az európai regionális fejlődés ... 25 PERSPECTIVES OF REGIONAL DEVELOPMENT AND POLICY IN EUROPE GYULA HORVÁTH The essay surveys the future of regional development, based on the experiences of regional development and policy in Europe in the 20th century. The first chapter analyses the cohesion and differentiation of the European space, summing up the long-term processes that contribute to the formation of the space and the possible directions of the development of trans-national regions. One of the conclusions drawn by the author is that the space-forming role of the globalisation will be the most influential in the beginning of the 21st century, which may result in a strong differentiation if the development policies of the less developed regions fait to react effectively enough to the new challenges. In the development strategies, the knowledge of the operation of the regional economy is especially important. The decrease of the limiting role of the state borders within the European integration, the institutionalised development of the European economic space and the Eastern enlargement of the European Union put the development perspectives of the cross- border regions into a new light. When increasing the competitiveness of the continent, besides the community, national and sub-national frameworks we also have to consider the European macro-regions as important strategic units, those large-capacity regions which are suited to meet the criteria of the economies of scale, the long-term development of the integrated network systems and the increase of the efficiency. The major political trend in the new century will be decentralisation. A basic inte- rest of the nation states will be in the future to try to compensate the external pressure, coming from the globalisation and integration, by increasing their power over the economic policy, increasing the decisionmaking potential within the countries and enhancing the abilities of the regions to enforce their interests. The traditional development practice of the Keynesian economic policy can no longer be used successfully in the new paradigm, the regional policy of the state is replaced by the own policies of the regions. This change of paradigm, however, cannot occur automatically, the interests of the regions at different development levels in the institutionalisation of the regionalism vary to a significant extent, not to mention the differences in the decentralisation concepts of the governments in the Central-East European countries. The second part of the study deals with the challenges of the Hungarian regional policy. The main elements in the economic transformation, which influence the long-term trends of the economic growth and the evolution of the spatial structure, are the foliowing: desindustrialisation, tertiarisation, change of technology, decentralisation, European integration and sustainable development. Based on these expected effects, the author defines the current tasks of the Hungarian regional policy. He states that the future of the spatial structure of Hungary basically depends on the decentralisation strategy that Hungary will apply in the use of the new resources available after the EU accession. Regions will be necessary in Hungary, as Horváth Gyula: Az európai regionális fejlődés és politika távlatai. Tér és Társadalom, 12. 1998. 3. 1–26. p. 26 Horváth Gyula TÉT XII. évf. 1998 s3 the practice of regional development in Europe has clearly demonstrated that it is the sub-national levei with a population of 1.5-2 million inhabitants, administered by local governmental principles, i.e. the regions, which are best suited for economic development and the enforcement of the regional interests. Finally, the essay outlines the perspectives of the institutionalisation of region-building in Hun- gary.