Tér és Társadalom 6. évf. 1992/3-4. 201-214. p.

                                                   Tér és Társadalom 6.   1992.3-4: 201-214


        A ZSIDÓ AMSZTERDAM 1600 ÉS 1940 KÖZÖTT:
                A GETTÓBÓL A „VÁROSBA"
 (Jewish Amsterdam 1600-1940. From „ghetto" to „neighbourhoods")

 ROB VAN ENGELSDORP GASTELAARS, JECQUELINE VIJGEN,
                MICHIEL WAGENAAR


                                               Bevezetés

  Nagyon kevés nép dicsekedhet migrációval oly gazdagon átsz őtt történelemmel, mint a zsi-
e ók. Jelen tanulmányunkban az amszterdami zsidókkal foglalkozunk, s a témán belül is a zsi-
 óknak az őket körülvevő amszterdami társadalomba való integrálódásával, illetve a társadal-
  on belüli szegregálódásukkal. A vizsgálandó id őszak kezdetét a zsidóknak a 17. század elején
    szterdamba történ ő első migrációs hulláma jelölte ki, végét a II. világháború kitörése. Ta-
 ulmányunkat kutatási témánk bemutatásával kezdjük.
  Az amszterdami zsidó közösséget társadalmi közösségnek tekintjük, ami azt jelenti, hogy
 társadalom egységén belül olyan csoportnak, melynek tagjai, a közös értékek alapján kölcsö-
 ös szolidaritást vállalnak egymással. A fenti közösséget akkor tekintjük asszimilálódottnak,
 a ezen közösség tagjainak az élet különböz ő színterein való megjelenése megegyezik a csopor-
ot magába foglaló nagyobb társadalom tagjainak a részesedésével. Az élet különböz ő színterein
elen esetben a munkaerőpiacra, az oktatási rendszerre, a jóléti szisztémára, a politikára, az
 nkéntes szervezetekre és az informális társadalmi kapcsolatokra gondolunk. Természetszer ű-
eg az asszimilációhoz legalább két fél részvételére van szükség: az egyik maga a közösség,
  másik pedig az azt körülvevő társadalom, beleértve a kormányt is. A fenti két fél célkit űzései
  eghatározzák az asszimiláció mértékét. Fordítsuk tehát most figyelmünket ezekre a célkit ű-
  sekre.
  A közösséget körülvevő társadalom céljai az univerzálistól a partikulárisig elég széles skálán
  ozoghatnak. Az els ő esetben a társadalom el ő kívánja segíteni a közösség valamennyi tagjá-
 ak az élet különböz ő színterein való egyenl ő megjelenését, tehát meg kívánja szüntetni a kizá-
ást. Ezzel szemben állnak a partikuláris célkit űzések: ebben az esetben a közösséget körülvev ő
   sadalom kizáró jogszabályokkal, rendeletekkel, diszkriminációval, és bizonyos esetekben
  ég erőszakos cselekményekkel is meg kívánja akadályozni a csoportok egyenl ő megjelenését
 társadalmi élet különböző területein, illetve részvételüket a különböz ő társadalmi tevékenysé-
ekben. Ugyanez elmondható a közösség célkit űzéseiről is. Ez esetben akkor beszélünk univer-
   is célokról, amikor a közösség az élet különböző területeiből való egyenlő részesedéséért,
s egyenlő jogokért harcol, amely harc az emancipációs mozgalmak formáját is öltheti. Abban
   esetben viszont, ha a közösség a másságát igyekszik hangsúlyozni, például a saját munkaer ő-
 iacán, iskoláiban, önkéntes szervezeteiben stb. való részvétellel, akkor partikuláris célkit űzé-
ekről beszélünk.
                            Rob van Engelsdorp Gastelaars, Jecqueline Vijgen, Michiel Wagenaar
Zsidó Amszterdam 1600 és 1940 között : A gettóból a ,, városba" (Jewish Amsterdam 1600-1940. From „ghetto" to „neighbourhoods")
                                        Tér és Társadalom 6. évf. 1992/3-4. 201-214. p.
                 202        Rob van Engelsdorp Gastelaars és társai                                                 TÉT 1992 s 3-4

                   A fenti szélsőséges álláspontok kombinációja eredményezi a következ ő sémát, amelyben az
                 asszimiláció négy tipikus állomását különböztetjük meg (aminélfogva nem várható abszolút
                 konszenzus a célokkal kapcsolatban sem a környez ő társadalmon, sem pedig a közösségen
                 belül):

                            1. a környező                                2. magának a közösségnek a célkit űzései
                             társadalom
                             célkitűzései                         3. partikuláris                         4. univerzális

                            5. partikuláris                   6. szektás kisebbség                7. asszimilációs tendenciákkal
                                                                                                      jellemezhető közösség
                            8. univerzális           9. szektás tendenciákkal jellemezhető        10. assszimilálódott közösség
                                                                    közösség

                  1.   = objectives of the surrounding society
                  2.   = objectives of the collectivity itself
                  3.   = particularistic
                  4.   = universalist
                  5.   = particularistic
                  6.   = sectarian minority
                  7.   = minority with assimilative tendencies
                  8.   = universalist
                  9.   = collectivity with sectarian tendencies
                 10.   = assimilated collectivity


                    Amint azt a fenti modell is bizonyítja, a zsidó közösségr ől csak abban az esetben beszélünk
                 kisebbségként, ha a közösséget körülvevő szélesebb társadalom a közösségnek az élet különbö-
                 ző színterein való szereplésének akadályoztatása révén partikuláris hozzáállást tanúsít.
                    A közösség városi települési struktúráját a fent leírt asszimiláció mértékének térbeli megjele-
                 nése, illetve függvényeként értelmezzük. Következésképpen a lakóhelyi típusokat a szegregáció
                 szempontjából csoportosítottuk. Egy közösséget akkor nevezünk térben szegregálódottnak,
                 amikor tagjai döntően elkülönült, egyedülálló lakóhelyi övezetekben élnek, és döntően az ott
                 hozzáférhető szolgáltatásokat (iskolák, üzletek, vállalatok stb.) veszik igénybe. Várakozásaink
                 szerint a következők történnek:
                    — A szektás kisebbség esetében két okból is er őteljes a szegregációs tendencia. El őször is
                 azért, mert a környez ő társadalom mindent megtesz azért, hogy a közösség tagjait rossz adottsá-
                 gokkal rendelkező területeken (a legtöbb esetben rossz környéken lev ő, elsősorban alacsony
                 színvonalú lakásokkal beépített övezet) telepítse le, másrészt pedig azért, mert a közösség maga
                 is a város elkülönült helyein, a közösség által nyújtott és tagjai által igénybevett szolgáltatások
                 környékén fog letelepedni. Ebben az esetben beszélünk gettókban történ ő szegregálódásról.
                    — Az asszimilációs tendenciákkal jellemezhet ő közösség is szegregálódhat, bár ebben az
                 esetben nem várható teljes szegregálódás. El őször is a közösség egésze nem tesz semmilyen
                 erőfeszítést annak érdekében, hogy saját különálló területet foglaljon el. A közösség jómódú
                 tagjai megpróbálnak elmenekülni, és más környéken, más „városszerkezeti egységben" ott-
                 hont találni. Ennek következtében a szegregálódás els ősorban a közösség szegényebb tagjainak
                 a sorsa. Másrészt viszont igen valószín ű , hogy a közösség tagjai által lakott, alacsony színvona-
                 lú környékek mindazonáltal „mennyországnak" számítanak más kisebbségek számára, s ennek
                            Rob van Engelsdorp Gastelaars, Jecqueline Vijgen, Michiel Wagenaar
Zsidó Amszterdam 1600 és 1940 között : A gettóból a ,, városba" (Jewish Amsterdam 1600-1940. From „ghetto" to „neighbourhoods")
                                        Tér és Társadalom 6. évf. 1992/3-4. 201-214. p.
           TÉT 1992.3-4                                  A zsidó Amszterdam 1600 és 1940 között           203

            következtében a lakosság vegyes. Ebben az esetben beszélünk nyomortelepeken (s/um) történő
            szegregálódásról.
                —A szektás tendenciákkal jellemezhető közösség is kerülhet a részleges szegregáció állapo-
              ba. Ez esetben a közösség asszimilálódottabb tagjai szabadon letelepedhetnek más környé-
             en, és élhetnek nem-zsidó környékek közelében. Ugyanakkor azonban az is valószín ű, hogy
               szektásabb (és ez a többség), ortodox közösségi tagok úgy er ősítik meg a társadalom többi
              gjától való különbözőségüket, hogy saját lakóhelyi övezetet alakítanak ki a maguk számára.
             bben az esetben beszélünk „városszerkezeti egységekben" való szegregálódásról.
               — Az utolsó esestben, vagyis az asszimilálódott közösség esetében, nem várható szegre-
             álódás.
               Annak eldöntéséhez tehát, hogy az amszterdami zsidók szegregáltan éltek-e vagy sem, két
             érdést kell megválaszolni: Milyen mértékben éltek szegregálódott területeken, és milyen ok-
              • 1? Szegregálódásuk a közösség elutasító magatartása következtében (lásd a gettó esetét) kiala-
                 ó közösségi döntés eredménye volt, vagy pedig pusztán csak a többség elutasító magatartásá-
             ak a következménye (a nyomortelepek esetében), illetve kizárólag csak a saját választásuk
             redménye (a városszerkezeti egységek esetében)?


                    Az 1600 és 179 5 közötti, vagyis a (formális) emancipációt
                                        megelőző időszak
               Az első amszterdami zsidó település létrejötte egybeesik a hollandoknak a spanyolok elleni
            elkelésével, tehát a katolikus egyház uralmával. 1600-tól kezd ődően a zsidók és az ún. marra-
             ok, vagyis a pseudo-keresztények, gazdasági és vallási okokból elvándoroltak Portugáliából.
            • ket nemsokára követte a Harmincéves Háború el ől menekülő német zsidók hulláma, amíg
             égül, a 17. század második felében, a Lengyelországból menekül ő zsidók telepedtek le Amsz-
              rdamban. Az 1795-ben tartott els ő hivatalos népszámlálás szerint nem kevesebb mint 20 ezer
             ortugál, illetve kelet-európai származású zsidó élt Amszterdamban, ami a város 210 ezres la-
           I osságának közel egytizedét tette ki.
               A Holland Köztársaság idején a zsidók idegeneknek számítottak mind saját szempontjaik,
                 d pedig az őket körülvevő társadalom értékítélete szerint, hisz a Zsidó Nemzet tagjaiként
                ották magukat számon, és így tartotta őket számon a társadalom is. Mint ilyenek, testi és
             agyoni biztonságot élveztek (és ez messze meghaladta azt, amire más társadalmakban számít-
             attak), majd egy idő után ehhez járult még a vallási tolerancia is. Ugyanakkor azonban, ellen-
              tben más menekültekkel (lásd pl. a hugenottákat), a zsidók nem kaptak egyenl ő jogokat. Külö-
             ösen a gazdasági szférában volt szembeszök ő a kisebbségi státuszuk: a zsidók nem lehettek
              városi kézműves céhek tagjai, tehát más területre kellett specializálódniuk, hogy megélheté-
           süket biztosítani tudják. A tipikus zsidó szakmák közül a pénzzel és áruval történ ő kereskedést,
                amszterdami kereskedelmi tekintélyek el őtt korábban ismeretlennek számító, ezért céhes
           szabályozás alá nem eső, árukkal (gyémánt, cukor, dohány) való kereskedést, és végül pedig
              agának a zsidó (ortodox) közösségnek az igényeit kielégít ő kézműves és kereskedelmi tevé-
             enységeket (kóser hentes, kóser pék stb.) kell megemlíteni. A politikai és a -közélet is el volt
                            Rob van Engelsdorp Gastelaars, Jecqueline Vijgen, Michiel Wagenaar
Zsidó Amszterdam 1600 és 1940 között : A gettóból a ,, városba" (Jewish Amsterdam 1600-1940. From „ghetto" to „neighbourhoods")
                                        Tér és Társadalom 6. évf. 1992/3-4. 201-214. p.
                 204       Rob van Engelsdorp Gastelaars és társai                                    TÉT 1992.3-4

                 zárva a zsidók előtt. Néhány gazdag, illetve értelmiségi zsidó kivételével a zsidóktól a társadal-
                 mi életben is kellő távolságot tartottak, és a zsidó—nem-zsidó vegyesházasságok tilalma még
                 csak tovább erősítette a fentieket.
                    Nyilvánvaló, hogy a zsidók maguk nem érezték idegen-státuszukat ennyire megkülönböztet ő
                 jellegűnek: pontosabban szólva nem juttatták kifejezésre az asszimilálódás iránti óhajukat. Kor-
                 látozott gazdasági, társadalmi és politikai jogaikért kárpótolta őket az általuk élvezett jelent ős
                 autonómia: az oktatás, a közjólét, és még a jogalkotás fontos szegmensei is javarészt saját hatás-
                 körükbe tartoztak, és az amszterdami régensnek köszönhet ően a zsidó hivatalnokok (ún. par-
                 nasszimok) szinte kizárólagos hatalommal bírtak. A szigorúan keresztény kézm űves céhek te-
                 vékenységében azonban még formális kizárás nélkül is igen nehéz lett volna a zsidóknak
                 résztvenniük. A zsidók kisebbségi státusza nem okozott problémát egészen addig, amíg Amsz-
                 terdam kereskedelmi sikere töretlen volt. A gazdasági hanyatlás csak a 18. század második
                 felében következett be, és a zsidó közösség csak ennek hatására érezte szokatlan gazdasági spe-
                 cializációjának a hátrányos következményeit, melynek eredménye a zsidóknak a nem-zsidó vá-
                 roslakókhoz viszonyított rohamos elszegényedése lett. Mindent összevetve arra a következte-
                 tésre juthatunk, hogy Amszterdam zsidó lakossága meglehet ősen szektás pozíciót foglalt el;
                 ha mindezt összehasonlítjuk a befogadó társadalomra jellemz ő kizáró magatartással, akkor he-
                 lyesnek látszik az akkori amszterdami zsidó közösséget szektás kisebbségnek nevezni. Amint
                 az 1795-ös népszámlálásból is kiderült, a fentiek által implikált asszimiláció mértéke az alábbi-
                 akban látható, és Amszterdam zsidó településszerkezetét mutató térképen is jól érzékelhet ő
                  (1. ábra).




                                                                1. ÁBRA
                                       A zsidó lakosság megoszlása Amszterdamban 1795-ben
                                    (Distribution of the Jewish population in Amsterdam in 1795)
                 A zsidó lakosság aránya, %
                 (Percentage of jews in areas)
                            Rob van Engelsdorp Gastelaars, Jecqueline Vijgen, Michiel Wagenaar
Zsidó Amszterdam 1600 és 1940 között : A gettóból a ,, városba" (Jewish Amsterdam 1600-1940. From „ghetto" to „neighbourhoods")
                                        Tér és Társadalom 6. évf. 1992/3-4. 201-214. p.
            ÉT 1992.3-4                                 A zsidó Amszterdam 1600 és 1940 között           205

              Gyakorlatilag valamennyi zsidó a város keleti részének egy adott területén élt. A szegregáló-
              st mutatja még az is, hogy a 135 népszámlálási körzetb ől összesen 110-ben egyáltalán nem
          1 k zsidók. Ez a helyzet els ősorban az Amstel folyótól nyugatra elhelyezked ő városrészekre
          J llemző, ami Amszterdam új részének tekinthet ő, hisz ott a 20 ezerből mindössze 336 zsidó
             t. Az erőteljes szegregáció benyomását még további két statisztikai adat is alátámasztja: az
              yik az úgynevezett izolációs index (jPj), és a másik a szegregációs index (ID). Nézzük meg,
            ogy mit is mutat a fenti két index a mi esetünkben. 1795-ben Amszterdam lakosságának
            ,6 % -a volt zsidó. Ennek következtében abban az esetben, ha a zsidók véletlenszer űen teleped-
             k volna le a város különböző részein, akkor annak a valószín űsége, hogy egy zsidó találkozik
              y másik zsidóval (jPj) 9,6% lett volna. Ugyanakkor azonban, mint azt már a korábbiakban
             ttuk, nem ez volta helyzet. 1795-ben ugyanis ennek a valószín ősége 70,2 %, vagyis 7,3 % -szer
             agasabb volt. A disszimilaritási index, ami azt mutatja, hogy a zsidók hány százalékának
            ellett volna elköltöznie ahhoz, hogy ne legyen szegregáció a zsidók és a nem-zsidók között
             z esetben 0 a minimális, míg 100 a maximális mérték ű szegregációt mutatja), legalább ennyire
          i presszív, hisz értéke nem kevesebb, mint 92,2. Hogyan magyarázható ez a nagymérték ű
               gregáció?
              A zsidók első letelepedési hulláma Amszerdamban egybeesett a város növekedésével és terje-
            ésével. A „régi" város igen komoly lakásgondokkal és az abból következ ő túlzsúfoltság
            roblémájával küzdött: a bevándorlók zöme tehát arra kényszerült, hogy Amszterdam új város-
             szeiben telepedjen le. (Ez a helyzet nem különbözik gyökeresen a maitól: a korábbi holland
            yarmatokról érkez ő bevándorlók csak Amszterdam „Bijlmermeer" nev ű, sokemeletes panel-
            ázakkal beépített, és nem túl vonzónak tartott részében tudnak fedelet találni a fejük fölé.)
              zsidók letelepedését még számos további szempont és korlátozás is nehezítette. Körülbelül
              20-ig szigorúan tilos volt a zsinagógákban vallási szertartásokat tartani. Miután a keresztény
             omszédok megtagadták őket, a zsidók (valamint a katolikus és protestáns szekták tagjai) a
            áros keleti részében kerestek menedéket, mely abban az id őben lakatlan volt, és fatelepként
             olgált. A későbbi zsidó bevándorlók valamennyien ehhez a településhez csatlakoztak, még
              után is, hogy megszűnt a vallásgyakorlás tilalma. Ugyanakkor azonban az is világos, hogy
             vallás volta zsidó szegregáció els ődleges oka, és még azt is mondhatjuk, hogy bizonyos szem-
               ntból szükségszerűvé is tette a szegregációt, mivel a korlátozott mozgásszabadság sabeszkor
            s más vallási ünnepeken, vagyis hogy 1400 méternél nagyobb távolságot nem lehetett megten-
            i, megerősítette azt az igényt, hogy a zsidók a zsinagógák és kóser üzletek környékén teleped-
             nek le. A zsidók elkülönülését eltérő kultúrájuk, és saját nyelvük (portugál, illetve jiddis)
            asználata még csak tovább erősítette.
              Amszterdamban a szó jogi értelmében nem volt gettó. A zsidókat semmilyen formális módon
            em kényszerítették arra, hogy a városnak egy adott részén telepedjenek le (annak ellenére,
            ogy a város nem-zsidó lakosai, a versenytől és a környék leromlásától való félelmükben, leg-
             ább egyszer biztosan beadtak petíciót ilyen törvény meghozatalára). Figyelembe véve azon-
            an azt a tényt, hogy a befogadó társadalom sürgette a zsidókat saját autonóm társadalmi szerve-
              teik létrehozására (függetlenül attól, hogy a zsidók ezt örömmel megtették!), valamint a
            allásgyakorlatuk és vallási ceremóniáik iránt kezdetben megnyilvánuló averziót, és a kézm ű-
            es céhek elutasító magatartását, biztonsággal állíthatjuk, hogy a fent körvonalazott széls őséges
           zegregáció részben az amszterdami társadalom partikuláris viselkedésének tudható be.
                            Rob van Engelsdorp Gastelaars, Jecqueline Vijgen, Michiel Wagenaar
Zsidó Amszterdam 1600 és 1940 között : A gettóból a ,, városba" (Jewish Amsterdam 1600-1940. From „ghetto" to „neighbourhoods")
                                        Tér és Társadalom 6. évf. 1992/3-4. 201-214. p.
                  206     Rob van Engelsdorp Gastelaars és társai                                       TÉT 1992.3-4

                    A bevezetőnkben megfogalmazottak szerint azt a következtetést vonhatjuk le, hogy 1795-ig
                  az amszterdami zsidók gettóban, szegregálódva éltek, s ennek bka egyaránt keresend ő saját
                  ortodox preferenciáikban, és a társadalomban elfoglalt kisebbségi helyzetükben.


                         Az emancipáció és a stagnálás időszaka 1796 és 1860 között
                     Az Egyesült Provinciák Köztáraságának bukása dönt ő jogi és politikai változásokat eredmé-
                  nyezett, melyek alól a zsidók sem képeztek kivételt. 1796-ban, a felvilágosodás jegyében,
                  egyenlő polgárjogot adományoztak a zsidóknak is. Ezzel egyidőben betiltották a kézműves cé-
                  heket is, tehát ettől az időtől kezdve a zsidók minden szakmával foglalkozhattak. Megsz űnt
                  a zsidó autonómia is, és a parnasszim hatalma kizárólagosan csak vallási ügyekre korlátozódott.
                  Mindez azt eredményezte, hogy a zsidó vezet ők zöme egy csöppet sem lelkesedett ezért az
                  emancipációért, mivel attól tartottak, hogy a helyi autonómia elt űnése a közösség túlélését ve-
                  szélyezteti. Minden ellenállásuk hiábavalónak bizonyult azonban, és még a Holland Királyság
                  1813-as proklamációja sem tudta megváltoztatni a holland zsidók 1795 utáni helyzetét.
                     Bár a zsidóság kisebbségi státusza formálisan megsz űnt, a zsidó közösség még igen hosszú
                  ideig nem haladt egy fikarcnyit sem el őre az asszimiláció rögös útján. Ebben az id őszakban
                  Amszterdam stagnáló város volt, és gazdasága nem ajánlott semmilyen lehet őséget lakosai szo-
                  ciális helyzetének javítására. A francia megszállás szinte teljesen megbénította a város kereske-
                  delmét, melyben a zsidó lakosságnak igen jelent ős szerepe és részesedése volt. Béke sem ho-
                  nolt, melyet gazdasági fellendülés kísérhetett volna. Mindezek következtében a fenti
                  idő szakban szinte egyáltalán nem változott a hagyományos zsidó szakmák köre, és a legfonto-
                  sabb tevékenység továbbra is az utcai árusítás maradt. Tovább n őtt a nyomor: 1850 körül a német
                  zsidók nem kevesebb mint 55 % -a, és a portugál hitsorsosaik 63 % -a a nyomor szélén élt, míg
                  ez az arány „mindössze" 17% volt Amszterdam nem-zsidó lakosai körében. Mivel a szegények
                  megsegítése továbbra is az egyház feladata volt, a legtöbb zsidó teljesen ki volt szolgáltatva
                  a hitközségnek.
                     Elméletileg, a zsidó autonómia megsz űnése erőteljes hatással kellett volna legyen az oktatási
                  rendszerre. Formálisan ugyanis lehet ővé vált a zsidó gyerekek számára, hogy saját vallási isko-
                  láik helyett állami iskolákba járjanak, de ők továbbra is inkább a saját közösségi iskoláikat ré-
                  szesítették elő nybe. Figyelmen kívül hagyták azt a törvényt is, hogy az oktatás nyelve a holland
                  kell legyen, továbbá azt is, hogy a vallási szertartásokat hollandul kell tartani. Így tehát továbbra
                  is a portugál és a jiddis nyelv használata volt a jellemz ő.
                     Ebben az időszakban a zsidók számára szinte semmilyen lehet őség nem mutatkozott arra,
                  hogy a helyi politikai életben aktívan résztvegyenek, mivel a tradicionális protestáns elit tovább-
                  ra is uralta Amszterdamot. Ráadásul a liberálisabb társadalmi és kulturális szervezetek sem
                  fogadták tagjaik közé a zsidókat. Másrészt viszont még azok a (számbelileg elenyész ő) zsidók
                  is, akik az emancipáció szószólói voltak, komoly bels ő orientációval rendelkeztek a kapcsolata-
                  ik és az önkéntes szervezeteik kialakítása terén; az elszegényedett zsidó tömegek viszont szinte
                  semmit sem tudtak arról, ami az őket körülvevő világban zajlott.
                     Bár az amszterdami zsidók formális emancipációja ebben az id őszakban ment végbe, a társa-
                  dalom egészén belül szinte semmi sem változott az asszimiláció terén. Egy parányi elit kivételé-
                            Rob van Engelsdorp Gastelaars, Jecqueline Vijgen, Michiel Wagenaar
Zsidó Amszterdam 1600 és 1940 között : A gettóból a ,, városba" (Jewish Amsterdam 1600-1940. From „ghetto" to „neighbourhoods")
                                        Tér és Társadalom 6. évf. 1992/3-4. 201-214. p.
           T ÉT 1992.3-4                                                    A zsidó Amszterdam 1600 és 1940 között   207

            el az egész közösség megtartotta szektás kisebbségi jellegét. Amint az várható, az amszterdami
           z sidók lakóhelyi szegregációja sem változott jelent ősen. Az 1849-es népszámlálás (ami egy jó
             eig az utolsó olyan népszámlálás volt, ami kisléptékben regisztrálta a vallási hovatartozást)
           a zsidó települési minták erőteljes folytonosságát mutatja (2. ábra). Az 1795-ös helyzethez ké-
              n
              st elenyésző a különbség. Vitathatatlan, hogy felfedezhet ő egy enyhe anti-szegregációs folya-
               t, hisz ez esetben az izolációs index 67,2 (5,8-szer magasabb, mint abban az esetben lenne,
            a nem lenne szegregáció), míg a disszimilaritási index 92,2-r ől 86,5-re változott. 1849-ben
             135 népszámlálási körzetből mindössze 48-ban nem laktak egyáltalán zsidók, míg Amszter-
                  „új részén” a 25 ezer zsidó lakosból csak 900 lakott. Következésképpen a hagyományos
            ettó sértetlenül folytatta tovább életét.

                                 map   2. DISTRIBUTION OF THE JEWISH POPULATION IN AMSTERDAM IN 1849




               #424 44.

                    MM


                        •                          11
                                                                        1111k


                                                                                                       ••
                                                                                                            s
                                                                                                            11~



                                           101041




                                                   • ,,k• •
                                                               ∎N
                                                                            2. ÁBRA
                                 A zsidó lakosság megoszlása Amszterdamban 1849-ben
                              (Distribution of the Jewish population in Amsterdam in 1849)
           A zsidó lakosság aránya, %
           Tereentage ot' the Jews in areas)

             A zsidók lakóhelyi szegregációjának mintájában észlelhet ő figyelemreméltó állandóságot
           ökológiai tényezők is magyarázzák. Amszterdam stagnáló gazdasága a demográfiai mozdulat-
           lanságban is megmutatkozott, és a városba történ ő bevándorlás, legyen az zsidó, avagy nem-
           zsidó, szinte teljesen leállt. Ráadásul még a város térbelileg sem növekedett. A városi lalcásáfio-
           mány csökkent, és a megmaradó lakások állaga is gyorsan romlott. A zsidó negyed a város
                            Rob van Engelsdorp Gastelaars, Jecqueline Vijgen, Michiel Wagenaar
Zsidó Amszterdam 1600 és 1940 között : A gettóból a ,, városba" (Jewish Amsterdam 1600-1940. From „ghetto" to „neighbourhoods")
                                        Tér és Társadalom 6. évf. 1992/3-4. 201-214. p.
                  208      Rob van Engelsdorp Gastelaars és társai                                     TÉT 1992 • 3-4

                  egészének nyomorúságát tükrözte, hisz a szociális körülmények gyalázatosak voltak, és a város
                  egyetlen részében sem lehetett emberi életre olyannyira alkalmatlan nyomortelepeket találni,
                  mint itt.


                                    Gazdasági növekedés és társadalmi mobilitás
                                        az 1860 és 1900 közötti id őszakban
                    1860 táján Amszterdam történetében új szakasz kezd ődött. Elmúlt a hanyatlás és gyengélke-
                  dés ideje, a gazdasági élet megélénkült, és a város a modernizáció hatása alá került. Ez az
                  emelkedő gazdasági trend, ami együtt járta gazdaság növekedésével és a felfelé ível ő társadalmi
                  mobilitással, különösen a város zsidó lakossága számára bírt nagy jelent őséggel.
                    A legfontosabb változások a gazdasági életben zajlottak le, és a helyi gazdaságban jelent ősen
                  megnőtt a zsidók szerepe. Mindez persze nem els ősorban az újonnan megnyíló lehet őségeknek
                  köszönhető: sőt, épp az ellenkez ője igaz, hisz a zsidó közösség pontosan azokat a szakmákat
                  használta fel rendkívül gyümölcsöz ően, melyekre már jóval az emancipáció el őtt specializáló-
                  dott. Az általános gazdasági fellendülés, és a zsidó vállalkozók aktivizálódása következtében
                  a hagyományos kézműves szakmák ismét virágzásnak indultak. A t őzsdei ügynöki tevékenység
                  és a bankári szakma, melyekben a zsidók oly fontos szerepet játszottak, modern alapokra helye-
                  ződtek és gyors fejl ődésnek indultak. Másfel ől viszont a fejlődő pénzügyek fontos ösztönz őket
                  adtak olyan hagyományos területeknek, melyek a korábbi id őszakban teljesen el voltak marad-
                  va: virultak az olyan, tipikusan zsidó háziipari tevékenységek, mint a ruházati, és dohányipar.
                  Ugyanakkor azonban mégis a gyémántipar ment át a legfantasztikusabb fejl ődésen, különösen
                  dél-afrika gyémántmezőinek a század 70-es éveiben történt felfedezése után. A gyémántipar
                  növekvő munkaerő igénye, és az iparág magas fizetései tovább gazdagították a zsidó közösséget,
                  melynek tagjai közül időnként 50 % élt „az iparból". A zsidók és nem-zsidók közötti jövedelem-
                  különbség csökkent, a nyomor eltűnőben volt, minek következtében a zsidó lakosság egyre
                  kevésbé függött a hitközség jótékonysági adományaitól.
                    A mobilitás politikai téren is növekedett. 1848-tól kezd ődően a régi patríciusi uralom válság-
                  ba került, és növekedett a tehet ős városi polgárok befolyása. Ebben a folyamatban az olyan
                  ismert zsidók, mint például Sarphati és Wertheim, rendkívül aktív szerepet játszottak, és az
                  amszterdami politikai élet prominens személyiségeivé váltak. A zsidóknak az „aparteidb ől"
                  és a nyomorból való emancipációját jelent ősen elősegítette a közoktatás 1861-es átszervezése,
                  melynek során az alapoktatást kiterjesztették és színvonalát javították, és ami még ennél is fon-
                  tosabb, hatályon kívül helyezték az államilag támogatott zsidó vallási oktatást. Ett ől kezdve
                  szinte minden zsidó gyerek a „nyilvános" vagyis nem felekezeti) általános iskolába járt (ame-
                  lyek azonban sabeszkor bezártak abban az esetben, ha a tanulók több mint a fele zsidó volt).
                  A 19. század első felében Amszterdamban közel 50 zsidó iskola volt, melyb ől 1900 tájára már
                  csak kettő maradt. Ezt a változást a mostmár liberálisnak számító zsidó vezet ők rendkívül jó
                  szemmel nézték.
                    A fent említett dúsgazdag liberálisokat nem lehetett megkülönböztetni nem-zsidó társaiktól,
                  hisz a zsidó származás alig befolyásolta életvitelüket. Már nem követték a kóser étkezési és
                            Rob van Engelsdorp Gastelaars, Jecqueline Vijgen, Michiel Wagenaar
Zsidó Amszterdam 1600 és 1940 között : A gettóból a ,, városba" (Jewish Amsterdam 1600-1940. From „ghetto" to „neighbourhoods")
                                        Tér és Társadalom 6. évf. 1992/3-4. 201-214. p.
           TÉT 1992.3-4                                 A zsidó Amszterdam 1600 és 1940 között                               209

           egyéb vallási szokásokat, nem jártak zsinagógába. Mindezek ellenére az asszimiláció ezen el ő-
           Larcosai a hitközségi tanács tagjai maradtak és továbbra is csak a zsidó közösségen belül háza-
           sodtak. A kikeresztelkedés útján történ ő asszimiláció hitszegésnek számított. Ráadásul még
           r.kár tetszett a zsidóknak, akár nem, a küls ő világ továbbra is elsősorban zsidóknak tekintette
           Őket, és a személyes, nem-szakmai kapcsolatok a zsidók és nem-zsidók között továbbra is ritka-
           ságszámba mentek. Id őről időre még a zsidókkal szembeni averzió jelei is megmutatkoztak,
           bár az antiszemitizmus túl er ős kifejezés lenne az els ősorban az újgazdagsággal, és nem a pro-
           minens zsidó személyiségekkel szemben megnyilvánuló érzelmekre és viselkedésre (tudnunk
           kell azt is, hogy a Holland Kelet-Indiákon szerzett „gyarmati vagyonnal", illetve a sikeres
           Lmszterdami német üzletemberekkel szembeni ellenérzések legalább ennyire er ősek voltak).
              Mindent összevetve, mindez nem állított komoly akadályt a teljes asszimiláció elé. Éppen
            zért a 19. század utolsó 40 évét olyan periódusnak tekinthetjük, melyben a zsidó közösség
           szektás kisebbségből szektás közösséggé emancipálódott. Ugyanakkor csökkent a szektásság
           intenzitása, különösen a vagyonosabb tagok körében. Az amszterdami zsidó közösség lakóhelyi
           s.zegregációjának mintája ebben az esetben is jól mutatja a fent leírt folyamatot (3. ábra).




                                                                     DISTRIBUTION OF THE JEWISH POPULATION IN AMSTERDAM IN 1906




                                                                                                       o jews in arca

                                                                                                       O     0-5
                                                                                                       O     6-16
                                                                                                       O    15 - 25
                                                                                                            25 - 50
                                                                                                            50 - 75
                                                                                                      51    76-1(0




                                                         3. ÁBRA
                                A zsidó lakosság megoszlása Amszterdamban 1906-ban
                             (Disztribution of the Jewish population in Amsterdam in 1906)
           A zsidó lakosság aránya, %
           Percentage of the Jews in areas)
                            Rob van Engelsdorp Gastelaars, Jecqueline Vijgen, Michiel Wagenaar
Zsidó Amszterdam 1600 és 1940 között : A gettóból a ,, városba" (Jewish Amsterdam 1600-1940. From „ghetto" to „neighbourhoods")
                                        Tér és Társadalom 6. évf. 1992/3-4. 201-214. p.
                 210      Rob van Engelsdorp Gastelaars és társai                                     TÉT 1992.3 4-




                    A századforduló táján az amszterdami zsidók többsége még mindig elkülönült lakónegyedek-
                  ben élt. Ugyanakkor azonban azonos tendenciák vonatkoznak az általuk lakott területre, és a
                  város egészére, vagyis mindkett ő sokkal nagyobb volt, mint 50 évvel korában. A hagyományos
                 zsidó negyeden kívül ebben az id ő szakban már sok zsidó lakott a városfalon kívül épült új város-
                  részekben is. Érdekes megjegyezni, hogy csak a régi gettóval határos új negyedek vonzottak
                 jelentő s zsidó lakosságot, míg a város nyugati meghosszabbításában felépült új városrészeknek
                  szinte kizárólag nem-zsidó lakossága volt. Hasonlóan fontos volt az a tény is, hogy egyre több
                 zsidó telepedett le szétszórtan, a többé-kevésbé kizárólagosan csak zsidók lakta területeken kí-
                 vül. Az izolációs index 54,0-ra csökkent (vagyis a nem-szegregálódott helyzetre jellemz ő érték-
                 nek a 4,9-szerese), míg a disszimilaritási index a korábbi 86,5 helyett 70,0-ra csökkent.
                    A gazdasági, demográfiai és városi növekedés ezen id őszakában azonban sokkal több történt,
                 minta fent említett lakóterületi növekedés és a szétszórtság jellemz ővé válása, mivel alapvet ően
                 megváltozott az amszterdami zsidók települ6i típusának a modellje. Ennek a változásnak a
                 legfontosabb aspektusa a nagyobb lépték ű szegregáció irányába mutató tendencia volt, mely
                 megnövekedett társadalmi-gazdasági homogenitású területeket eredményezett. Ugyanez a ten-
                 dencia világosan kibontakozott a zsidó negyedben is. A kevésbé jómódúak, különösen az utcai
                 árusok jelentékeny csoportja, továbbra is a zsidó nyomornegyedben lakott — vagyis a korábbi
                  ,gettóban" —, ami a fenti idő szakban csak még zsúfoltabbá vált. A középosztálynak, beleértve
                 a gyémántipari dolgozókat is, sikerült elmenekülnie a gettóból, és a város újonnan épült déli
                 és keleti részein telepedtek le. A zsidóság krémje, vagyis a t őzsdeügynökök, bankárok, és ipari
                 vállalkozók, már nem a gettó csatornaparti részein és elegáns utcáiban laktak, hanem a régi
                 városfalhoz közeli, két újonnan épült és igen elegáns lakónegyedben. Itt is meg kell azonban
                 jegyeznünk azt a meglep ő tényt, hogy a gazdag zsidók is csak kett őt foglaltak el Amszterdam
                 négy, újonnan épült luxus lakónegyedéb ől. Ez a kettő a Paleis voor Volksvlijt (a londoni Crystal
                 Palace helyi imitációja, melyet a nagyvárosi fejl ődés zsidó szószólója, Dr. Samuel Sarphati
                 tervezett), és a Plantage volt, melyek közvetlenül csatlakoztak Amszterdam hagyományos zsidó
                 negyedéhez. Másrészt viszont a nem-zsidó elit valamennyi nagyvárosi „aranyparton" megta-
                 lálható volt, kezdve a hagyományosan fény űző csatorna menti övezettel, folytatva az új luxus
                 színvonalú Vondelpark környékével, egészen a jómódú zsidók által lakott, el őbb említett, két
                 városrészig. Mivel mind a zsidók, mind pedig a nem-zsidók szinte teljesen szabadon megvaló-
                 síthatták lakóhelyi preferenciáikat, a fenti településmintát csak a nem-zsidók zöme részér ől
                 megnyilvánuló antiszemitizmus hiánya magyarázza, mely kombinálódik a zsidó elit oldaláról
                 mutatkozó partikularisztikus attit űdökkel (melynek egyenes következménye a csoport többi
                 tagjai, valamint a vallási és kóser lehet őségek közelébe történő tömörülés).
                    Amszterdam zsidó negyedén belül tehát egyre er ő teljesebb tendencia volt tapasztalható a ho-
                 mogén társadalmi-gazdasági lakónegyedekben való letelepedés irányában. Más szóval: a szá-
                 zadforduló táján a gettó, mely részben a befogadó társadalom elutasító magatartásának volt a
                 következménye, nagyjában-egészében megsz űnt létezni. Helyette létrejött egy olyan zsidó ne-
                 gyed, mely a gazdagság és a státusz mentén bels őleg tagolódott ugyan, de a teljes térbeni szegre-
                 gálódásmentességtől a folytatódó, bár egyre gyengül ő, szektásság visszatartotta.
                            Rob van Engelsdorp Gastelaars, Jecqueline Vijgen, Michiel Wagenaar
Zsidó Amszterdam 1600 és 1940 között : A gettóból a ,, városba" (Jewish Amsterdam 1600-1940. From „ghetto" to „neighbourhoods")
                                        Tér és Társadalom 6. évf. 1992/3-4. 201-214. p.
           TÉT 1992 .3-4                                 A zsidó Amszterdam 1600 és 1940 között             211

                             Növekv ő állami befolyás 1900 és 1933 között
               Körülbelül a századfordulótól kezd ődően Amszterdam immáron stabilizálódó gazdasága már
             em játszott többé dönt ő szerepet a zsidó közösség asszimilációjában (illetve szegregációjá-
             an). A fenti szerepet helyette az egyre er ősödő és terjeszkedő közhatalmi szféra vette át. Hol-
            andia, és különösen a problémákkal terhes Amszterdam, egyre jobban támogatta azt az ötletet,
             ogy bizonyos létfontosságú társadalmi szolgáltatásokat és lehet őségeket többé nem kereske-
             elmi alapon nyújtsanak, mivel ez a kevésbé tehet ős embereket megfosztotta azok igénybevéte-
            étől. Ebbe a körbe tartozik, többek között, az egészségügy, az oktatás, a tömegközlekedés,
             s a lakás, következésképpen a fent felsorolt szolgáltatások és lehet őségek nyújtása a jövőben
             em magánügy, hanem közügy. Láthatóvá váltak tehát a jóléti társadalom els ő körvonalai. Ezen
             elyhatósági igazgatásbavétel egyik (remélt) következménye a „szociálisan gyengéknek" a
               egfelelő társadalmi szférákban való növekvő, következésképpen egyre egyenl őbb, részvétele.
               ás szóval: ezen csoportok asszímílációja. Meg kell azonban jegyeznünk, hogy egy tipikusan
             olland jelenség megakadályozta a fenti tendencia jellemz ővé válását. Az állama holland társa-
             alom legfontosabb erő inek átengedte azt a jogot, hogy a fenti azonos részvételt megszervezze,
                 özben saját intézményeik (katolikus, protestáns, szocialista, zsidó) számára továbbra is
              egmarad a specifikus autonómia. Más szóval ez azt jelenti, hogy lehet ővé vált a társadalmi,
            zociális „pillérek" létrejötte. Amszterdam városa úttör ő szerepet vállalt a jóléti társadalomhoz
             ezető különös úton, mely a város zsidó lakosságára is fontos következményekkel, és jelent ős
             atással járt.
               A tárgyalt időszakban ellentét támadt a zsidó közösség ortodox és nem-ortodox tagjai között,
             s az utóbbi csoport számszer űleg egyre növekedett. Korábban csak a gazdag, liberális zsidók
             ngedhették meg maguknak, hogy ne tör ődjenek a hitükkel. A 19. század vége óta azonban
              fent említett zsidó „burzsoázia" kib ővült a zsidó proletáriátus azon tagjaival, akik hátat fordí-
            ottak az ortodox vezet őknek, mivel azok a gettó nyomorára adandó egyetlen helyes válasznak
              szigorú vallásosságot fogadták el. Egyre több zsidó, akik között a gyémántiparban dolgozók
             ezető szerepet játszottak, a szocializmusban új, a fentit ől eltérő válaszra leltek: Henri Polak
             ezetésével lefektették a Holland Szakszervezeti Kongresszus és a Szociáldemokrata Munkás-
           • árt alapjait. Mindkét szervezet, annak ellenére, hogy formálisan semlegesek, ténylegesen pe-
             ig és nem-zsidók voltak, kulcsszerepet játszott a II. világháború el őti zsidó Amszter-
             am életében.
               1930 táján a zsidó foglalkozási szerkezet még mindig jelent ősen különbözött az Amszterdam
             gészére jellemzőtől. A zsidók ugyanis felülreprezentáltak voltak a gyémántkereskedelemben,
               ol sokat javultak a körülmények, ha másért nem hát azért, mert saját szakszervezetük jelent ő-
            en javította mind az 5000 főnyi zsidó dolgozó, mind pedig keresztény kollégáik szociális biz-
            onságát. Az állami szegény-segélyezés bevezetése óta az utcai árusok jelent ős csoportja (szá-
              uk 2500 volt 1929-ben), egyre kevésbé függött a zsidó hitközségi adományoktól. Jellemz ővé
             ált az is, hogy egyre növekvő számú zsidó üzlet és cég szombat helyett vasárnap tartott zárva,
             ár sabeszkor a régi zsidó negyed továbbra is csendes volt.
               Amszterdam politikai életében a zsidók egyre jelent ősebb szerepet játszottak, bár a többi
            elekezettől eltérően soha nem hoztak létre autonóm zsidó pártot. 1930 körül a zsidó elöljárók
                            Rob van Engelsdorp Gastelaars, Jecqueline Vijgen, Michiel Wagenaar
Zsidó Amszterdam 1600 és 1940 között : A gettóból a ,, városba" (Jewish Amsterdam 1600-1940. From „ghetto" to „neighbourhoods")
                                        Tér és Társadalom 6. évf. 1992/3-4. 201-214. p.
                  212     Rob van Engelsdorp Gastelaars és társai                                      TÉT 1992.3 4
                                                                                                                  -




                 közül négy (összesen hat ilyen elöljáró volt) a szocialista és a liberális pártot egyaránt képvisel-
                 te, mely pártok az állam két szekuláris pillérét képezték. A zsidók ugyanakkor nem vettek részt
                 a katolikusok és protestánsok által az állammal szemben, a felekezeti iskoláknak nyújtandó
                 támogatásért vívott küzdelemben sem, és még a kés őbbiekben sem nagyon használták fel a
                 zsidó vallási iskolák támogatására akkoriban rendelkezésre álló jogi lehet őségeket. A vallási
                 iskolákból csak három maradt meg, mivel mind a liberális, mind pedig a szocialista meggy őző-
                 désű zsidók szívesebben járatták gyermekeiket az állami iskolákba. Ezzel párhuzamosan az
                 (önkéntes) vallási oktatásban való részvétel iránti érdekl ődés is erőteljesen csökkent.
                    Erre az időre mind a Szakszervezet, mind pedig a Munkáspárt igen jelent ős szerepet játszott
                 a mindennapi életben: el ő adásokat és kirándulásokat szerveztek, könyvtárakat tartottak fenn,
                 és ifjúsági szervezeteik igen sok zsidó fiatalt vonzottak. (A vallási hatóságok erre saját ortodox
                 ifjúsági klub létrehozásával reagáltak, ami azonban nem állta a versenyt.) A fentiek eredménye-
                 ként a zsidók és nem-zsidók között létrejöv ő kapcsolatok elősegítették a szekularizációt és az
                 asszimilációt. Mindennek legékesebb bizonyítéka a vegyesházasságok egyre növekv ő száma:
                 míg 1901 és 1905 között az amszterdami zsidóknak csak 6 % -a kötött házasságot nem-zsidó
                 vallású egyénnel, a fenti arányszám 1930 és 1934 között közel 17 % -ra emelkedett.
                    Ugyanakkor azonban az esetek nagy részében még a nem vallásos zsidó munkások sem szakí-
                 tottak meg minden kapcsolatot a zsidó közösséggel és a hitközséggel. Érdekl ődésük eltérő vol-
                 tától függetlenül a zsidók továbbra is egyazon közösség tagjainak érezték magukat, és a küls ő
                 világ is hasonlóan érzett, hisz a zsidókat egyazon nagy család tagjaiként tartotta nyílván.
                 A zsidók összetartozásérzetét bizonyos rituálékhoz és szokásokhoz való ragaszkodás demonst-
                 rálta: körülmetéltetés, zsinagógában kötött házasság (anélkül, hogy rendszeresen eljártak volna
                 a szertartásokra), péntek esti családi összejövetelek (a sabesz beköszöntének figyelése és a kó-
                 ser szokások betartása nélkül), és jiddis kifejezések gyakori használata (annak ellenére, hogy
                 időközben a holland lett a zsidók köznyelve).
                    Eközben nyilvánvalóvá vált a zsidó közösség ortodox és nem-hív ő tagjai közötti ellentét. Míg
                 az első csoport visszavonult saját intézményeinek keretei közé (és ebben a társadalmi „pillé-
                 rek" kialakulásának tipikusan Hollandiára jellemz ő folyamata nagymértékben segítette őket),
                 a második csoport tagjai nem-vallási, és igen gyakran szocialista szervezetekben vett részt,
                 nem-zsidó kollégáikkal közösen. Az asszimilációs tendenciák felülmúlták a szektásakat.
                 Ugyanakkora nem-ortodox zsidók sem t űntek el teljesen a nagyvárosi olvasztótégelyben, mivel
                 egyfajta szimbolikus etnicitástudat összetartotta őket.
                    Ismételten elmondható, hogy az asszimilációs folyamat változásait jól tükrözi a lakóhelyi
                 szegregáció változása (4. ábra). 1930-ra az amszterdami zsidók izolációs indexe 34,7-re csök-
                 kent (vagyis 4-szerese volt annak az értéknek, ami a szegregáció teljes hiánya esetén lenne ta-
                 pasztalható; a fenti évben Amszterdamnak 65 ezer zsidó lakosa volt, ami az összlakosság 8,7 % -
                 át jelentette). A disszimilaritási index mostmár „csak" 60,7 volt. Egyre több zsidó telepedett
                 le a régi zsidó negyeden kívül, aholis erre az id őre a zsidó közösségnek már csak kb. egyharma-
                 da lakott. Ezzel párhuzamosan tovább folytatódott a régi zsidó gettóhoz csatlakozó, különálló
                 zsidó negyed kialakulása, melynek els ő jelei a századforduló táján kezdtek kibontakozni.
                            Rob van Engelsdorp Gastelaars, Jecqueline Vijgen, Michiel Wagenaar
Zsidó Amszterdam 1600 és 1940 között : A gettóból a ,, városba" (Jewish Amsterdam 1600-1940. From „ghetto" to „neighbourhoods")
                                        Tér és Társadalom 6. évf. 1992/3-4. 201-214. p.
             ÉT 1992.3-4                                 A zsidó Amszterdam 1600 és 1940 között                                213

                                                                    mep fl DISTRIBUTION OF THE JEWISH POPULATION IN AMSTERDAM IN
                                                                                                                                 1930




                                                                                                           jel» in area

                                                                                                         u     0 -5

                                                                                                         E2    5-15

                                                                                                              15 -.

                                                                                                                  50

                                                                                                         51   60 - 75

                                                                                                              75 - 100




                                                                                                                                O 661



                                                          4. ÁBRA
                                 A zsidó lakosság megoszlása Amszterdamban 1930-ban
                               (Distribation of the Jewish population in Amsterdam in 1930)
            A zsidó lakosság aránya, %
            (Percentage of the Jews in areas)

              A gettóból való kiáramlás, egyrészt, elkerülhetetlen folyamat volt. Az 1902-es Állami Lakás-
            építési Törvény lehetőséget teremtett a helyhatóságok számára, hogy azon területeken beavat-
            kozzanak a lakáskörülményekbe, ahol lakás céljaira akalmatlannak bizonyuló lakások és házak
            vannak, és az amszterdami szocialista városatya lelkesen megragadta ezt a lehet őséget. A régi
            zsidó negyed, ami már jó ideje nyomortelep volt, az els ők között szerepelt a nagyvárosi rekonst-
            rukciós projektek között. Ugyanakkor azonban csak részleges sikerrel büszkélkedhetnek azok
            a nagyszabású tervek, amelyek a gettó lerombolását és lakóinak a város különböz ő résziben
            való letelepítését tűzték ki célul (amelynek következményeként a fajok közötti barátság meger ő-
            södésével számoltak). Ennek egyik oka az I. világháború kitörése volt, mely lelassította a fenti
            tervek megvalósítását. 1930-ban a régi zsidó negyednek 8000-rel kevesebb lakosa volt, mint
            1900-ban. A korábbi gettólakó zsidók azonban nem szívesen keveredtek teljes mértékben a
            nem-zsidó laossággal, és paradox módon a jóléti társadalom egyik eszköze tette lehet ővé szá-
            mukra, hogy elmeneküljenek sorsuk el ől. Az állam által támogatott zsidó és szocialista lakás-
            építő szövetkezetek tevékenységüket a város keleti és délkeleti részében koncentrálták, melynek
            következménye a lakók csoportosítása, és új zsidó negyed létrehozása volt. Két évszázad óta ek-
            kor építették a legnagyobb zsinagógákat, mégpedig a városnak ezekben a részeiben. A gazdag
            zsidók is követték a többieket, és nem szívesen telepedtek le a város északi és nyugati részeiben.
                            Rob van Engelsdorp Gastelaars, Jecqueline Vijgen, Michiel Wagenaar
Zsidó Amszterdam 1600 és 1940 között : A gettóból a ,, városba" (Jewish Amsterdam 1600-1940. From „ghetto" to „neighbourhoods")
                                        Tér és Társadalom 6. évf. 1992/3-4. 201-214. p.
                 214      Rob van Engelsdorp Gastelaars, Jacqueline Vijgen,                             TÉT 1992.3-4

                    1900 és 1933 között tovább csökkent Amszterdamon belül a zsidók szegregációja, ami rámu-
                 tat arra is, hogy a zsidó és nem-zsidó lakosság közötti ellentét és eltérés is elvesztette jelent ősé-
                 gét. Ugyanakkor azonban a zsidó közösség ortodox tagjai önkéntesen a város délkeleti részében
                 elhelyezkedő zsidó negyedben telepedtek le. A zsidók többi tömörülése Amszterdamon belül
                 a szocialista társadalmi „pillérben" való aktív részvétel eredménye volt, beleértve ebbe a lakás-
                 politikát is. Következésképpen tehát az így létrejött szegregációs minta az említett társadalmi
                 „pillérekre" épülő amszterdami társadalom térbeni tükröz ődésének tekinthető.

                                                        Következtetések
                     Ha megvizsgáljuk az amszterdami zsidó lakosságnak a város társadalmi és térbeni szerkeze-
                  tében elfoglalt pozícióját a zsidóknak a városban a XVII. században történ ő első letelepedésétől
                  a II. világháború kitöréséig eltelt id ő szakban, akkor egy világosan kirajzolódó fejl ődési folya-
                  matnak lehetünk a szemtanúi. Az els ő két évszázadban a zsidó közösség szektás kisebbségként
                  jellemezhető, hisz az őket körülvevő partikuláris társadalom megtagadta t őlük az egyenlő jogo-
                  kat, és a társadalmi élet legfontosabb területein való egyenl ő részvételt, ugyanakkor a közösség
                  maga sem mutatott érdekl ődést ezen jogok megszerzése iránt. 1975-ben eltörölték a zsidók for-
                  mális kisebbségi státusát, és hosszútávon az egyre univerzálisabbá váló kormányok megszüntet-
                  ték az egyenl ő társadalmi szereplés és részvétel el őtt álló, a korábbinál sokkal gyakorlatibb
                  akadályokat is. Ugyanezen id ő alatt csökkent, bár teljesen nem t űnt el, az ortodox zsidó lét
                  és viselkedés, és ebb ől következően a partikularizmus szerepe a közösség egyre több tagja szá-
                  mára továbbra is fennmaradt. A fenti okokból kifolyólag a zsidóknak az amszterdami társada-
                  lomban való részvétele, vagyis más szavakkal az asszimilációjuk, a XIX. század második felét ől
                  állandóan emelkedett.
                     A fent említett szociális és társadalmi változásokat az amszterdami zsidók lakóhelyi szegregá-
                  ciójának mintájában bekövetkez ő változások és a pontosan tükrözték. Az emancipációt meg-
                  előzően rendkívül szegregáltan éltek (ezt bizonyítja a 92,2-es disszimilaritási index, és a
                  70,2-es izolációs index is) egy olyan negyedében a városnak, amelynek ugyan nem voltak jogi-
                  lag definiált határai, de mégis gettónak nevezhet ő. A későbbi években a fenti szegregáció jelen-
                 tő s csökkenést mutatott (1930-ban a disszimilaritási index 60,7, és az izolációs index 34,7 volt),
                 és a zsidók egy része a nem zsidó lakosság között elszórtan élt. A közösség egy másik része
                 továbbra is — bár mostmár saját szabad választása alapján — a többi zsidóval egy csoportban
                 élt, olyan környéken, illetve városrészekben, melyeket a prosperitás és az ortodoxia különböz ő
                 fokozatai jellemeztek. Mindent összevetve elmondható azonban, hogy közel három évszázados
                 amszterdami lét után a zsidó közösség továbbra is jól látható és elkülönül ő egységet képezett
                 mind társadalmi értelemben, mind pedig az élet térbeni szerkezete tekintetében.
                    Következtetésképpen azt mondhatjuk, hogy az amszterdami zsidók fentiekben ábrázolt hely-
                 zetéből levonható néhány hasznos tanulság. Az egyenl ő jogok formális biztosítása egy kisebb-
                 ségi csoport számára még nem elégséges garancia a tényleges emancipációhoz, hisz elérésük-
                 höz és megvalósításukhoz sokkal általánosabU feltételek megteremtésére van szükség (amelyek
                 elsősorban gazdasági természet űek), és ez az elv napjainkban is tapasztalható. Annak ellenére,
                 hogy az amszterdami zsidó közösség nem rendelkezik hosszú(!) múlttal az er ősödő asszimiláló-
                 dás és gyengülő szegregáció terén, teljesen alaptalannak bizonyul minden olyan optimista vára-
                 kozás, mely az idő múltával, és az újabb generáció megjelenésével a kisebbségi problémák
                 természetes eltűnésével számol.

                                                                                       Fordította: Mészáros Júlia