Tér és Társadalom 22. évf. 2008/4. 189-204. p.

 TÉT XXII. évf. 2008       s4                                              Kitekint ő             189



     REGIONALIZÁCIÓS TÖREKVÉSEK ÉS
 E TNOREGIONALIZMUS A POSZT-KOMMUNISTA
          SZLOVÁKIÁBAN 1989-1998
   (Regionalisation and Etnoregionalism in the Post-communist
                   Slovak Republic 1989-1998)

                                   GULYÁS LÁSZLÓ
Kulcsszavak:
regionalizáció regionalizmus etnoregionalizmus

A poszt-kommunista Közép-Európa térszerkezete az elmúlt 17 év során jelent ős változásokon ment
keresztül. Véleményünk szerint a térszerkezetet alakító gazdasági és társadalmi folyamatok közül a
regionalizáció és a regionalizmus — különösen ennek etnoregionalista változata — nagyon fontos szerepet
tölt be. Tanulmányunkban a poszt-kommunista Szlovákia példáján keresztül mutatjuk be a felülr ől vezé-
nyelt regionalizáció és az alulról kibontakozó regionalizmus jellemz ő vonásait.


                                            Bevezetés

   Az 1945 és 1990 közötti kommunista korszakban a Szovjetunió arra törekedett,
hogy az általa uralt Közép-Európában a nemzeti és kisebbségi kérdéseket a sz őnyeg
alá söpörje. A történészek a Szovjetunió ilyen irányú, fojtogató-bénító törekvéseit
jogosan nevezték „ólombura-effektusnak". A Szovjetunió és a szocialista tömb ösz-
 szeomlásával elt űnt az ólombúra, így a nemzeti és kisebbségi kérdések ismét a tér-
ség sorsát befolyásoló fontos er ővé váltak (Gulyás 2005). Ezzel párhuzamosan Kö-
zép-Európa térszerkezetében is jelent ős változások történtek, beindult a regio-
nalizmus és a regionalizáció (Illés 2002). A fogalmak tisztázása érdekében itt jelez-
zük, hogy jelen tanulmányban Süli-Zakar István definícióit (Süli-Zakar 2003)
fogadjuk el és használjuk. Ennek megfelel ően: regionalizáció alatt azt érjük, amikor
az állam felülrő l akar kialakítani gazdasági-közigazgatási-politikai területi egysége-
ket, míg regionalizmus alatt azt, amikor egy alulról — például a települések szintjé-
rő l — kiinduló folyamat próbál meg létrehozni területi egységeket.
   Mivel Közép-Európa államainak túlnyomó része nem „tiszta" nemzetállam, ter-
mészetes módon a regionalizmus és a regonalizáció számos esetben szorosan össze-
fonódott a nemzeti és kisebbségi problémakörrel. Jelen tanulmányban egy ilyen
tipikus esetet, a szlovák állam esetét vizsgáljuk meg. Egyrészt bemutatjuk a szlovák
többségi nemzet regionalizációs törekvéseit, másrészt ismertetjük a magyar kisebb-
ség etnoregionalista kísérleteit.
 Gulyás László : Regionalizációs törekvések és etnoregionalizmus a poszt-kommunista
      Szlovákiában 1989-1998. - Tér és Társadalom 22. évf. 2008/4. 189-204. p.

190    Kitekint ő                                            TÉT XXII. évf. 2008      s4

      A poszt-kommunista csehszlovák korszak (1989-1992) és a
                           regionalizáció

  1989. november 17-én Prágában kitört a bársonyos forradalom, mely elsöpörte a
kommunista rendszert Csehszlovákiában. 1989-90-ben Csehszlovákia politikai
rendszere fokozatosan demokratikussá vált. Ennek fontos állomása volt az 1990.
június 8-9-én megtartott els ő szabad választás, melynek eredményeképpen Marian
Calfa megalakította a csehszlovák (szövetségi kormányt), illetve Vladimir Meciar
megalakította a szlovák kormányt. Ezt nevezzük els ő Meciar-kormánynak (az egy-
mást követő szlovák kormányokról lásd az 1. táblázatot).
                                    1. TÁBLÁZAT
                            Szlovákia kormányai 1990-1998
                          (Goverments of Slovakia 1990-1998)
               A kormány neve                                Időszak
  Első Meciar-kormány                         1990. június 27.-1991. április 22.
  Jan Carnogursky kormánya                    1991. április 23.-1992. június 23.
  Második Meciar-kormány                      1992. június 24.-1994. március 11.
  Josef Moravcik kormánya                     1994. március 15.-1994. október 1.
  Harmadik Meciar-kormány                     1994. október 1.-1998. október 10.
  Mikulas Dzurinda-kormány
                                              1998. október 28.-2002. szeptembere
  első kormánya
 Forrás: Saját szerkesztés.
  Calfa csehszlovák szövetségi kormánya és a szlovák kormány — els ő Meciar-
kormány — hozzáfogott a gazdasági és társadalmi rendszer átalakításához. Ezen
átalakítási folyamat egyik fontos kérdésköre volt a közigazgatás átszervezése.
A szocialista Csehszlovákián belül nem volt kettéválasztva az államigazgatás és a
választott önkormányzati rendszer, a csehszlovák kommunista párt a Nemzeti Fron-
ton keresztül gyakorolta a hatalmat. A Nemzeti Front jelölte ki a megválasztható
képviselőket, akik formális választás után az ún. nemzeti tanácsokban hajtották vég-
re a kommunista párt utasításait.
  1990 előtt Szlovákiában a közigazgatásban három szint létezett. A legfels ő szint a
kerület volt, ebb ől négyet alakítottak ki: 1) Pozsony (mint főváros); 2) Nyugat-
Szlovákia; 3) Közép-Szlovákia; 4) Kelet-Szlovákia (1. ábra).
  A következő szint a járás volt, ebb ől 38 volt, míg a legalsó szint a 2700 község —
pontosabban település — volt.
      Gulyás László : Regionalizációs törekvések és etnoregionalizmus a poszt-kommunista
           Szlovákiában 1989-1998. - Tér és Társadalom 22. évf. 2008/4. 189-204. p.

TÉT XXII. évf. 2008               s4                                                                                                              Kitekint ő                                      191

                                               1. ÁBRA
                             Kerületek és járások Szlovákiában 1990 el őtt
                             (Areas and Districts in Slovakia before 1990)


                                                      ér.
                                           •s•-• N,                             IMIpY Kul.                          ) ,.
                                                                                                                    , „,„
                                                                                                                                                        .                  s
                                       '''' ?..Ima
                                 1‚...Nd ,                     ..
                                                                    ,.f.
                                                                       ir,           t'' 's •
                                                                                                                      L "'•• .1  ,,I,UVA• '
                                                                                                                               1:4.,
                                                                                                                                              "
                                                                                                                                                  BE:: S•Idnik

                                                                                                                                                               )            r
                                 Bysinta     ;             r          ?
                                                                                                           Popml
                                                                                                                        ...-                                         s (
                                            I° fA
                                                      ,-                        I...v Mikul.
                                                                                                                                     (..„ i'''''
                                                                                                                                     .                     f
                                                                                                                                                           ‘
                                                                                                                                                            ....,,,.

                                                                                                                                                                                  I Ilmenné
                                           ; , •.>                                                                                                             Vmml n
                                                       Martin
                                                                               .
                                                                     (...., .„ —.- 1.          ......
                                                                                                                   .„, MA.* a VI. ..,,,,                           Top! ,                     ,
                    Trade                         k             ot            •.,.
                                                                                                                                              )    el .0       N       ;        -`,.. ,J
                (                          Primin ‘ #1.                        11. Ily..                                                           ti              .".1
        &aki,            .                            /                                                                                                                         Mechdowe
                                                                                                            kofium I '''''
                     r       raportany        P
                                                  I             ›‘-.4_,-, — . '
                                                                          .              ...s,                      .« Kolice..dick . .                                 ‘
                                                                       ...» >                                                                                  1        (e l'
                                                           ' t 7.4. ,r
                                                                    1 L, ,,d,
                                               Ii.»311                                                                                                                 Trebdrn,
                                                                                                   ...k s Soboll
                                                            /
                                                                          nt .
                                                                     )

                                                                     Vet» KALI




  Megjegyzés: A térképen a járásokat is feltüntettük.
 Forrás: Petőcz (1998, 112).
   A kommunista párt minden községben, minden járásban és minden kerületben
 felállította a nemzeti tanácsokat, mivel ezeken keresztül gyakorolta a hatalmat.
   A nemzeti tanácsok rendszerét az 1990. júniusi választások után megszüntették,
két törvénnyel - a 369/1990 számú törvény, illetve a 472/1990 számú törvény -
teljesen átformálták a közigazgatást (Petőcz 1998).
   A 369/1990 számú törvény megszüntette a nemzeti bizottságokat, szétválasztotta
az államigazgatást és a községi/városi önkormányzatot. Az államigazgatás feladatait
járási szintre telepítette, míg a törvény értelmében a községek (települések) válasz-
tott önkormányzatot kaptak. Ez egy duális modell, azaz az államigazgatási felada-
tokat a járások végzik, míg a községek élhetnek önkormányzati joggal (Józsa 2004).
   A 472/1990 számú törvény az államigazgatáson belül megszüntette a kerületi szin-
tet, viszont a 38 járást meghagyta, illetve minden járáson belül 2-4 kisebb egységet,
ún. körzetet hozott létre. Így 121 körzetet állítottak fel. A járási és a körzeti hivatalok
között a törvény elosztotta az államigazgatási jogköröket, lehet őleg úgy, hogy az ál-
lampolgár a lakóhelyéhez minél közelebb intézhesse ügyeit (Petőcz 1998).
   A szakértő k szerint ez a két törvény az európai demokratikus normákhoz közelí-
tette a szlovák közigazgatást (Petőcz 1998). S őt a közigazgatási reform további
folytatása is felmerült. Az els ő Meciar-kormányt felváltó Carnogursky-kormány e
célból felállított egy közigazgatási reform bizottságot.
 Gulyás László : Regionalizációs törekvések és etnoregionalizmus a poszt-kommunista
      Szlovákiában 1989-1998. - Tér és Társadalom 22. évf. 2008/4. 189-204. p.

192    Kitekint ő                                            TÉT XXII. évf. 2008      s4

  Ezen bizottság 1992 májusában az alábbi elemekb ől álló javaslatot tette a köz-
igazgatási reform folytatására (Mezei 2004):
    1) A csehszlovák állam szlovák felében 16 megyét és ezeken belül 77 kisebb
        járást kell kialakítani (2. ábra).
    2) A megyék kialakításakor figyelembe kell venni a történelmi hagyományo-
         kat, a földrajzi viszonyokat, a gazdasági-társadalmi igényeket.
    3) Törekedni kell arra, hogy közel hasonló lélekszámú területi egységek jöj-
         jenek létre.
    4) Az így kialakított megyék vezetését választott önkormányzatokra kell bízni
                                       2. ÁBRA
                            Az 1992. évi 16 megyés javaslat
                          (Proposal with 16 Counties at 1992)




Forrás: Tarics (1994a, 272).
  A bizottság 16 megyés javaslatát azonban a szlovák kormány már nem tudta
megvitatni, mivel Jan Carnogurskyt 1992 júniusában Vladimír Meciar váltotta a
miniszterelnöki poszton (Kovac 1996).
  A második Meciar-kormány levette a napirendr ől a megyerendszer kialakítását,
mert fő politikai feladatának a cseh—szlovák viszony rendezését, pontosabban a
független Szlovákia megteremtését tekintette. A Csehszlovákiában 1989-ben kez-
dődő gazdasági és társadalmi rendszerváltás során olyan problémák is felmerültek,
amelyek a kommunista diktatúra alatt tiltott kérdésnek min ősültek. Ezek egyike volt
a cseh és a szlovák nemzet viszonyának kérdése. A szlovák nacionalisták vezet ője,
Meciar fokozatosan kiélezte — különösen második kormányzati ciklusának elején —
a csehszlovák állam további sorsával kapcsolatos vitákat, lépesei következtében a
csehszlovák belpolitika legfontosabb kérdésévé a cseh—szlovák ellentét vált. Ez az
ellentét kezelhetetlennek bizonyult és így elvezetett a csehszlovák állam megsz űné-
séhez. Így született meg Csehszlovákia helyén 1993. január 1-jén a független Cseh
Köztársaság és a független Szlovák Köztársaság (Hamberger 1997; Gulyás 2005).
     Gulyás László : Regionalizációs törekvések és etnoregionalizmus a poszt-kommunista
          Szlovákiában 1989-1998. - Tér és Társadalom 22. évf. 2008/4. 189-204. p.

 TÉT XXII. évf. 2008    s4                                         Kitekint ő        193

             A Meciar-korszak (1992-1998) és a regionalizáció

     Az 1992 júniusától 1998 júniusáig terjed ő idő szakot Meciar-korszaknak nevez-
  zük, mivel ezen hat évben 4,5 hónap kivételével Meciar volt a miniszterelnök
   (1. táblázat). A Meciar-korszak két fontos vonással jellemezhet ő : egyrészt a szlovák
  többségi nemzet és a magyar kisebbség között komoly konfliktusok merültek fel
  (ezekről lásd jelen tanulmány kés őbbi részeit).
     Másrészt Meciar és pártja — különösen a harmadik kormányzati ciklusa alatt — a
  politikai élet kulcspozíciói mellett (parlament, államigazgatás) elfoglalta a médiát
  (az elektronikus média teljes egészében a kormány szócsöveként tevékenykedett),
  és igyekezett ellen őrzése alá vonni a gazdaságot, f őképpen a privatizációs folyama-
  tot (Kovac 1996; Lesko 1998). Ezen törekvések következtében a demokrácia elvei
  erősen sérültek, s ő t számos törvénytelenséget követtek el. A legnagyobb port a
  Meciar-ral szemben ellensúlyt képez ő köztársasági elnök fiának titkosszolgálat által
 történő elrablása — 1995 augusztusában —, az ügyet vizsgáló két nyomozó leváltása,
 végül pedig az emberrablás koronatanújához közel álló személy meggyilkolása ka-
 varta fel. Az EU és az USA diplomáciai úton próbálta Meciart figyelmeztetni, befo-
 lyásolni, de ezek a kísérletek nem hoztak eredményt.
     Mindezek miatt a Meciar-korszakot a fiatal szlovák állam negatív korszakaként
 kell értékelnünk. Szlovákia belpolitikai történései és gazdaságának útjai jelent ős el-
 téréseket mutattak az ún. „visegrádi csoport" többi országának politikai gyakorlatától.
 Ennek következtében Szlovákia kiesett a NATO-tagságra pályázó országoknak ab-
 ból a csoportjából, amelyek még az els ő körben, azaz 1999-ben elnyerhették rendes
 tagságukat. Ugyanez történt az EU-tagsággal is, 1998-ra Szlovákia kikerült az
 EU-tagságra eséllyel pályázók köréb ől (Boross 2000a).
    Visszatérve tanulmányunk sz űkebb témájához — a regionalizációhoz             Meciar
 felismerte azokat a politikai lehet ő ségeket, amelyek a közigazgatás átszervezésében
 rejlenek. Szlovákia közigazgatását oly módon próbálta megváltoztatni, hogy pártja
 számára kulcspozíciókat szerezzen. Jól mutatja ezen törekvés lényegét a második
 Meciar-kormány azon lépése, amellyel a 472/1990 számú törvényt módosította a
487/1992 számú törvénnyel (Petőcz 1998).
    A 472/1990 számú törvény — amely még a csehszlovák állam keretei között szüle-
tett meg — kimondta, hogy a körzetekben, a körzeti hivatal elöljáróját az adott körzet
községeinek polgármesterei választják meg. A Meciar által elfogadtatott 487/1992
számú törvénnyel ezt úgy módosították, hogy a körzet elöljáróját a járás elöljárója
nevezi ki. Mivel a járás elöljáróját eleve a kormány nevezte ki, a törvény módosítá-
sával a kormány megszerezte a jogot arra, hogy mind a 121 körzetbe ő nevezhesse
ki a hivatali elöljárót. Egyértelm ű , hogy a második Meciar-kormány a törvény elfo-
gadása után saját embereivel töltötte fel ezen pozíciókat is.
    A közigazgatás átszervezését Meciar a magyar kisebbség ellen is fegyverként kíván-
ta felhasználni. A szlovák többségi nemzet és a magyar kisebbség regionalizáció és
  Gulyás László : Regionalizációs törekvések és etnoregionalizmus a poszt-kommunista
       Szlovákiában 1989-1998. - Tér és Társadalom 22. évf. 2008/4. 189-204. p.

194    Kitekint ő                                             TÉT XXII. évf. 2008      s4
regionalizmus körül kibontakozó küzdelmének megértéséhez fontos annak ismerete,
hogy a független Szlovák Köztársaság alkotmánya Szlovákiát a szlovákok államaként
határozta meg (Tarics 1994a). Ez a szemléletmód sorozatos konfliktusokhoz veze-
tett a szlovák többségi nemzet és a magyar kisebbség között (Gulyás 2005). Jól mu-
tatja a konfliktusok mélységét, hogy a magyar kisebbség képvisel ői az alkotmány
szavazásra bocsátása el őtt kivonultak a parlament ülésterméb ől. A konfliktusok
valódi oka, hogy Szlovákia nem tiszta nemzetállam, jelent ős magyar kisebbséggel
rendelkezik (2. táblázat), ráadásul ez a kisebbség a szlovák—magyar államhatár
mentén egy tömbben él (3. ábra).
                                 2. TÁBLÁZAT
       Szlovákia etnikai megoszlása az 1991-es népszámlálás adatai alapján
          (Ethnic Breakdown in Slovakia, Based on 1991 Census Figures)
              Nemzet/nemzetiség            Létszám
           Szlovák                        4 606 125                85,7
           Magyar                           578 408                10,8
           Cseh                              65 216                  1,1
           Rutén—ukrán                       38 979                 0,7
           Roma                              80 627                  1,6
           Egyéb                               1 163               0,03
           Összesen                       5 289 608              100,00
         Forrás: Kovac (1996, 312-313).
   Meciar egyik fő törekvése azt volt, hogy megbontsa ezt a magyar tömböt. Ennek
jegyében 1993 végén a második Meciar-kormány elkészítette az ország hét régióra
történő felosztásának koncepcióját (4. ábra).
   A 4. ábráról leolvasható, hogy a hét tervezett régióból 5 régióban éltek volna ma-
gyarok — Zsolna és Eperjes területén nem él magyar kisebbség —, számukat és ará-
nyukat a 3. táblázat mutatja. Ezen táblázat értelmezéséhez tudnunk kell azt, hogy az
 1990-ben elfogadott nyelvtörvény, illetve az 1994-es ún. táblatörvény 20%-os határt
adott a kisebbségi jogok gyakorlására (Tarics 1994b). Azaz, ha az adott településen
 a kisebbségek aránya meghaladta a 20%-ot, akkor a kisebbség a helyi közigazga-
tásban használhatja a saját nyelvét, illetve jogosult kétnyelv ű helységnév táblák
használatára. Azaz, a 3. táblázatból világosan kiolvasható Meciar szándéka, hiszen
 azon öt kerület közül, ahol a magyarok laktak, négy kerületben arányuk 20% alatt
 lett volna, azaz a 20%-os küszöbhöz kötött kisebbségi jogaikat csak egy kerületben
 — a Nyitrai-ban — gyakorolhatták volna (Petőcz 1998).
    Gulyás László : Regionalizációs törekvések és etnoregionalizmus a poszt-kommunista
         Szlovákiában 1989-1998. - Tér és Társadalom 22. évf. 2008/4. 189-204. p.

TÉT XXII. évf. 2008      s4                                                        Kitekint ő   195

                                     3. ÁBRA
 A magyar kisebbség területi elhelyezkedése és aránya Szlovákián belül az 1991-es
                               népszámlálás tükrében
    (Areas and Proportion of Hungarian Minorities in Slovakia Based on 1991
                                  Census Figures)




                                                 éliarnhatá,
                                                 esehomdg és Szlo ,
                                                    !nagy.. ü9bbegt7 f41 , 4S. tesuleto




                         A mazyar nemzefiségKüek aránya Dél-Szlovákia járásaiban




                           A járások:                       7      Léva
                     1     Pozsony-vidék                    8      Nagykürtös
                     2     Dunaszerdahely                   9      Losonc
                     3     Galánta                         10      Rimaszombat
                     4     Komárom                         11      Rozsnyó
                     5     Érsekájvár                      12      Kassa-vidék
                     6     Nyitra                          13      Tőketerebes

Forrás: Tarics (1994b, 265-266) alapján saját szerkesztés.
  Gulyás László : Regionalizációs törekvések és etnoregionalizmus a poszt-kommunista
       Szlovákiában 1989-1998. - Tér és Társadalom 22. évf. 2008/4. 189-204. p.

196    Kitekint ő                                                        TÉT XXII. évf. 2008   s4
                                     4. ÁBRA
  A második Meciar-kormány javaslata Szlovákia regionális felosztására, 1993
(The Proposal of the Second Meciar Government for Slovakia's Regional Division 1993)




   Megjegyzés: A feketével sráfozott terültek a magyar többség ű területeket jelzik.
  Forrás: Petőcz (1998, 118).
                                 3. TÁBLÁZAT
          A magyarok száma és aránya az 1993-as tervezet kerületeiben
 (The Number and Proportion of Ethnic Hungarians in the Proposed Regions of 1993)
                      A kerület teljes       Magyarok          Magyarok aránya
    Kerület neve
                         népessége              száma
 Pozsony                  588 059              30 083                5,12%
 Nagyszombat              810 538              157 919              19,48%
 Nyitra                   893 448              196 149              21,95%
 Zólyom                   634 343              84 682               13,35%
 Kassa                    836 004              96 343               11,52%
Forrás: Petőcz (1998, 119).
  Ez az 1993-as regionális tervezet azonban papíron maradt, nem valósult meg. Ezt
két oknak tudhatjuk be. Egyrészt a második Meciar-kormány parlamenti háttere
annak következtében, hogy a kormánypárti frakcióban folyamatosak voltak a gyak-
ran kilépésekkel záródó bels ő konfliktusok, rendkívül instabil volt. Így nem mindig
tudta az egyes törvényjavaslatok megszavazásához szükséges többséget biztosítani.
  Másrészt a magyar kisebbség minden lehetséges fórumon tiltakozott a tervezet
megszavazása ellen. Ezek miatt végül Meciar nem volt képes törvénybe foglalni
 1993-as tervezetét.
    Gulyás László : Regionalizációs törekvések és etnoregionalizmus a poszt-kommunista
         Szlovákiában 1989-1998. - Tér és Társadalom 22. évf. 2008/4. 189-204. p.

TÉT XXII. évf. 2008    s4                                         Kitekint ő        197

 A magyar kisebbség etnoregionalista kísérlete: a komáromi tervezet

   A többségi szlovák nemzet által támogatott regionalizációval párhuzamosan a
magyar kisebbség a regionalizmusban — pontosabban az etnoregionalizmusban —
kereste a megoldást. A szlovákiai magyar kisebbség bizalmát élvez ő Együttélés
politikai mozgalom 1993. március 8-án felhívással fordult a szlovákiai magyarlakta
települések polgármestereihez és választott képvisel őihez. Ebben azt javasolták,
hogy minden település fogadjon el támogató nyilatkozatot annak érdekében, hogy a
készülő új közigazgatási törvény vegye figyelembe az etnikai elvet (Szarka 2001).
  A felhívásnak komoly hatása lett, ezért 1993 decemberében a Csallóközi Városok
és Falvak Társulása 1994. január 8-ra nagygy űlést hívott össze Komáromba. Ezen a
gyűlésen 3000 magyar polgármester és önkormányzati képvisel ő gyűlt össze. A nagy-
gyűlés több határozatot fogadott el (Boross 2000b), ezek közül témánk szempontjá-
ból „A Szlovákia közigazgatási és területi átszervezésér ől" című határozat fontos.
Ez a határozat a magyar kisebbség regionális átszervezéssel/közigazgatással kap-
csolatos igényeit két verzióban fogalmazta meg:
  „A"-verzió: Egy összefügg ő, a szlovák—magyar határ mentén nyugatról-keletre
húzódott „magyar régió" létrehozása (5. ábra 1. változat). Ez a régió egy 8245,3
km2 területű , 487 községet és 24 várost magában foglaló, a szlovák—magyar határ-
hoz tapadó, 824 ezer fő s — 61,5%-ban magyar lakosú — régió lett volna. Fontos fel-
hívnunk a figyelmet arra, hogy az Olaszországban található Dél-Tirol autonóm tar-
tomány (Südtirol, Alto-Adidge) 430 ezer lakossal és 63%-os német többséggel
ilyen módon tapad az osztrák—olasz határhoz (Gulyás 2006).
  „B"-verzió: Három kisebb magyar régió létrehozása, melyek az alábbiak lettek
volna (5. ábra 2. változat):
       1) Pozsonytól Ipolyságig (525 ezer lakossal, ebb ől a magyarság 63,1%).
      2) Ipolyságtól Kassáig (239 ezer lakossal, ebb ől a magyarság 54,2%).
     3) Dél-Zemplén és Ungvidék (59 ezer lakossal, ebb ől a magyarság 77,3%).
  Mind az „A"-verziónál, mind a „B"-verziónál a régiók kisebb egységekb ől, ún.
elsőfokú közigazgatási körzetekb ől álltak volna (6. ábra).
  A második Meciar-kormány reagálása a komáromi javaslatokra egyértelm űen ne-
gatív volt. Meciar, mint miniszterelnök kijelentette, hogy „Szlovákiában semmiféle
etnikai-elv nem fog érvényesülni" (Boross 2000b).
 Gulyás László : Regionalizációs törekvések és etnoregionalizmus a poszt-kommunista
      Szlovákiában 1989-1998. - Tér és Társadalom 22. évf. 2008/4. 189-204. p.

198   Kitekint ő                                              TÉT XXII. évf. 2008     s4

                                    5. ÁBRA
                         A komáromi nagygy űlés tervezete
                             (Proposal of Komárom)




       Forrás: „Az önkormányzat... (1994) alapján saját szerkesztés.
    Gulyás László : Regionalizációs törekvések és etnoregionalizmus a poszt-kommunista
         Szlovákiában 1989-1998. - Tér és Társadalom 22. évf. 2008/4. 189-204. p.

TÉT XXII. évf. 2008     s4                                        Kitekint ő        199

                                        6. ÁBRA
                 A komáromi tervezet els őfokú közigazgatási egységei
                         (Districts of Proposal of Komárom)




Forrás: Tarics (1994a, 275).
  Az 1994 őszi választásokra készülő magyar pártok — Magyar Kereszténydemokrata
Mozgalom, a Magyar Polgári Párt és az Együttélés — 1994 júniusában létrehozták a
Magyar Koalíciót, amely az 1994. évi szeptemberi választásokon a szavazatok
10,18%-ával 17 képviselőt jutatott be a parlamentbe, ahol az 1994 és 1998 közötti
ciklusban a harmadik Meciar-kormány ellenzékeként politizáltak. Amikor az 1996-os
évben a harmadik Meciar-kormány ismét regionális reformmal kísérletezett, a Magyar
Koalíció a komáromi javaslatot továbbfejlesztette, és parlamenti vitára nyújtotta be.
                                      7. ÁBRA
                         A Magyar Koalíció tervezete, 1996
                       (Proposal of Hungarian Coalition, 1996)




    Forrás: Petőcz (1998, 123) alapján saját szerkesztés.
  Gulyás László : Regionalizációs törekvések és etnoregionalizmus a poszt-kommunista
       Szlovákiában 1989-1998. - Tér és Társadalom 22. évf. 2008/4. 189-204. p.

200    Kitekint ő                                             TÉT XXII. évf. 2008      s4
  Mint a 7. ábrán látható a Magyar Koalíció 1996-os javaslatának lényege, hogy ti-
zenhat területi egységet — megyét — kell létrehozni. Az így megszület ő tizenhat me-
gyéből három megyében — Komárom megye (a térképen 2-sel jelölve), Rimaszom-
bat megye (a térképen 11-sel jelölve) és Királyhelmec megye (a térképen 14-sel
jelölve) — magyar többség lett volna.

                     Az 1996. évi regionalizációs reform

  Az 1994 októberében hivatalba lép ő harmadik Meciar-kormány négy területen
folytatott aktív nacionalista, kisebbségellenes politikát, úgymint:
     1) A magyar—szlovák államközi viszony kiélezése (Boross 2000c).
          Szlovákia 1995 márciusában jószomszédi és baráti együttm űködési szer-
          ződést — más néven magyar—szlovák alapszerz ődést — kötött Magyar-
          országgal, de ennek betartására kísérletet se tett, s őt kifejezetten ellensége-
          sen bánt a magyar kisebbséggel
     2) Kisebbségellenes nyelv- és oktatáspolitika
          A szlovák parlament által 1995-ben elfogadott nyelvtörvény kifejezetten hát-
          rányos helyzetbe hozta a magyarokat, és lehet őséget adott arra, hogy a szlo-
          vák kormány megújuló támadásokat intézzen a magyar oktatásügy ellen.
     3) Kísérletek a kisebbségi magyar kultúra visszaszorítására (Boross 2000d).
          Radikálisan csökkentették a kisebbségi kultúrára szánt állami támogatásokat.
     4) Közigazgatási reform a magyar többség ű területek csökkentése érdekében.
  Tanulmányunk szempontjából a negyedik terület a fontos, mivel ez azt jelentette,
hogy a harmadik Meciar-kormány ismét el ővette a területi/közigazgatási reform
kérdését. Meciar egy olyan 8 régiós közigazgatási beosztást készített el ő, amely
kifejezetten hátrányosan érintette a magyar kisebbséget. A reform során kiemelt
szempontnak számított a magyar többség ű területek olyan felosztása, amely —
Meciar 1996. április 26-i tv-nyilatkozatát idézve — „egyszer s mindenkorra megaka-
dályoz mindenfajta magyar autonómiatörekvést Szlovákiában".
  A Meciar-féle tervezettel szemben nyújtotta be a magyar kisebbség — az el őző
fejezetben már tárgyalt — 16 megyés tervezetét. Ezzel szinte egy id őben született
meg a Városok Uniójának — e szervezetben tömörült Meciar szlovák ellenzéke —
tervezete, mely szintén 16 megyét és ezen belül 78 járást akart kialakítani (8. ábra).
De ellentétben a Magyar Koalíció 16 megyés javaslatával, ebben a javaslatban a 16
megye közül egyben sem lett volna magyar többség.
  Ennek ellenére 1995 őszén és 1996 els ő hónapjaiban hosszas egyeztetések folytak
a Magyar Koalíció, a Városok Uniója, a jobboldali szlovák ellenzéki pártok között
annak érdekében, hogy egy közös javaslatot nyújtsanak be a parlamentnek (Petőcz
1998). Ezek az egyeztetések azonban eredmény nélkül záródtak, így a Magyar Koa-
líció, illetve a jobboldali szlovák ellenzék külön-külön nyújtotta be javaslatát.
                             •
     Gulyás László : Regionalizációs törekvések és etnoregionalizmus a poszt-kommunista
          Szlovákiában 1989-1998. - Tér és Társadalom 22. évf. 2008/4. 189-204. p.

TÉT XXII. évf. 2008                         s4                                                                               Kitekint ő                             201

                                                                           8.ÁBRA
                                            A Városok Uniójának tervezete, 1996
                                             (Proposal of Union of Cities, 1996)




Forrás: Petőcz (1998, 123).

  A parlamenti vita során a kormánypárti többség mind a Magyar Koalíció, mind a
Városok Uniója által beterjesztett tervezeteket elutasította, és 1996. március 25-én
megszavazta saját javaslatát. A köztársasági elnök — Pozsony jogállása miatt — visz-
szaadta a törvényt újratárgyalásra a parlamentnek. A parlament hosszas vita után,
némi módosítással, 1996. július 7-én újra elfogadta a törvényt.
                                                                       9. ÁBRA
                                            Szlovákia regionális felosztása, 1996
                                               (Regions of the Slovakia, 1996)

                                                     G           y E

                                            •
                                                                     ,„/        1                )'' E L           O           R ,s,
                                                                                " s•



                                                .•
                                                     •
                                                         SOIA4                                               \-..:(                  ,    k• x
                                                                                                                                           .,....r
              S       E 14       f*                          •
                                                            fu.oc
                                                                           r
                                                                                •                  •,,....‚,.. K4.„,
                                                                                                                                              .>",..
                                                                                                                                    7-,
                                                          Smomtneo          lolószerffit
     (.)
           / *S7ekoir,a ,
                                      si)

                                                                                                                       EPE
                                                                                                                          •                    5
                                                                                                                                               ''.
                                                                                                                                                            "----
                                                                                                                                                                ,    ‘•,..
                                                                                                                                                            /
                                                                                                                                                                    +
                                                                                                                                                .       •

                                                                                                                                                     ./;‘'''



                                                                                                    s
                                                                                 1. •
                                                                                        jer/ R
                                                                                                                   ..11.1dra
                                                                                0
                                                                                                            ...(.411,8100ye
                                                                                                        •   j•••ioiret; srikbefye
                                            y:
                             G                                                                              UNWS, Iftb~
                                                                                                            *L«cv9t,



Forrás: Kocsis (2002, 148).
 Gulyás László : Regionalizációs törekvések és etnoregionalizmus a poszt-kommunista
      Szlovákiában 1989-1998. - Tér és Társadalom 22. évf. 2008/4. 189-204. p.

202    Kitekint ő                                            TÉT XXII. évf. 2008      s4

   A 8 régió (9. ábra) kialakításánál Meciar saját politikai hatalmának növelésére tö-
rekedett. A régiók oly módon lettek kialakítva, hogy megjutalmazta azokat a terüle-
teket (Trencsén régió), ahol pártja a választásokon gy őzött, illetve megbüntette azon
területeket (Eperjes régió, Besztercebánya régió), ahol pártja veszített.
   Nézzük meg, mit jelentett a területi reform a magyar kisebbség számára. A régiók
kialakításánál a Meciar-kormány több módon is megsértette az etnikai elvet. A ré-
giók esetében két tényre kell a figyelmet felhívnunk.
   Egyrészt a magyarok által lakott Csallóközt két régió (Nagyszombat régió és
Nyitra régió) között osztották fel. Azaz a régióbeosztással a szlovák kormány tuda-
tosan feldarabolta az egységesen magyarok által lakott területet. Ezzel a szlovák
kormány megsértette azt a nemzetközi alapelvet, mely szerint az egyes országoknak
tartózkodniuk kell olyan intézkedések meghozatalától, amelyek megváltoztatják a
népesség arányát a nemzeti kisebbségek által lakott terülteken.
   Másrészt a vegyes lakosságú régiók esetében minden esetben a szlovák—magyar
nyelvhatár feletti szlovák városok váltak régióközpontokká a magyar lakosságú
városokkal szemben. Például Besztercebánya régió esetében az északon fekv ő
Besztercebánya lett a régióközpont a délen található Rimaszombat vagy Losonc
helyett. Nagyszombat régió és a Nyitra régió esetében a régióközpontokat (Nagy-
szombat és Nyitra városai) szintén északon jelölték ki, ami azt jelentette, hogy ezen
régiók déli járásaiból az ügyeiket intéz ő magyaroknak nagy távolságokat kell meg-
tenni a régióközpontig.
   Ha a területi reformot a járások szempontjából vizsgáljuk — lásd b ővebben Petőcz
Kálmán vizsgálatait (Petőcz 1998) —, azt rögzíthetjük, hogy a járások kialakításánál
 is arra törekedtek, hogy a magyar kisebbséget hátrányos helyzetbe hozzák. Ebben
 az esetben két tényre kell a figyelmet felhívnunk.
   Egyrészt a magyarok által lakott déli járások területe és népessége átlagosan na-
 gyobb (a dél-szlovákiai járások átlagos területe 1003 km 2 és átlagosan 86 758 lakos
 él bennük), mint az északi szlovák járásoké (ezek átlagterülete 607 km 2 és átlagosan
 61 335 lakos él bennük). Ez azt jelenti, hogy ha a fejlesztési forrásokat járásonként
 osztják, akkor a nagyobb terület ű és népesség ű déli járások — azaz a magyar járások
— kevesebb pénzhez jutnak.
   Másrészt a járási központok kijelölésénél a tiszta szlovák többség ű városok na-
 gyobb arányban váltak járási székhellyé, mint a tiszta magyar többség ű városok.
 A 15 magyar többség ű városból csak 2 vált járási központtá.
   Mindezek alapján kijelenthetjük, hogy az 1996. évi Meciar-féle területi reform
 mind regionális, mind járási szinten kifejezetten hátrányosan érintette a szlovákiai
 magyar kisebbséget. Azaz a Meciar által végig vitt regionalizáció egyik fontosabb
 motívuma a magyar kisebbség közigazgatási eszközökkel való háttérbe szorítása
 volt. (A másik motívum a szlovák ellenzék területi bázisának megtörése volt.) En-
 nek érdekében a tömbmagyar területeket a lehet ő legtöbb régió között osztották fel
 (4. táblázat).
     Gulyás László : Regionalizációs törekvések és etnoregionalizmus a poszt-kommunista
          Szlovákiában 1989-1998. - Tér és Társadalom 22. évf. 2008/4. 189-204. p.

TÉT XXII. évf. 2008     s4                                         Kitekint ő       203

                                 4. TÁBLÁZAT
           A magyarok száma és aránya az 1996-ban létrehozott régiókban
         (The Number and Proportion of Hungarians in the Regions at 1996)
                           A régió teljes           Magyarok            Magyarok
     A régió neve
                            népessége                 száma             aránya %
 Pozsony                      599 287                27 433                4,6%
 Nagyszombat                  551 003               130 740              23,7%
 Nyitra                       713 422               196 609              27,6%
 Trencsén                     605 582                  1 058               0,2%
 Zsolna                       692 332                    660               0,1%
 Besztercebánya               662 121                77 795               11,7%
 Kassa                        766 012                85 415               11,2%
 Eperjes                      789 968                    817               0,1%
Forrás: A 2001-es népszámlálás adatai alapján saját számítás.

                                       Konklúziók

  Az 1993-ban független állammá váló Szlovákiában a felülr ől kezdeményezett
regionalizáció és a magyar kisebbség által kezdeményezett etnikai regionalizmus
egymással élesen szembekerült. A magyar kisebbség 1994-ben Komáromban fo-
galmazta meg területi autonómia igényeit, illetve a közigazgatási törvény 1996-os
vitájához szintén önálló tervezet nyújtott be. Ezen autonómia igényeket a többségi
szlovákság — mind a kormányon lévő pártok, mind az ellenzéki pártok — elutasítot-
ták. Sőt Meciar az 1996-os területi reformmal pontosan az ellenkez őjét valósította
meg. A magyar kisebbség az etnikai elvet akarta érvényesíteni a területi egységek
kialakításakor, azaz magyar többség ű közigazgatási egységet/egységeket akart ki-
alakítani. Az 1996-os törvénnyel az etnikai elv megvalósult, de ellenkez ő előjellel,
azaz a régiók oly módon lettek kialakítva, hogy a magyar többség ű területeket a
lehető legtöbb régió között osszák fel. Jól mutatja ezt Csallóköz példája, melyet két
régió (Nagyszombat régió és Nyitra régió) között osztották fel.
  Befejezésképpen felhívjuk a figyelmet arra, hogy a harmadik Meciar-kormányt
1998-ban felváltó jobboldali koalíciós kormány, a Dzurinda-kormány, — annak ellenére,
hogy a kormánykoalícióba belépett a Magyar Koalíció Pártja — a 2001-es közigazga-
tási reform során nem változtatta meg az 1996-os területi felosztást, azaz a Meciar
által 1996-ban kialakított területi beosztás a mai napig érvényben van (Kocsis 2002).
Amibő l azt a következtetést vonhatjuk le, hogy a magyar etnoregionalista igényeket,
amelyek egy vagy több „magyar régió" vagy „magyar megyék" létrehozására irá-
nyulnak nem csupán a nacionalista Meciar-kormányok, hanem a többségi szlovák
nemzet teljes elitje elutasítja.
  Gulyás László : Regionalizációs törekvések és etnoregionalizmus a poszt-kommunista
       Szlovákiában 1989-1998. - Tér és Társadalom 22. évf. 2008/4. 189-204. p.

204     Kitekint ő                                                        TÉT XXII. évf. 2008         s4

                                              Irodalom

Az önkormányzat az önrendelkezés alapja. (1994) Csallóközi Városok és Falvak Társulása, Komárom.
Boross F. (2000a) A NATO- és EU-tagság és a kisebbségi kérdés. — Boross F. Szomszédunk Szlovákia.
   Kalligram, Pozsony. 93-101. o.
Boross F. (2000b) Az autonómia kérdése Szlovákiában. — Boross F. Szomszédunk Szlovákia. Kalligram,
   Pozsony. 37-59. o.
Boross F. (2000c) A szlovákiai magyar kisebbség helyzetének alakulása a magyar—szlovák alapszerz ődés
   aláírása után. — Boross F. Szomszédunk Szlovákia. Kalligram, Pozsony. 79-92. o.
Boross F. (2000d) A szlovák kormány nemzetiségi politikája a szlovákiai magyar oktatás és kultúra
   támogatásának s állami dotációjának kontextusában. — Boross F. Szomszédunk Szlovákia. Kalligram,
   Pozsony. 102-151. o.
Gulyás L. (2005) Két régió — Felvidék és Vajdaság — sorsa az Osztrák—Magyar Monarchiától napjainkig.
   Hazai Térségfejlesztö Rt., Budapest.
Gulyás L. (2006) A kisebbségi kérdés megoldásának egy pozitív példája Dél-Tirol esete. I. — Korunk. 12.
   95-101. o.
Gulyás L. (2007) A kisebbségi kérdés megoldásának egy pozitív példája Dél-Tirol esete. II. — Korunk. 1.
   77-83. o.
Hamberger J. (1997) Csehszlovákia szétválása. Teleki László Alapítvány, Budapest.
Illés I. (2002) Közép- és Délkelet-Európa az ezredfordulón. Dialóg Campus Kiadó, Budapest—Pécs.
Józsa Z. (2004) Változatok regionalizációra: a lengyel, a szlovák és a cseh modell. Pólay Elemér Alapítvány
   Tansegédletei, Szeged.
Kocsis K. (2002) A közigazgatási térfelosztás változásai a mai Szlovákia területén a XX. században. —
   Pásztor C. (szerk.) „ ... ahol a határ elválaszt" Trianon és következményei a Kárpát-medencében.
   Kárpátia Könyvek, Balassagyarmat—Várpalota.
Kovac, D. (1996) Szlovákia története. Kalligram, Pozsony.
Lesko, M. (1998) Meciar és a meciarizmus. Balassi—Kalligram, Budapest—Pozsony.
Mezei I. (2004) A közigazgatás intézményrendszere. — Horváth Gyula (szerk.) Dél-Szlovákia. A Kárpát-
   medence régiói 2. Dialóg Campus Kiadó—MTA Regionális Kutatások Központja, Budapest—Pécs.
   425-445. o.
Petőcz K. (1998) Választások és felosztások. Lilium Aurum, Dunaszerdahely.
Süli-Zakar I. (2003) A terület- és településfejlesztés alapjai. Dialóg Campus Kiadó, Budapest—Pécs.
Szarka L. (2001) Közigazgatási reform és területi kérdés. — Kisebbségkutatás. 1.
Tarics P. (1994a) A nemzeti és etnikai kisebbség hátrányos megkülönböztetésének veszélyei. — Tarics P.
   Magyarként a Felvidéken. Püski Kiadó, Budapest. 269-277. o.
Tarics (1994b) Törvény a hivatalos nyelvr ől. — Tarics P. Magyarként a Felvidéken. Püski Kiadó, Buda-
   pest. 265-268. o.